اکوسیستم

پارادایس هاب بهشتی برای استارتاپ ها

خدمات و برنامه‌های پارادایس هاب از زبان حامد حافظی، مدیر عامل این مجموعه

پارادایس هاب مجموعه ای است که کارش را از سال نود و شش و با ارائه فضای کار اشتراکی شروع کرد. پارادایس هاب کارش به ارائه فضای کار اشتراکی محدود نکرده و توانسته از ضمن گسترش فضایی که در اختیار دارد، به یک مرکز نوآوری تبدیل شود. برای آشنایی بیشتر با خدمات و برنامه های این مجموعه، با حامد حافظی، مدیرعامل پارادایس هاب، گفتگویی داشتیم که آن را با شما به اشتراک می گذاریم.

پارادایس هاب شتاب دهنده است یا فضای کار اشتراکی؟ با کدام یک همخوانی دارد؟

شتاب دهنده مجموعه‌ای است که سرمایه گذاری می‌کند و فضای کار را به عنوان بخشی از حمایت‌هایش در اختیار استارتاپ قرار می‌دهد اما مدل ما متفاوت است. شکل اول تعامل ما با استارتاپ ها در قالب فضای کار اشتراکی است که در این چارچوب ما سهامی از استارتاپ ها نمی‌گیریم و نقش سرمایه گذار نداریم. ما فضا را به عنوان خدمت در اختیار استارتاپ ها قرار می‌دهیم و آن‌ها هزینه این خدمت را به ما پرداخت می‌کنند.

با وجود اینکه کار را با فضای اشتراکی شروع کردیم، در حال تبدیل شدن به یک مرکز نوآوری هستیم. این رویکرد، شکل دوم تعامل ما را رقم می‌زند. حضور تیم‌ها در فضای کاری ما سبب می‌شود که تیم‌های مستعد را شناسایی کنیم و با اطمینان خاطر نسبی، روی آن‌ها سرمایه گذاری کنیم.

سرمایه گذاری ها به تیم‌های حاضر در پارادایس هاب محدود نمی‌شود بلکه طبق توافقاتی که با شتاب دهنده ها و فضاهای کار اشتراکی داشته‌ایم، آن‌ها نیز تیم‌های مستعد را به ما معرفی خواهند کرد. بخشی از سرمایه ها را مستقیما تامین خواهیم کرد و بخش دیگر را با استفاده از شبکه ارتباطاتی که با سرمایه‌ گذاران و صنعتگران داریم، تامین خواهیم کرد.

در کارکرد اول، یعنی فضای کار اشتراکی، چگونه بر اکوسیستم اثرگذار خواهید بود؟

تجربه کشورهای دیگر ثابت کرده است که فضاهای کار اشتراکی می‌توانند به توسعه و پیشرفت اکوسیستم های کارآفرینی و نوآوری کمک کنند. یک مثال موفق شرکت WeWork است که در ایالت متحده بنیان‌گذاری شده و سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. این مجموعه توانسته است بستر مناسبی برای فعالیت استارتاپ ها ایجاد کند و از سوی دیگر با جذب سرمایه یک میلیارد دلاری به یونیکورن تبدیل شود. WeWork در حال حاضر در ۱۱۴ شهر مختلف از ۳۷ کشور فعالیت دارد.

در فضای کار اشتراکی شبکه سازی به خوبی شکل می‌گیرد و استارتاپ ها از حمایت‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند. داشتن مدل درآمدی فاکتوری است که سبب می‌شود راه اندازی فضای کار اشتراکی برای مجموعه‌های خصوصی هم جذاب باشد و  این نوع فعالیت به مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی که قصد ایفای نقش حمایتی دارند، محدود نشود.

البته در اکوسیستم نوپای ایران نمی‌توان نگاه صرف اقتصادی به چنین مجموعه‌ای داشت بلکه باید با استفاده از تمامی منابع در دسترس نسبت به افزایش فضای کار اشتراکی اقدام کرد تا بستر مناسبی برای فعالیت استارتاپ ها و شتاب دهنده ها ایجاد شود و نهایتا توسعه و رشد مطلوب در اکوسیستم استارتاپی کشور محقق شود.

بجز فضا، چه خدماتی به استارتاپ ها ارائه می‌شود؟

خدمات حقوقی یکی از مواردی است که ارائه می‌شود. مشاوره هم خدمت دیگری است که ارائه می‌کنیم چنانکه شاهد برگزاری کمپین مشاوره رایگاه در پارادایس هاب هستیم که در این چارچوب متخصصان دانش خود را با افراد حاضر در فضای اشتراکی، به اشتراک می‌گذارند. خدمت منتورینگ که در شتاب دهنده ها ارائه می‌شود را ارائه نمی‌دهیم چرا که مرتبط با موضوع راهبری استارتاپ است و از دایره وظایف ما خارج است.

پارادایس هاب ردیف‌های ویژه‌ای برای حمایت از استارتاپ ها در نظر گرفته است چنانکه برای استقرار شرکت های دانش بنیان تخفیف ۵۰ درصدی و برای صنایع خلاق تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است.

تیم اجرایی پارادایس هاب چه ساختاری دارد؟

تیم ما ۳ نقش محوری دارد. حامد حافظی به عنوان مدیرعامل پیگیر روابط، قراردادها و مذاکراتی است که در سطح نهادها، سازمان‌ها و دولت صورت می‌گیرد. جذب سرمایه برای گسترش پارادایس هاب و تعامل با مجموعه‌هایی نظیر دانشگاه‌ها بر عهده مدیرعامل است.

مدیر ارشد عملیات، مسئول تمام امور اجرایی و خرید تجهیزات برای شعب است. پیگیری امور مالی و مدیریت تعامل مابین پارادایس و سرمایه گذار هم از وظایف این نقش است که محمدرضا آبنیکی آن را بر عهده دارد. محمدرضا از هم‌بنیان‌گذاران مجموعه است.

راهبر ارشد برند، رابط پارادایس با استارتاپ ‌ها است. طراحی هویت برند، توسعه کسب و کار، جذب پارتنر و فرهنگ سازی عمومی، تایید برگزاری رویدادها بخشی از کارهایی است که محمد تقی کریمی به عنوان راهبر ارشد برند و هم‌بنیان‌گذار پارادایس هاب انجام می‌دهد. البته محمد تقی در کنار همکاری با ما، مدیریت گروه برندینگ ری را هم بر عهده دارد.

مدیرعامل پارادایس هاب

در سال ۹۷ میزبان چند تیم استارتاپی بوده‌اید؟

در سال ۹۷ تنها شعبه‌ی باغ بهشت (لارک) فعال بوده است که ظرفیت این شعبه در حال حاضر تکمیل است و ۱۵ تیم مستقر هستند. ۱۰ الی ۱۵ فریلنسر و ۲ شتاب دهنده و شرکت باسلام از جمله تیم های مستقر در اینجا هستند. در یک سال گذشته حدود ۴۰ تیم رفت و آمد داشتند.

در پذیرش تیم ها محدودیتی در فریلنسر بودن و یا نبودن آن‌ها وجود دارد؟

ما از جانب فریلنسرها تقاضای بیشتری داریم ولی برنامه ما بیشتر بر حمایت از استارتاپ ها و تیم‌ها متمرکز است. با این وجود حضور فریلنسرها هم برای ما نفع دارد و هم برای خودشان؛ زیرا بین آن‌ها با تیم‌ها تعامل و همکاری شکل می‌گیرد.

پارادایس هاب چه برنامه‌ای برای توسعه فعالیت‌هایش در ایران دارد؟

ما به دنبال فعال کردن ظرفیت‌های موجود و بلااستفاده در نهادهای دولتی و حاکمیتی هستیم. مجموعه‌هایی مانند دانشگاه آزاد و پیام نور به سبب کاهش جمعیت ورودی دانشگاه، فضاهای خالی زیادی در اختیار دارند. ما در تعامل با این نهاد‌ها مدلی را ارائه می‌دهیم که از سویی منافع این مجموعه‌ها را تامین می‌کند و از سوی دیگر توسعه و گسترش پاردایس هاب را تسهیل می‌کند.

منفعت پاردایس هاب از این تعامل دستیابی به فضای نسبتا ارزانی است که به تبع آن امکان ارائه خدمات ارزان قیمت به استارتاپ ها ایجاد می‌شود. منفعت مراکزی که فضاهای خود را در اختیار پارادایس هاب قرار می‌دهند،کسب درآمد از فضاهای خالی و فعال شدن ظرفیت‌هایشان در راستای شکوفایی فضای نوآوری و کارآفرینی است.

این نوع تعامل چه نتایجی به دنبال داشته است؟

مجموعه‌ی ایرانداک حدود ۱۷۰ متر فضا را در اختیار ما گذاشت که ما آن را تجهیز کردیم و چند تیم در آن مستقر شدند. مذاکره برای همکاری در خصوص یک فضای دیگر را هم در دستور کار داریم. با مجموعه علوم و تحقیقات هم برای فعالسازی یک فضای ۲۰۰۰ متری به توافق رسیده‌ایم که با کمک معاونت علمی در حال تجهیز آن هستیم.

ظرفیت‌های موجود بسیار زیاد است و لذا با مجموعه‌های مختلفی در حال مذاکره هستیم. فضاهایی در سنندج، کاشان، کرمان، قشم، بندرعباس و مشهد هم در نظر داریم تا با آماده‌سازی و تجهیز آن‌ها، بستر مناسب برای رشد و شتاب اکوسیستم استارتاپی را فراهم کنیم.

گستره فعالیت پارادایس هاب محدود به ایران خواهد بود؟

خیر. ما در سطح بین‌الملل با کشورهای عمان، افغانستان، سوریه، عراق و ترکیه در حال مذاکره هستیم. در اکثر کشورها با همین برند پارادایس هاب وارد خواهیم شد اما در برخی کشور‌ها به سبب حساسیت‌هایی که وجود دارد لازم است از برند دیگری استفاده کنیم. عمان و ترکیه گزینه‌هایی هستند که مقدمات فعالیت در آن‌ها ایجاد شده است.

چه برنامه‌ای برای توسعه مجموعه دارید؟

به دنبال مذاکره با شرکت هایی مانند گاج، ایران خودرو، گلرنگ و … هستیم تا این شرکت‌ها در فضای کار اشتراکی ما حضور داشته باشند و تعامل بین آن‌ها و استارتاپ ها شکل بگیرد. شعب بزرگ ما فعالیت عمومی خواهند داشت اما می‌خواهیم از طریق همکاری با این کسب و کارهای بزرگ برخی شعب را به سمت تخصصی شدن پیش ببریم، چنانکه با همکاری نشر دانش به دنبال راه اندازی یک فضای کار اشتراکی با موضوع تخصصی آموزش و نشر هستیم.

از نظر مجموعه‌های فعال در حال حاضر شعب باغ لارک و ایرانداک (واقع در چهارراه ولیعصر) فعال هستند و تا دو ماه دیگر شعبه علوم و تحقیقات هم فعال خواهد شد. تا آخر سال ۹۸ در تهران حدود ۵ یا ۶ شعبه و حدود ۱۰ هزار متر مربع فضا و در استان‌ها هم ۳ یا ۴ شعبه خواهیم داشت.

دانلود PDF مصاحبه

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام
    لطفا کسانی که تجربه کار در این فضاهای کار رو دارند به اشتراک بگذارید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *