اخبار استارتاپی

حمایت از کسب و کارهای حوزه اینترنت اشیا در دستور کار مجلس

کمیته فضای مجازی مجلس سال آینده (۹۸) موضوع اینترنت اشیا و حمایت از کسب و کارهای فعال در این زمینه را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

عضو کمیته فضای مجازی مجلس در مورد علت پرداختن نمایندگان مجلس به موضوع اینترنت اشیا گفت: «در بررسی های خود در کمیته فضای مجازی دریافتیم که در سال های آتی ما شاهد تحول و جهش عظیمی در حوزه فناوری اطلاعات خواهیم بود. باید بدانیم که ایران چه نقشی می تواند در زمینه گسترش اینترنت اشیا در جهان ایفا کند.»

محمد اسماعیل سعیدی ادامه داد: «از منظر درآمدزایی نیز باید دریابیم کشور ما چگونه می‌تواند از اینترنت اشیا بهره ببرد. همانطور که می‌دانید گسترش به کارگیری اینترنت اشیا منجر به رونق کسب و کارها می‌شود و رشد تولید ناخالص ملی را به همراه دارد.»

سعیدی با اشاره به اینکه کشورهایی چون هند و آمریکا در حال برنامه‌ریزی در این زمینه هستند تا سهم قابل توجهی از اینترنت اشیا در دنیا را به دست آورند، درباره وضعیت ایران از منظر درآمدزایی از طریق اینترنت اشیا بیان کرد: «ما حتی اگر بتوانیم یک درصد از سهم اینترنت اشیا را در دنیا داشته باشیم، حدود ۱۹۰ میلیارد دلار برای کشور ما درآمد خواهد داشت. این موضوع هم یک تحول بزرگ در عرصه فناوری اطلاعات و هم تحول در عرصه اقتصادی است.»

سعیدی در خصوص مسائل مورد بحث در کمیته فضای مجازی درمورد اینترنت اشیا عنوان کرد: « در سال آینده قصد داریم بررسی کنیم که چگونه باید از کسب و کارهای حوزه اینترنت اشیا حمایت کنیم. اگر در مسیر گسترش اینترنت اشیا در کشور موانعی وجود دارد، چگونه آنها را از نظر قانونی رفع کنیم و اگر تا این لحظه دولت و بخش خصوصی تلاش جدی برای رشد و توسعه اینترنت اشیا انجام ندادند، پیگیری کنیم تا آنها هم برای رشد اینترنت اشیا برنامه‌ریزی کنند و به صورت جدی به آن بپردازند.»

از ابتدای سال جاری نیز وزارت ارتباطات در راستای طرح تحول اقتصاد دیجیتال، استفاده از ظرفیت‌های اینترنت اشیا در بخش‌های کشاورزی، آب و برق و سیستم بهداشت و درمان را در دستور کار خود قرار داد. در همین راستا برای هوشمندسازی بخش‌های کشاورزی در زمینه مصرف آب نیز وزارت ارتباطات با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردند.

در همین زمینه آبان ماه سال ۹۷ نیز مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص الزامات حاکم بر اینترنت اشیاء در شبکه ملی اطلاعات از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی به دستگاه‌ها و نهادهای کشوری ابلاغ شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *