اخبار استارتاپی

گردش مالی شرکت ها بیشتر از منابع دولتی

گردش مالی شرکت های پارک علم و فناوری خراسان در سال ۹۶، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است

رضا قنبری در نشست خبری با موضوع “پیش رویداد برگزاری همایش کارآفرینی اجتماعی” با محوریت کنترل و کاهش طلاق، تکدی گری، حاشیه نشینی و کودکان کار و ارائه گزارش عملکرد سالانه پارک علم و فناوری خراسان اظهار کرد:

پارک علم و فناوری، موجود عجیب و غریبی است. ما از مشتریان، ذی نفعان و رقیبان صحبت می کنیم، اما در وظیفه ای که به پارک داده شده باید مشتریان، رقیبان و ذی نفعان را دور هم جمع کنیم.

وی افزود: اگر قرار است که پارک، شرکت‌های خصوصی را به مرحله تجاری سازی برساند، قرار نیست کاری انجام دهد، بلکه باید ارتباطات را برقرار کند و اگر بخش خصوصی می‌خواهد از آن استفاده کند، باید خودش کار کند. مطالبه ما همواره از بالادستی‌ها است. پارک این وظیفه مطالبه‌گری را در مقابل افرادی دارد که باید از محصولات این شرکت‌های فناور استفاده کنند. پارک وظیفه دارد با دانشگاه‌ها و مراکزی که تولید دانش را برعهده دارند، ارتباط برقرار کند و وظیفه تسهیل کردن را انجام دهد.

قنبری با بیان اینکه پارک فناوری خراسان کمتر از ۱۰۰ نفر ستاد در سه شهرستان دارد، عنوان کرد: پارک خراسان از لحاظ تعداد نیرو اول است. ۴۳۰۰ نفر در ۳۲۲ شرکت فعالیت می‌کنند که متوسط سنی آن‌ها ۳۰ سال بوده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: هزینه تمام‌شده برای تولید شغل در شرکتهای دانش بنیان تقریباً ۴۰ میلیون تومان است و این مقدار را تا حدود زیادی بخش خصوصی برعهده دارد. بخش خصوصی که دلال نیست، تولیدکننده دانش است و از دانش برای حل مساله استفاده می‌کند. ارزش افزوده شرکت‌های دانش بنیان فوق‌العاده بوده، اما سهمشان از ارزش افزوده ملی بسیار کم است. پارک باید با دانشگاه، دانش‌آموزان، صنعتگران، سرمایه گذاران، حاکمیت، شهرداری، شورای شهر و هر ارگانی که مشتری ما بوده و یا ما برای آن‌ها تولیدکننده دانش و تسهیل‌کننده هستیم، ارتباط داشته باشد. پارک معادل کلمه شبکه بوده و آن شبکه است که تعامل ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اولین چیزی که در گام دوم انقلاب مطرح شده، بحث علم و دانش است، تصریح کرد: کشور نزدیک دو دهه روی انرژی هسته‌ای انرژی و فرصت گذاشت و اکنون ما در این مرحله قرار داریم. در حال حاضر ادبیات، اقتصاد دانش بنیان است. کلمه اقتصاد بر دانش پیش گرفته و باید به این امر کمک کرد. ما جزو ۵ کشوری هستیم که بیشترین سرعت رشد را در کارآفرینی مبتنی بر فناوری دارد.

قنبری بیان کرد: ۸۰ درصد دانشجویان دانشگاه فردوسی نمی‌دانند که پارک به چه معنی است، در حالی که ما زنجیره بعد از دانشگاه و قبل از صنعت هستیم. اتفاقات پارک خراسان با ۷۰ نفر رخ می‌دهد. اگر جوان نداند که چنین خدماتی وجود دارد، این مشکل است و باید آن را حل کرد. بخش‌های خصوصی با عنوان بخش شتاب دهنده ها به عنوان رقیب ما در حال ایجاد شدن هستند، پارک باید آن‌ها را نیز با هم هماهنگ کرده، جهت دهد و حمایت کند. در واقع به مفهوم ایجاد شرکت‌های دانش بنیان ما رقیب هم حساب می‌شویم، ما مانند دانشگاه دولتی هستیم که باید کمک کنیم تا دانشگاه‌های دیگر رشد کنند و ما باید کوچک‌تر شویم؛ وظیفه شبکه‌سازی همین است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان اضافه کرد: ما اکنون در صحبت‌ها در کشور در اکثریت هستیم اما در عملیات در اقلیت قرار داریم. برخی از کارشناسان سازمان‌های دولتی ما را نمی‌شناسند و نمی‌دانند پارک چیست. با کارهای خوبی که انجام شده و بازدیدهایی که در سال ۹۷ صورت گرفته، اکنون ما را می‌شناسند. خواسته ما است که این جوانان شناخته شوند. یکی از شرکت‌‎های ما می‌خواهد خود را در صداوسیما معرفی کند، اما بیان می‌کنند که نباید اسم خود را بگوید زیرا برند می‌شود، در حالی که در ایران همین یک شرکت در حوزه مورد نظر در حال فعالیت است؛ این در حالی است که صدا و سیما می‌تواند نام شرکت‌های خارجی را بیان کند.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای پیش روی انقلاب این است که بیان می‌کنند درس و علم به چه دردی می‌خورد، عنوان کرد: به شرکت‌های دانش بنیان توجه ویژه‌ای شده و آن را در کلام رهبری و رییس‌جمهور می‌بینیم. این شرکت‌ها همت تمام جامعه را می‌طلبد. به جای اینکه به منابع زیرزمینی متکی باشیم، به دو متر بالاتر و به اندازه متوسط قد یک انسان توجه کنیم. سرعت رشد این شرکت‌ها فوق‌العاده بوده و تهران جزو ۵۰ شهر کارآفرین دنیا است. در این ۵ سال رتبه نوآوری ایران از ۱۳۰ به ۶۰ و رتبه علمی ما در این دو دهه به ۱۶ دنیا رسیده است.

قنبری خاطرنشان کرد: فضای نوآور این‌گونه نگاه می‌کند که هر چالش یک فرصت، هر فرصت یک تولید درآمد و هر تولید درآمد شکست قدرت دولت برای حل مساله در برابر بخش خصوصی است. در دیدگاه نفتی، نگاه انتقادی و ناامیدی داریم. اگر می‌خواهیم به این برسیم که دولت را کوچک کنیم، باید به این برسیم که غیر از حوزه نوآوری چیز دیگری نداریم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: ما جزو ۵ کشور اول در حوزه تعداد مهندس هستیم و امیدبخشی وجود دارد، اما فضای حاکم بر این داستان احتیاج به توجه بیشتر همه دارد. همراهی خوبی در استان و کشور در حال رخ دادن است. ما برای سال ۹۷ اولویت خود را شبکه‌سازی، تیم‌سازی و معرفی این نهادها گذاشتیم، احتمالاً سال ۹۸ نیز با این محوریت پیش خواهیم رفت. یکی از کارها در پارک این است که ساختار و فرهنگ سازمانی پارک را متناسب با این امر تغییر دهیم، زیرا شبکه‌سازی نیاز به صبر و تعامل بالا دارد که در پارک خراسان تا حدود زیادی مشهود است.

وی افزود: ۸۰ درصد کارکنان ما بین ۳۰ تا ۴۰ سال و ۷۰ درصد مدیران بین ۳۰ تا ۴۰ سال هستند. این تعداد مدیران حدود ۸ سال سابقه مدیریتی دارند یعنی ۵۰ درصد عمر پارک‌‎ها سابقه مدیریت دارند. امیدواریم بتوانیم در سال ۹۸ با تعاملات و شبکه‌سازی، اقتصاد دانش بنیان استان را به کمک بخش خصوصی و سایر نهادها ارتقا دهیم. این مناسب نیست که ما تنها نزدیک به ۶ درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور را در استان داریم، درست است که از نظر تعداد شرکتهای دانش‌بنیان استان سوم هستیم، اما ارتقای این بخش نیازمند همت و فرهنگ‌سازی بزرگ است.

قنبری ادامه داد: باید گفت که فرهنگ کارمندی تمام شده و اگر کسی می‌خواهد مدرکی بگیرد که به شغلی برسد، این نوع فرهنگ تمام شده است. اکنون می‌توانیم با تمرکز بر توانایی پیش برویم. شاید دیگر مدرک فلان دانشگاه در تاسیس و پیشبرد یک شرکت خصوصی نقش کم‌رنگ‌تری از توانایی‌های فردی در دانشگاه‌های دیگر دارد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان بیان کرد: در شرایط بد تحریم‌ها بیشتر داریم روی پای خود می‌ایستیم و تکنولوژِ‌هایی در پارک ایجاد شده که قابل توجه است. نزدیک ۶ هزار محصول در پارک‌ها توسط شرکت‌های خصوصی به وجود آمده و گردش مالی شرکت‌های پارک خراسان در سال ۹۶، نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که نزدیک ۳۰ برابر بودجه دولت است.

وی خاطرنشان کرد: تمام فعالیت ما در سال ۹۸ شفافیت مالی برای ارائه خدمات است. داشتن ایده در این دوره مورد پیشرفته‌ای نیست، بلکه پیگیری آن برای رسیدن به ثروت مهم است. اینکه شرکت‌های بزرگ ما بزرگ می‌شوند به این دلیل است که ایده خود را پیگیری می‌کنند. نوآوری بدین معنی است که مشکلی را ببینیم، برای آن راه حل پیشنهاد کنیم و جلو ببریم. اگر می‌خواهیم به اقتصاد دانش بنیان برسیم، رساندن ایده به مقصود سخت‌ترین کار است. ما در ایران در این زمینه مشکل داریم و نمی‌توانیم ایده ها و دانش خود را به محصول قابل فروش تبدیل کنیم.

قنبری در خصوص آمار سال ۹۷، گفت: تعداد شرکت‌ها از ۲۷۰ در ابتدای سال ۹۷ به ۳۲۲ شرکت رسیده است. پارک افتخار خدمت به ۷۴۷ شرکت از ابتدای تاسیس در ۱۵ سال گذشته را داشته که برخی موفق و برخی ناموفق شدند، اما در کل پارک مدیریت نزدیک به ۱۳۰۰ شرکت را تجربه کرده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف که نقطه قوت ما شده، این است که منابع در اختیار این شرکت‌ها بسیار محدود است. اگر منابع و فضای بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم شرکت‌های بیشتری را پذیرش کنیم. ما به شدت محدودیت منابع مخصوصاً از لحاظ استقرار شرکت‌ها برای ایجاد زیست‌بوم فناوری داریم. ما سرمایه های انسانی خوبی در استان داریم که اصلی‌ترین سرمایه یک شرکت دانش بنیان است.

وی اضافه کرد: پذیرش‌های ما سختگیرانه بوده، اما موفقیت بیشتر است. باید منابع دولتی بیشتری را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم. فضای دانش‌بنیان در حال جا باز کردن است. البته هنوز برخی قوانین مبهم هستند

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *