اخبار استارتاپی

دسترسی به سیب اپ توسط اپل از مدار خارج شد.

تعدادی از اپلیکیشن های فارسی حوزه پرداخت برای کاربران ایرانی روی گوشی های آیفون  از دسترسی خارج شدند.

تعدادی از اپلیکیشن های فارسی حوزه پرداخت برای کاربران ایرانی روی گوشی های آیفون  از دسترسی خارج شدند و همچنین اپلیکیشن های فارسی دیگر از جمله سیب اپ ، اسنپ، تپسی، الوپیک و ده ها اپلیکیشن خدماتی دیگر به جمع این برنامه های پرداختی پیوستند.

کاربران آیفون هنگام درخواست برای استفاده از هر یک از اپلیکیشن‌های فارسی با این پیغام روبه رو می‌شوند که گواهینامه امنیتی استفاده از این اپ ها باطل شده است.

بعد از منتشر شدن اخبار مختلف در خصوص این محدودسازی جدید از سمت اپل، بسیاری این اتفاق را به تحریم های آمریکا علیه ایران و محدودیت‌های همیشگی اپل نسبت به کاربران ایرانی ارتباط دادند؛ اما حالا مشخص شده که شرکت اپل از ماه‌ها پیش برای بالا بردن امنیت و حریم خصوصی کاربران خود اقدام به محدودسازی گواهی توسعه‌دهنده سازمانی کرده است. این تصمیم اپل هم به زمانی باز می‌گردد که شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و گوگل با طراحی اپلیکیشن‌های مخصوصی که از همین گواهینامه استفاده می‌کردند، دست به جمع‌آوری اطلاعات کاربرانشان زدند. در نهایت در بهمن ماه سال جاری اپل اپلیکیشن‌هایی که برای فعالیت خود از این گواهینامه استفاده می‌کردند را مسدود کرد. حالا دامنه این محدودسازی اپل گسترده شده و به اپلیکیشن‌های فارسی رسیده که برای دور زدن حذف برنامه‌های فارسی از اپل استور از «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی» استفاده می‌کردند.

تصمیم اپل برای محدودسازی گواهی توسعه‌دهنده سازمانی در راستای مبارزه با انتشار اپلیکیشن‌هایی است که با کمک این قابلیت اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند ولی حالا این تصمیم اپل به ضرر کاربران ایرانی تمام شده است. ایلیا وکیلی،‌ کارشناس نرم‌افزار می‌گوید:‌ «بعد از اینکه گزارشی منتشر شد که گوگل و فیس‌بوک با کمک این گواهینامه به جمع‌آوری اطلاعات کاربران می‌پردازند اپل دسترسی به این گواهینامه را برای این شرکت‌ها مسدود کرد تا جایی که بسیاری از اپلیکیشن‌های داخلی گوگل برای کارمندان این شرکت نیز از دسترس خارج شده است. به دنبال این تصمیم اپل حالا اپلیکیشن‌های فارسی هم که امکان قرار دادن برنامه‌هایشان را روی اپ استور نداشتند از دسترس خارج شده‌اند.»

آنطور که وکیلی توضیح می‌دهد، گواهی توسعه‌دهنده سازمانی به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد تا اپلیکیشن خود را بدون اینکه روی اپل استور قرار دهند به شکل مستقیم در اختیار مخاطبانشان در سازمان خود بگذارند.

او اعلام می‌کند پیشنهاد فعلی کسب و کارها برای نصب اپلیکیشن های فارسی از وب‌سایت رسمی این شرکت‌ها هم راه حل موقت است و به زودی اپل امکان نصب اپ فارسی از طریق سایت‌های کسب و کارها را نیز محدود می‌کند.

امروز و بعد از منتشر شدن خبرهایی مختلف در مورد از دسترس خارج شدن اپلیکیشن‌های فارسی از طریق گوشی‌های آیفون، اسنپ در اطلاعیه‌ای از کاربران آیفون خواست تا حل این مشکل، کاربران آیفون از نسخه وب این سرویس استفاده کنند. همچنین تپسی هم اعلام کرد کاربرانی که اپلیکیشن این سرویس را از طریق سایت تپسی دریافت کنند با مشکلی برای استفاده از آن برخورد نخواهند کرد.

به جز از دسترس خارج شدن اپلیکیشن‌های پرکاربرد فارسی برای کاربران آیفون، فروشگاه‌های فارسی که امکان دریافت اپ‌های ایرانی را به کاربران سیستم‌عامل ios فراهم می‌کردند نیز از دسترس خارج شده‌اند. سیب‌اپ یکی از همین فروشگاه‌هاست. هم‌بنیانگذار و مدیر فنی پلتفرم سیب‌اپ، اعلام می‌کند که پیش‌تر و با توجه به تصمیم اپل برای محدودسازی گواهی توسعه‌دهنده سازمانی، آنها به دنبال یک راه‌حل بوده‌اند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *