اخبار استارتاپی

تثبیت اشتغال فراگیر شرکت های دانش بنیان توانمند

یکی از طرح های معاونت علمی و فناوری اجرای برنامه ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند است که بر اساس این برنامه، شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان که نیازمند منابع مالی برای توسعه فعالیت خود هستند، هدفگیری شده‌اند.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از طرح های معاونت علمی و فناوری اجرای برنامه ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت های دانش بنیان توانمند است که بر اساس این برنامه، شرکت های بزرگ دانش بنیان که نیازمند منابع مالی برای توسعه فعالیت خود هستند، هدفگیری شده اند.

حسین اسفندیاری سرپرست معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره برنامه ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت‌های دانش بنیان توانمند، بیان کرد: این برنامه با هدف ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان توانمند از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی است تا از این طریق به کسب و کارهای این گروه از بازیگران مهم اقتصادی رونق داده شود.

وی افزود: برمبنای الگوهای نوین توسعه، سرمایه انسانی مهم‌ترین سرمایه کشورها است و نیروی انسانی جوان، تحصیل‌کرده و باانگیزه محور اصلی توسعه به شمار می‌آید.

به گفته اسفندیاری، کشور ما نیز در مقایسه با کشورهای پیشرو در این زمینه وضعیت مناسبی را دارد. با این‌وجود، استفاده بهینه از این سرمایه نیازمند برنامه‌ریزی برای ورود واقعی آن به عرصه اقتصاد از طریق اشتغال و کارآفرینی است.

وی همچنین تصریح کرد: در این راستا، اشتغال نیروی انسانی متخصص و تحصیل‌کرده، یکی از مهم‌ترین اهداف معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور به شمار می‌آید که برای تحقق آن با رویکردهای نوآورانه تلاش می‌کند.

توسعه اشتغال مبتنی بر تکمیل و ارتقای زیست‌بوم نوآوری در کشور

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: علی‌رغم این که اشتغال مبتنی بر دانش با هزینه‌ی بالایی ایجاد می‌شود و می توان با همان میزان از هزینه‌کرد اشتغال غیرتخصصی بیشتری ایجاد کرد، ولی ارزش افزوده بالای این مشاغل و اهمیت آن در توسعه‌ اقتصادی کشور و حفاظت از نیروی انسانی متخصص، اهمیت اشتغال ایجادشده را دو چندان می‌کند.

اسفندیاری در ادامه بیان کرد: بر این اساس، این معاونت با هدف طراحی و اجرای برنامه‌های ایجاد و تثبیت اشتغال مولد با استفاده از سرمایه انسانی جوان، تحصیل‌کرده و متخصص تفاهم نامه مشترکی را با سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق توسعه ملی به امضاء رسانده است.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه این معاونت ۶ برنامه را برای پیگیری ۳ رویکرد اصلی خود در حوزه اشتغال یعنی «نوآفرینی ساختارهای اقتصادی در راستای ارتقای توان ساخت داخل»، «توسعه اشتغال مبتنی بر تکمیل و ارتقای زیست‌بوم نوآوری کشور»، و «رصد و به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی» را طراحی کرده است.

ارائه یک هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره برنامه های مصوب ایجاد و تثبیت اشتغال فراگیر، گفت: علاوه بر برنامه «ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند» برنامه های پلتفرم بازارسازی برای تجهیزات ساخت داخل (بازار هوشمند محصولات دانش بنیان) و برنامه توسعه تولید ۶ محصول تحول آفرین دانش‌بنیان از جمله برنامه های این تفاهم نامه است.

وی در حین حال تصریح کرد: همچنین حمایت از توسعه صنایع خلاق، توسعه اشتغال مبتنی بر تکمیل و ارتقای زیست بوم نوآوری کشور، حضور شرکت‌های خصوصی و بخش‌های بزرگ اقتصادی درعرصه‌ی نوآوری باهدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های آن‌ها درجهت توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش بنیان و برنامه‌های به هم رسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی تحصیلکرده از طریق حمایت از ارتقای سطح مهارتی و اشتغال پذیری نیروی انسانی وایجاد و توسعه مراکز ارائه خدمات تخصصی اشتغال در دانشگاه‌ها و رصد و به هم رسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی از دیگر برنامه های این طرح است.

اسفندیاری درباره جزییات برنامه «ارتقای مقیاس تولید و اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند»، عنوان کرد: بر اساس این طرح، سال گذشته ۸۶ شرکت به بانک های عامل معرفی شده اند و تا کنون ۱۷ شرکت دانش بنیان توانستند مبلغ بیش از یک هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند که تعداد شغل ایجاد شده برای تسهیلات اعطایی حدود ۸۰۰ نفر برآورد شده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *