ایده های استارتاپیایده های کشاورزی

تغییر در کشاورزی با پدید آمدن سنجش از راه دور

دورنمای تکنولوژی کشاورزی از زبان موسس شرکت Agromapping

بسیاری از کشاورزان از کاربردهای تکنولوژی کشاورزی آگاه هستند ولی در خصوص روش شروع استفاده از آن مطمئن نیستند. در این موارد، سازمان های متخصص وارد عمل می شوند. یکی از این شرکت‌ها که در کشاورزی دقیق، تحلیل داده و سنجش از راه دور متخصص است، شرکت Agromapping است. در این مقاله با بنیان گذار این شرکت یعنی Fran Garcia-Ruiz درباره داستان موفقیت شرکتش، نیاز به تغییر در مفهوم کشاورزی، گلوگاه تکنولوژی و پیشنهاداتش برای فارغ‌التحصیلان حوزه کشاورزی صحبت کردیم.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

من Fran Garcia-Ruiz هستم. یک مهندس کشاورزی، دارای مدرک دکتری در رشته علوم محصولات در شاخه سنجش از راه دور. بعد از ۷ سال تحقیق در دانشگاه‌های مختلف و مراکز تحقیقاتی در شیلی، آمریکا و اروپا، تصمیم گرفتم شرکت Agromapping را راه اندازی کنم. این شرکت مشخصا برای مشاوره دادن به کشاورزان در زمینه‌های کشاورزی دقیق و سنجش از راه دور فعالیت می‌کند. من همچنین در کلاس‌های بین‌المللی مباحث سنجش از راه دور، کشاورزی دقیق و تحلیل داده نیز تدریس می‌کنم.

چرا تکنولوژی کشاورزی؟ راه شما برای ورود به این حوزه چه بود؟

زمانی که پایان‌نامه دوره کارشناسی را آماده می‌کردم، با سنسورهای مختلفی که در تاکستان‌ها قرار داشت کار کردم. از همان دوره وارد حوزه کشاورزی دقیق و رباتیک در کشاورزی شدم. از آن زمان به بعد در پروژه‌های مرتبط با سه بعدی‌سازی موانع مسیر تراکتورها، سنجش از راه دور توسط هواپیما و پروژه‌های مشابه فعالیت می‌کنم. به نظر من تنها راه ثبات کشاورزی چه از نظر اقتصادی و چه از نظر محیط زیستی، روی آوردن به کشاورزی دقیق است. اصلی‌ترین انگیزه من برای ورود به این حوزه، معرفی کردن کشاورزی دقیق به کشاورزان و کمک کردن به آن‌ها در راستای استفاده از این روش است.

بزرگ‌ترین پروژه تکنولوژی کشاورزی که تا به امروز مدیریت کرده‌اید چه بوده است؟

من پروژه‌های زیادی را مدیریت کرده‌ام؛ برای مثال پروژه‌ای که در آن ۸۰۰۰ هکتار زمین را برای به دست آوردن محل مناسب برای تولید محصول بررسی کردیم. اما یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی که در آن فعالیت داشته‌ام، آماده‌سازی پلتفرمی برای تحلیل داده‌های کشاورزی بوده است. این پلتفرم قابلیت این را دارد که از منابع مختلف اطلاعات دریافت کند و آن‌ها را در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف نشان دهد تا کشاورز بتواند با هزینه‌ای مناسب از آن‌ها استفاده کند. این پروژه یک پروژه جهانی است که توسط ESA در بارسلونا شتابدهی شده است.

بازه فعالیتی شما در جهان چقدر است؟ مهم‌ترین بازارها برای شرکت شما کدام هستند؟

شرکت ما در دو مقیاس متفاوت فعالیت می‌کند؛ از زمین‌های محلی با ابعداد ۵۰۰ کیلومتر گرفته تا زمین‌های بزرگی در کشورهایی مثل چین، آرژانتین، امارات و آنگولا. نوع خدمتی که به هر بازار می‌توانیم ارائه دهیم برای ما اهمیت دارد. خدماتی که به مشتریانی که زمینشان وسعت کمی دارند با خدماتی که به مشتریانی که برای مثال ۱۲۰۰۰ کیلومتر زمین دارند متفاوت است. ما زمان زیادی برای طراحی خدمات صرف می‌کنیم تا مطمئن شویم که مشتری همان چیزی که نیاز دارد را به دست می‌آورد.

تکونولوژی کشاورزی زندگی ما را تغییر خواهد داد

چرا امروزه زمان مناسبی برای شروع فعالیت در حوزه تکنولوژی کشاورزی است؟

کشاورزی یکی از مهم‌ترین صنایع در جوامع امروز است. این صنعت با توجه به میزان بالای تقاضای غذا در جهان دچار تحولات بزرگی شده است. همچنین آب و هوا نیز در این تحولات تأثیر به‌سزایی داشته است. یکی از اصلی‌ترین نتایج این تحولات، تغییر تعریف مفهوم کشاورزی بوده است.

سیر صعودی به کارگیری اینترنت اشیا و تکنولوژی‌های بالا یک حقیقت انکارناپذیر است که با کاهش قیمت تکنولوژی همراه شده است. تولید اطلاعات و داده در کشاورزی بسیار عظیم است. بسیار اهمیت دارد که جمع آوری این اطلاعات بسیار با کیفیت باشند تا بتوان آن‌ها را تحلیل کرد و به نتایج قابل قبول و کاربردی دست پیدا کرد. ما در ابتدای مسیر هستیم و این زمان بهترین زمان برای عمیق شدن در کشاورزی است تا بتوان چالش‌هایی که به زودی در این حوزه به وجود می‌آیند را بررسی کرد. این مسیر همچنین راهی برای پرورش نیروی کار برای موقعیت‌های شغلی‌ای است که در حال به وجود آمدن هستند.

تکونولوژی کشاورزی چطور در ۵، ۱۰ و ۱۵ سال آینده زندگی ما را تغییر خواهد داد؟

کشاورزی مدرن از دوره‌ای به نام تخصص‌گرایی رنج می‌برد؛ دوره‌ای که در آن تولیدکنندگان محلی و کوچک در حال محو شدن هستند و مزارع در حال بزرگ شدن هستند و شیوه اداره آن‌ها شبیه به یک سازمان می‌شود. طی ۲۰ سال آینده مزارع بزرگ را تکنسین‌هایی اداره می‌کنند که فقط با استفاده از تکنولوژی می‌توانند محصول تولید کنند. تکنولوژی‌هایی نظیر سنجش از راه دور، سنسورهای زمینی، GPS و از این دست تکنولوژی‌ها به تکنسین‌ها کمک می‌کنند تا برنامه‌ریزی بهتری برای فعالیت روزانه انجام دهند.
جابجا کردن غذا از تولیدکننده به مصرف‌کننده استاندارد و پخش کردن اطلاعات بسیار معمول خواهد شد. کسب و کارهایی که در حوزه تحلیل و جمع آوری اطلاعات فعالیت می‌کنند سهم بازار خود را گسترش خواهند داد و به طور روزانه در سرتاسر جهان استفاده خواهند شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۴]
منبع
agtech.careers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. جای خالی تکنولوژی در کشاورزی ایران خیلی خالی . محصولات و سرمایه کشاورزان به راحتی از بین میرود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *