اخبار استارتاپی

هم‌دلی برای ایجاد «زیست بوم» رونق بخش تولید دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: فعالیت دانش بنیان و استارتاپی ها راه را برای رونق تولید مبتنی بر دانش بومی و نوآوری هموار می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار حجت الاسلام حسن علدیدادی سلیمانی امام جمعه و نماینده ولی فقیه کرمان اظهار کرد: فعالیت دانش بنیان و استارتاپی ها راه را برای رونق تولید مبتنی بر دانش بومی و نوآوری هموار می کند که فراهم شدن یک محیط مساعد برای بال گرفتن نوآوری ها با خواست همه بخش ها، هم دلی و همراهی ممکن می شود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: ایجاد یک محیط مساعد برای بال گرفتن نوآوری‌های جوان کارآفرین و خلاق، هرروز یک نوآوری و خدمت جدید یا محصول دانش بنیان یا استارتاپی، زندگی روزمره و آینده مردم را متحول می کند.

چراغ راه و روشن‌گر راه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کشور

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با یادآوری عنایت و تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر اقتصاد دانش بنیان و رونق تولید، این رهنمودها را چراغ راه و روشن‌گر راه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری کشور دانست و ادامه داد: باید یک تحول در فرهنگ کشور از اقتصادی منبع محور به نیروی انسانی رخ دهد و این تحول اکنون در آغازین گام های خود است.

ستاری، از رشد قابل توجه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری دانش بنیان خبر داد و گفت: سال گذشته تعداد شرکت ها به ۴۲۰۰ رسید و با تغییر جهت گیری ها، نگاه به دانشگاه ها و تولید علم متوجه شد به طوری که فعالیت دانشگاه ها در مسیر کارآفرینی، تولید فناوری و پیشرفت علمی، قرار گرفت؛ نهال نوپای اقتصاد دانش بنیان اکنون به مدد نیروی انسانی خلاق و توانمندی که توانسته اند با اراده و انگیزه خود موانع را کنار بزنند، رشد قابل توجهی داشته است. دانشگاه این روزها بخشی غیر قابل انفکاک از جامعه بدل شده و نبض تحول جامعه در دستان دانشگاه‌ها است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: دانش بنیان یک درس بزرگ به ما می آموزد که پیشرفت متکی و وابسته به پول نیست و آن چه در این عرصه حرف اصلی را می زند اراده است و عزم و اراده یک کارآفرین که با اشتغال چند نفر دیگر چراغ چندین خانه را روشن کند امری مقدس و رزشمند است.

به گفته ستاری، در حالی که در اقتصاد نفتی فرهنگی حاکم شده که بال های پرواز خلاقیت یک جوان را می چیند زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری می‌کوشد تا سقف آرزوها و توانمندی‌های یک جوان خلاق و نوآور محدودیتی نداشته باشد و زندگی را بهبود دهد.

ستاری با بیان این که از دور قبلی تحریم‌ها تا کنون پیشرفت های قابل توجهی توسط شرکت های دانش بنیان رخ داده است، ادامه داد: امسال برنامه جدی در حوزه تامین اقلام تحریمی توسط شرکت های دانش بنیان داریم و برنامه ای تدوین شده است و تا پایان سال برنامه داریم بخش قابل توجهی از این اقلام به دست شرکت های دانش بنیان تامین شود.

تلاش معاونت علمی و فناوری استقلال و اقتدارآفرین است

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی نیز در این دیدار از تلاش های معاونت علمی و فناوری قدردانی کرد و گفت: کشوری که به دنبال استقلال است باید در ۳ محورمستقل شود. کشور خواستار استقلال نخست باید در محور سیاسی وهمچنین اقتصادی مستقل شود.

به اعتقاد امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان کرمان، آن چه که از استقلال سیاسی و اقتصادی مهم تر است استقلال فرهنگی است و مردمی که به دنبال استقلال هستند، باید از حیث فرهنگی مستقل باشند و خود را باور کنند که خوشبختانه حوز‌ه‌ای که معاونت علمی و فناوری عهده دار است، هم ثبات مدیریت و جدیت در آن وجود دارد. این تلاش جدی، کشور رار در مدار نوآوری و پیشرفت علمی و فناوری قرار داده است و امروز رونق تولید به دست تلاشگران دانشگاهی و فناوری بیش از هر زمان دیگری در دسترس می‌نماید.

به اعتقاد حجت الاسلام علیدادی، رونق تولید زمانی رونق می یابد که چند اتفاق بیفتد و مسئولان به این نتیجه برسند که کاری کنند تا علم به معنای دقیق کلمه ثروت شود. نیازمندی هایمان را تا جایی که مقرون به صرفه هست به دور از وابستگی های خارجی و در داخل کشور تولید کنیم و خوشبختانه کشور در این راه قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که بستر سازی برای بروز خلاقیت ها با نگاهی به ایران سابقه تاریخی اش نشان می دهد کاملا توانمندی این موضوع را دارد، اظهار کرد: اگرچه تحریم های ظالمانه کشور را آزار می دهد، اما این تحریم ها می تواند فرصتی باشند تا ما را در مسیری قرار دهد که به پیشرفت های چشمگیر دست یابیم.

حجت الاسلام علیدادی ابراز کرد: معاونت علمی و فناوری در خدمت دانشگاهیان جوان قرار دارد و امیدوارم توفیق بتوانید این مسیر صعب را به خوبی طی کنید و حضور شما در استان مغتنم است . برای تسریع این روند بایست دانشگاه ها ارتقای جدی یابند و برای گذار از آموزش محوری به کارآفرینی دانشگاه ها باید وارد میدان عمل شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *