اخبار استارتاپی

ایران، میزبان اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه

ایران به عنوان میزبان برگزاری اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه انتخاب شد.

اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه با پیشنهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کمیته فناوری و نوآوری کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اسکاپ) شروع به کار کرده است.

دبیر مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه ایران، در نشست خبری هشتمین نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ ، برگزاری اولین مجمع بین المللی نوآوری آسیا و اقیانوسیه در ایران را ارتقا دیپلماسی علم و فناوری کشور در جهان اعلام کرد و گفت: «در کمیته فناوری و نوآوری اسکاپ با ابتکار ایران و تایید اعضای این کمیته، کشورمان به عنوان میزبان برگزاری اولین مجمع آسیا و اقیانوسیه برگزیده شد.»

او ادامه داد: «این مجمع همزمان با هشتمین نمایشگاه اینوتکس در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. با توافق‌های صورت گرفته با سازمان ملل متحد، در این مجمع میزبان وزرای علم و فناوری ۶۳ کشور عضو اسکاپ مانند مالزی، ترکیه، سنگاپور، ژاپن وغیره و ۱۹ سازمان بین المللی خواهیم بود.»

به گفته علایی بیش از ۷۹ دعوتنامه هم از طرف وزارت امور خارجه ایران و‌ هم از سوی سازمان ملل به وزرای علوم و فناوری کشورهای آسیا و اقیانوسیه ارسال شده است. او همچنین تاکید کرد که هنوز این کشورها برای حضور خود در این مجمع اعلام آمادگی نکرده‌اند.

علایی با اشاره به اینکه موضوع این مجمع «استارت آپ های فناوری برای توسعه پایدار» است، در خصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این مجمع بیان کرد: «در دو روز زمان برگزاری این مجمع ۵ پنل تخصصی در مورد اهمیت و نقش سیاست‌های اتخاذ شده توسط دولت‌ها برای ارتقا وضعیت استارت‌آپ‌ها برگزار خواهد شد. از سوی دیگر برنامه‌هایی هم برای اعلام خط مشی دولت‌ها در مشارکت زنان، نقش پارک‌ها و مراکز رشد فناوری در اکوسیستم توسعه نوآوری، نقش ابزارهای مالی و سرمایه گذاری در توسعه سیستم نوآوری در این برنامه مورد توجه قرار خواهد گرفت. مرور نمونه‌های موفق سیاست‌های دولتی برای ارتقای سطح نوآوری هم از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این مجمع خواهد بود.»

به گفته علایی همچنین وزرای علم و فناوری و سیاستمداران کشورهای دعوت شده به این مجمع نیز از هشتمین نمایشگاه اینوتکس و پارک علم و فناوری و کارخانه نوآوری بازدید خواهند داشت.

نمایشگاهی برای فعالان زیست‌بوم نوآوری

در ادامه نشست خبری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس ۲۰۱۹) مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس با بیان اینکه درگیرکردن بازیگران و عناصر زیست بوم نوآوری و فناوری در نمایشگاه اینوتکس از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: «نمایشگاه‌های بسیاری در حوزه تجاری و فناوری برگزار می‌شود، اما نمایشگاهی که در آن بتوان همه عناصر و بازیگران زیست بوم نوآوری را درگیر کرد، نداشته‌ایم که اینوتکس اولین نمایشگاه در این زمینه است.»

صفاری‌نیا با اعلام اینکه این دوره از نمایشگاه با دوره‌های پیشین آن تفاوت دارد اعلام کرد: «شرکت‌های فناورانه نمی‌توانند محصولات پیشین خود را در نمایشگاه امسال عرضه کنند. بلکه فقط مجاز به ارائه محصولات جدید خود هستند. البته اصراری هم نداریم که این محصولات وارد بازار شده باشند و نمایشگاه می‌تواند محیطی برای عرضه آنها به بازدیدکنندگان باشد.»

رئیس پارک فناوری پردیس، نمایشگاه اینوتکس را فرصت خوبی برای آشنایی جوانان با سرمایه گذاران، مخترعان و حتی سیاست‌گذاران این حوزه دانست و ادامه داد: «نزدیک به ۱۰۰۰شرکت و استارتاپ در اینوتکس‌های گذشته شرکت کرده‌اند. ۲۵ هزار نفر از نمایشگاه سال‌های پیشین بازدیدکرده‌اند و بیش از ۱۰۰ تفاهم‌نامه در این رویدادها به امضا رسیده است.»

در ادامه این نشست اکبر قنبرپور، دبیر نمایشگاه در توضیح روند نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ گفت: «هدف‌گذاری اصلی نمایشگاه در این دوره افزایش تعامل بین سرمایه گذاران و استارت آپ ها و شرکت‌های فناوری، افزایش میزان مشارکت، همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین شرکت‌ها و استارت آپ ها با یکدیگر و بررسی چالش‌های این اکوسیستم است.»

او ادامه داد: «به منظور دستیابی به این اهداف، شرایطی فراهم کرده‌ایم که بیش از ۴۰۰ استارت آپ، شرکت فناوری، شتاب دهنده، پارک فناوری، مخترع، مرکز رشد، سرمایه گذار خطرپذیر، منتور و مشاور همراه با ارائه کنندگان خدمات کسب و کار در نمایشگاه حضور داشته باشند و طبق برآوردهایمان بیش از ۸ هزار نفر نیز از این نمایشگاه بازدید خواهند داشت.»

قنبرپور همچنین به بخشی از رویدادهایی که در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: «در این نمایشگاه رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود از جمله «اینوتکس استیج» که افراد مختلف اکوسیستم نوآوری در آن سخنرانی خواهند داشت. در رویداد دیگری با نام «اینوتکس پیچ» هم استارت‌آپ‌ها شرایطی خواهند داشت تا در حضور سرمایه‌گذاران ایده خود را عرضه کرده و امکان چذب سرمایه گذار به کسب و کارشان را داشته باشند. البته مرحله اول رقابت اینوتکس پیچ در شهرهای تهران، بندرعباس، یزد، رشت، بیرجند وکرمانشاه در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. سپس از میان تیم‌های شرکت‌کننده، تیم‌های برتر در اینوتکس پیچ، در هشتمین نمایشگاه اینوتکس در مقابل سرمایه‌گذاران حضور خواهند یافت.»

هشتمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری با عنوان اینوتکس ۲۰۱۹ ، ۱۹ تا ۲۲ خرداد ۹۸ در سالن ۴۰ و ۴۴ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *