اکوسیستماینفوگرافیکچندرسانه‌ای

معرفی اکوسیستم بارسلونا در اسپانیا + اینفوگرافیک

ظرفیت‌های گسترده لس آنجلس در حوزه‌های بازی سازی، سلامت و شهر هوشمند

بارسلونا یک زیست بوم رو به‌ رشد و خانه‌ی بیش از 1000 استارتاپ فناوری است. خروجی معاملات آن در چهار سال گذشته 4 برابر شده و از پنج مورد در سال 2012 به 21 خروجی در 2016 رسیده است. به‌علاوه، از 2013، بارسلونا سالیانه به‌طور میانگین بیش از 100 میلیون دلار خروجی داشته است و در سال 2018 نیز همین روند را ادامه می‌دهد، ازجمله یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی ابزارهای آزمایش بیمار به نام STAT-DX که به ازای 191 میلیون دلار به شرکت آلمانی QIAGEN فروخته شد. بزرگترین خروجی فناوری زیست بوم بارسلونا طی 5 سال گذشته Privalia است، فروشگاه اینترنتی مد که در سال 2016 به مبلغ 560 میلیون دلار خریداری شد.

زیربخش‌های قدرتمند اکوسیستم بارسلونا

GamingGaming: از سرمایه گذاری های خطرپذیر این زیست بوم 5.8 درصد از آن در بین سال‌های 2012 تا 2017 به استارتاپ های بازی‌سازی اختصاص یافته، و کاتالونیا بیش از 125 شرکت بازی‌سازی را در خود جای داده که حدود 2500 نفر را به خدمت گرفته‌اند. یکی از نمونه‌های موفقیت‌آمیز محلی، Social Point، شرکت بازی‌سازی است که به ازای 270 میلیون دلار خریداری شده است. شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ جهان نیز در بارسلونا حضور دارند، ازجمله Ubisoft، Sony و Activision King. هفت دانشگاه کاتالان واحدهای درسی و آموزشی مرتبط با ساخت بازی ویدیویی، بازی‌های سه‌بعدی، و جلوه‌های بصری ارائه می‌کنند و از این جهت تأمین استعداد برای شرکت‌های بازی‌سازی با قدرت انجام می‌شود.

HealthtechHealth and Life Sciences: بین سال‌های 2012 و 2017 حدود 15% سرمایه‌گذاری خطرپذیر این زیست بوم به شرکت‌های حوزه‌ی سلامت و علوم زندگی اختصاص یافته است، درعین‌حال هر سال، تعداد شرکت‌های زیست-فن‌آوری در کاتالونیا 30-15 درصد افزایش می‌یابد. امروزه بیش از یک چهارم شرکت‌های زیست‌-فن‌آوری اسپانیایی در این منطقه واقع شده‌اند. در این بخش کاتالونیا از سنت کار و نوآوری قدرتمندی برخوردار بوده، و دارای حدود 100 مرکز تحقیقاتی، دانشگاه، بوستان علم و فن‌آوری، و سازمان صنعتی است که در حوزه‌های مرتبط با زیست‌-فن‌آوری و داروسازی فعالیت می‌کنند. کاتالونیا از منظر شرکتی، خانه‌ی پنج شرکت برتر داروسازی اسپانیاست.

Smart CitySmart City: کاتالونیا خانه‌ی تعداد فزاینده‌ای از استارتاپ های شهر هوشمند بوده، و شهر بارسلونا در به‌کارگیری راهکارهای هوشمند مدیریت شهری، پیشرو است. براساس برآوردها 270 شرکت در حوزه‌ی شهر هوشمند با بیش از 116،000 کارمند در کاتالونیا وجود داشته، و مجموع درآمد سالیانه‌ی مرتبط با صنعت به 8.2 بیلیون دلار می‌رسد. طبق پژوهش Juniper در سال 2016، بارسلونا دومین شهر هوشمند دنیا بعد از سنگاپور است. این شهر، محل برگزاری کنگره‌ی جهانی سالیانه‌ی نمایشگاه شهر هوشمند هم هست، یکی از رویدادهای پیشرو درخصوص راهکارهای فن‌آوری برای مسائل شهری.

«رکورد بالای صادرات در سال 2017، بالاتر از متوسط اروپا، به‌روشنی، زیست بوم پویای کسب و کار کاتالونیا را نشان می‌دهد، جایی که رشد آن با داشتن یک اقتصاد باز، رویکرد جهانی، روحیه‌ی کارآفرینی و دولت طرفدار کسب و کارش تقویت می‌شود. اخیراً بارسلونا، مرکز آن، از طرف مجله‌ی Financial Times جذاب‌ترین محل سرمایه گذاری جنوب اروپا نام گرفته، و نیروگاه قدرتمندی برای تولید و توسعه‌ی استارتاپ هاست.» خوان رومرو، مدیرعامل مرکز تجارت و سرمایه گذاری کاتالونیا

«درحال‌حاضر دانشگاه‌های ما در امر پژوهش بسیار قدرتمند هستند، و این به استارتاپ ها کمک می‌کند.» ماریونا سانز، مدیر نوآوری در مرکز تجارت و سرمایه گذاری کاتالونیا

«با دردسترس بودن پول بیشتر و افراد بااستعدادتری که به جای کار برای شرکت‌های بزرگ خواهان راه اندازی شرکت خودشان هستند، محیط کاتالونیا در چند سال اخیر اساساً بهبود یافته است.» لوئیس گوتیرز روی، از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری تلگراف هیل

«فرهنگ کاتالونیا همواره طرفدار کارآفرینی بوده است. حالا، بسیار متفاوت با 10-15 سال پیش، انگیزه و میل بنا نهادن آن بر پیشرفته‌ترین سطح علمی وجود دارد –کارآفرینان قهرمان خواهند بود.» لوئیس تورنر، دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا (UPC) و مؤسسه‌ی علوم فوتونیک (ICFO)

برچسب ها

راضیه سپهر

دانش‌آموخته‌ی دانشگاه علامه طباطبایی

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *