اخبار استارتاپی

تحریم ها بهترین زمان فعالیت دانش بنیان ها و استارتاپ ها

در شرایط سخت تحریم، فشار بیشتری بر واحدهای قدیمی وارد می شود و این شرایط بهترین زمان برای حضور موثر فعالیت های دانش بنیان برای کمک به رفع مشکلات واحدهای قدیمی و تولید محصولات جدید است.

لیمو HR

جید علیخواه افزود: فلسفه شکل گیری شرکت های دانش بنیان در حوزه صنایع، کمک به توسعه واحدهای تولیدی قدیمی و تولید محصولات جدید با بهره گیری از دانش و تجربیات دانشگاهیان است.

وی اظهار داشت: در شرایط سخت تحریم، فشار بیشتری بر واحدهای قدیمی وارد می شود و این شرایط بهترین زمان برای حضور موثر فعالیت های دانش بنیان برای کمک به رفع مشکلات واحدهای قدیمی و تولید محصولات جدید است.

وی گفت: از سال گذشته تاکنون شرکت های دانش بنیان، شهرکهای صنعتی ۱۷ استان را در حوزه نیازهای فناورانه یاری داده اند که از جمله آنها همکاری برای تولید عسل در آذربایجان شرقی، گز در چهارمحال و بختیاری و ماندگاری محصولات صادراتی بویژه سبزیجات و صیفی جات در دیگر مناطق است.

علیخواه افزود: شرکتهای دانش بنیان خراسان رضوی در حوزه صادرات نیز فعال هستند و محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می کنند. وی اظهار داشت: تحریم ها بر فعالیت های شرکتهای دانش بنیان اثر گذاشته است اما از آنجا که این شرکتها زایش و بخش تحقیق و توسعه دارند می توانند با بهره گیری از دانش خود و ارتباط با دانشگاهها، اقلامی که به دلیل تحریم قادر به تامین آنها نیستیم را خود تولید کنند و این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی گفت: مراحل شکل گیری و توسعه استارت آپ ها در دو مرحله ‘ویکند’ و ‘دمو’ صورت می گیرد، به صورتی که استارت آپ ویکندها در مرحله ارائه طرح هستند و استارت آپ دموها در مرحله صنعتی شدن و ملحق شدن به یک واحد صنعتی قرار می گیرند.

علیخواه افزود: پارسال رویدادهای مرتبط با استارت آپ دمو در حوزه تجهیزات پزشکی و همچنین اسباب بازی در خراسان رضوی برگزار شد، همچنین در حوزه بسته بندی صنایع بویژه صنایع غذایی استارت آپهایی شکل گرفتند و قراردادهایی را با صنعتگران امضا کردند.

وی ادامه داد: بهمن ماه سال گذشته فستیوال صنعت غذا با حضور استارت آپ ها از سراسر کشور در مشهد برگزار شد که در آن ۱۰۰ طرح ارائه و منجر به انعقاد ۳۹ تفاهمنامه شد.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان می توانند در کنار فعالیت با صنعتگران از وابستگی به کشورهای دیگر بکاهند و با تولید مواد اولیه یا دستگاه های مورد نیاز بخش صنعت، مکمل واحد های صنعتی در شرایط تحریم باشند.

معاون شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: در کل شهرک های صنعتی خراسان رضوی ۴۸ شرکت دانش بنیان فعالیت دارند که با همکاری دانشگاهیان به ویژه دانشگاه فردوسی، تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو، صنایع الکترونیک و صنایع ساختمانی تولید می کنند.

وی افزود: تحریم های اقتصادی گرچه بخش صنعت را در تامین مواد اولیه، صادرات محصولات و دستگاه های جدید با محدودیت هایی مواجه کرده است اما شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در این شرایط می توانند محدودیت ها را از بین ببرند و صنعت را به خودکفایی برسانند.

وی اظهار داشت: در شرایط کنونی و تحریم های اقتصادی، تبدیل علم به ثروت بسیار دست یافتنی تر از گذشته شده و اتصال شهرک های صنعتی، دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری عامل توسعه و رهایی اقتصاد کشور از شرایط کنونی هیتند.

۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی با دو هزار و ۵۶۹ واحد تولیدی و سرمایه گذاری ۴۰ هزار و ۳۱۶ میلیارد ریال در خراسان رضوی وجود دارد.
دو هزار و ۱۱۳ هکتار از کل مساحت این شهرکها و نواحی صنعتی به سرمایه گذاران واگذار شده که برای ۷۴ هزار و ۱۵۶ نفر شغل ایجاد کرده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *