ایده های استارتاپی

داستان زندگی رید هافمن موسس لینکدین

از نفوذ در سیلیکون ولی تا زندگی در لباس یک کارآفرین

یکی از نمونه های موفقی که با رشد عظیم شبکه های اجتماعی پیوند خورده، ماجرای رید هافمن است. رید مؤسس یکی از بزرگترین سایت های شبکه اجتماعی در جهان یعنی لینکدین است. هافمن علاوه براین، کارآفرین اینترنتی، سرمایه گذار خطرپذیر و نویسنده چند کتاب الهام بخش هم بوده است.

وی بیش از همه به خاطر تأسیس لینکدین مشهور است که در حال حاضر مجموع ارزش شبکه او به ۳.۷ بیلیون دلار می رسد. رید به‌عنوان بانفوذترین مرد سیلیکون ولی شناخته شده و عضو مافیای PayPal هم هست، گروهی متشکل از کارمندان و مؤسسان سابق PayPal که تاکنون شرکت‌های فناوری دیگری تأسیس کرده، توسعه داده‌ و میلیونر و بیلیونر شده‌اند.

_______________________________________

سال‌ های جوانی رید هافمن

اگر بخواهیم از زندگی شخصی رید حرف بزنیم، باید بگوییم که او متولد پالو آلتوی کالیفرنیا  و فرزند دینا روث و ویلیام پارکر هافمن جونیور بوده، و در برکلی کالیفرنیا بزرگ شده است. هافمن در سال ۲۰۰۱ با میشل یی ازدواج کرد. این زوج در پالو آلتوی کالیفرنیا ساکن شدند.

رید پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه پوتنی، در سال ۱۹۹۰ تحصیلاتش را در دانشگاه استنفورد ادامه داد، همان‌جایی که نه‌تنها موفق به دریافت بورسیه مارشال شد، بلکه جایزه‌ی Dinkelspiel را هم برد، و مدرک لیسانس علومش را در سیستم‌های نمادین و علم شناختی دریافت کرد. در ادامه، سال ۱۹۹۳ با بورسیه مارشال، کارشناسی ارشدش را در رشته‌ی فلسفه از کالج Wolfson دانشگاه آکسفورد گرفت.

________________________________________

اوایل کار رید هافمن

رید از روزهای تحصیلش در کالج می‌خواست کاری در زندگی‌اش انجام دهد که بتواند بر وضعیت جهان در سطح کلان تأثیر بگذارد. او فکر می‌کرد راه‌حل‌هایی برای مشکلات جهان دارد، و به دنبال کسب جایگاهی بود که صدایش از آنجا به وضوح شنیده شود.

در ابتدا باور داشت دانشگاه فرصتی است که کمکش می‌کند تأثیر دلخواهش را بگذارد؛ در این فکر بود که استاد دانشگاه و اندیشمند مطرحی در جامعه بشود، اما با گذشت زمان دریافت که نوشته‌های اساتید دانشگاه را عده کمی از مردم می‌خوانند، و یک شغل کارآفرینی، صحنه بزرگتر، و راه‌ها و منابع بیشتری در اختیارش خواهد گذاشت.

رید با هدف بهتر کردن جهان بر آن شد تا شغلی در حوزه کسب و کار و کارآفرینی را در پیش بگیرد. اما برای رسیدن به این هدف، به تجربه نیاز داشت؛ پس در ۱۹۹۴ به شرکت رایانه‌های اپل پیوست. او معمار ارشد تجربه‌ی کاربری و مسئول طراحی و راه‌اندازی چندین پروژه راهبردی بود. در ۱۹۹۶ رید پس از حدود دو سال کار، فوریه‌ی ۱۹۹۶ به شرکت نرم افزاری فوجیتسو پیوست و تقریباً یک سال و نیم به عنوان مدیر توسعه‌ی محصول در این شرکت کار کرد.

________________________________________

زندگی در لباس یک کارآفرین

بعد از این کار موقت، رید اولین ماجراجویی‌اش را در اوت ۱۹۹۷ آغاز کرد؛ SocialNet.com ایده‌ای بسیار جلوتر از زمانه خودش بود، پلتفرمی برای دوست‌یابی برخط و وصل کردن آدم‌هایی به یکدیگر که علایق مشترک داشته و در یک محله زندگی می‌کردند. رید علاوه‌بر زمان‌سنجی ایده، یاد گرفت همان‌قدر که تولید یک محصول مهم است، باید راهبردی برای توزیع مناسب محصول هم داشت تا آن را به دست میلیون‌ها کاربر رساند.

وقتی رید در PayPal کار می‌کرد، عضو هیئت مدیره هم بود، ازاین‌رو زمانی که تصمیم گرفت در سال ۲۰۰۰ پلتفرم دوست‌یابی را ببندد، از او خواستند به PayPal ملحق شود. آنها می‌دانستند که رید متخصص رقابت مؤثر در فضاهای به‌شدت رقابتی است، به همین خاطر او را مسئول تمام روابط خارجی PayPal کردند، ازجمله زیرساخت پرداخت، توسعه کسب و کار، سرپرستی و مسائل حقوقی.

رید در طول سه سال فعالیتش در PayPal رئیس آتش‌نشانی شناخته می‌شد. او مدیر اجرایی شرکت محسوب شده، و سال ۲۰۰۲ که PayPal در ازای ۱.۵ بیلیون دلار توسط eBay خریداری شد، معاون اجرایی شرکت بود. وی پس از ترک PayPal اولین و بزرگترین پلتفرم شبکه سازی حرفه‌ای یعنی لینکدین را ساخت.

کارآفرین کسی است که از صخره‌ای پایین می‌پرد و تا وقتی پایین برسد، هواپیمایی را سر هم می‌کند.   رید هافمن

________________________________________

لینکدین

مدت‌ها بود که رید آرزو داشت کسب و کاری راه بیندازد که امکان ایجاد شبکه‌ای در میان اعضای دنیای کسب و کار را فراهم سازد. بنابراین دسامبر ۲۰۰۲، بعد از ترک PayPal به همراه دو همکار سابقش در SocialNet، یکی از همکاران سابقش در فوجیتسو، و یکی از هم‌کلاسی‌هایش در کالج، لینکدین را تأسیس کرد.

لینکدین هم درست مثل اکثر کسب و کارهای دیگر، سریع رشد نکرد. شرکت در ابتدا رشد کندی داشت و بعضی از روزها فقط ۲۰ ثبت نام در سایت اتفاق می‌افتاد.

اواخر ۲۰۰۳ و اوایل ۲۰۰۴ لینکدین امکان جدیدی را به کاربران معرفی کرد که در آن هرکس می‌توانست کتاب آدرس خود را بارگذاری کند، اقدامی که زمینه جذب افراد بیشتر و تسهیل رشد شرکت را فراهم ساخت. در ادامه آنها امکانات دیگری به سایت افزودند، ازجمله گروه‌ها و پیوند با متخصصان جهت افزایش پیشنهادهای آنها به صاحبان کسب و کارهای کوچک.

در دو سال بعد، لینکدین امکانات جدیدی عرضه نمود مثل مشاغل و ثبت‌نام برای کسب و کارها، پروفایل‌های عمومی، پیشنهادات، افرادی که ممکن است بشناسید، و غیره. علاوه‌براین به چهارمین دفترش در عرض سه سال نقل مکان کرد. شرکت تا سال ۲۰۰۶ به سوددهی هم رسیده بود.

در ادامه، دو سال بعد رید کرسی ریاست را به جف وینر واگذار کرد که قبلاً برای یاهو کار کرده بود. رید به بخش محصولات منتقل شده و ریاست آن را بر عهده گرفت.

رید هافمن موسس لینکیدن

تا سال ۲۰۱۰ لینکدین به یک نهاد قدرتمند جهانی تبدیل شده بود که چندین دفتر بین‌المللی و ارزشی بالغ بر حدود ۲ بیلیون دلار داشت.

سال ۲۰۱۱ پس از جذب سرمایه‌ای بالغ بر مجموعاً ۱۱۰ میلیون دلار عمومی شد. ارزش سهام رید در شرکت ،۲.۳۴ بیلیون دلار برآورد می‌شد.

همان سال لینکدین اعلام کرد که فقط از محل تبلیغات خود ۱۵۴.۶ میلیون دلار درآمد داشته است، که بسیار بیشتر از توییتر بود.

لینکدین در سال ۲۰۱۲ تغییر و تحول کاملی را از جهات مختلف از سر گذراند، اما به طور کلی روی دو مفهوم تمرکز داشت: ساده‌اش کن و هر روز رشد کن!

به مرور زمان لینکدین به اولین و بزرگترین پلتفرم شبکه‌سازی حرفه‌ای تبدیل شد که اکنون بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر در بیش از ۲۰۰ کشور جهان دارد.

چهار کشوری که مقام نخست را ازلحاظ تعداد کاربران لینکدین دارند، از این قرارند: آمریکا (۱۲۸ میلیون نفر)، هند (۳۵ میلیون نفر)، برزیل (۲۵ میلیون نفر) و انگلستان (۲۰ میلیون نفر).

________________________________________

زندگی در مقام یک سرمایه دار

رید از وقتی کارش را شروع کرده بود تصمیم داشت بر کل زیست بوم فن‌آوری تأثیر بگذارد، بعد تصمیم گرفت سرمایه گذار بشود تا بتواند فرصتی را در اختیار افراد مستعد قرار دهد که آرزو و استحقاقش را داشتند. ازاین‌رو، پس از فروخته شدن PayPal به eBay، وی به یکی از سودآورترین و موفق‌ترین سرمایه گذاران سیلیکون ولی تبدیل شد.

رید در کسوت سرمایه گذار فرشته تاکنون در بیش از ۷۰ شرکت سرمایه‌گذاری کرده است، آنچه کمتر کسی می‌داند این واقعیت است که رید همان کسی است که اولین جلسه میان مارک زاکربرگ و پیتر تیل را ترتیب داد.

رید تحت تأثیر طرح فیسبوک قرار گرفته و موافقت کرده بود روی آن سرمایه گذاری لازم را انجام دهد، اما از آنجا که از سوی دیگر لینکدین را هم داشت، احساس کرد گرفتن پست مهمی در فیسبوک با منافع و نقش مدیریتی‌اش در لینکدین تعارض خواهد داشت. به همین خاطر مارک زاکربرگ را به دوستش پیتر تیل معرفی کرد، که درنهایت منجر به سرمایه گذاری اولیه تیل به مبلغ ۵۰۰،۰۰۰ دلار در فیسبوک شد. این دور، سرمایه گذاری مختصری از طرف رید را هم شامل می‌شد.‌

درعین‌حال  بیشترین تمرکز رید به کارآفرینانی در سطح جهانی معطوف شده که ایده‌های تازه آنها از قابلیت رشد عظیمی برخوردار است. علاوه‌براین، او در پی یافتن شرکت‌هایی است که در حوزه محصول و تجربه نوآوری خودش قرار می‌گیرند، ازجمله موبایل، بازی‌های اجتماعی، بازارهای آنلاین، پرداخت‌ها،  SAAS، و شبکه‌های اجتماعی.

رید از جانب افراد بسیاری در حوزه صنعت به حق به‌عنوان موفق‌ترین سرمایه گذار فرشته در دهه گذشته شناخته شده و کسی است که اگر بخواهید شرکتی را راه بیندازید بهتر است با او مشورت کنید.

________________________________________

رید هافمن به عنوان مؤلف!

رید از همان ابتدا می‌خواست به‌خاطر توسعه بیشتر در سطح کلان، بر توده‌های مردم تأثیر بگذارد، و نوشتن راه دیگری بود که برای رسیدن به این هدف در پیش گرفت.

با گذشت زمان، رید پست‌های متنوعی در کسوت یک شخص تأثیرگذار در لینکدین منتشر کرد، که یکی از آنها مقاله‌ای بود با عنوان «منحل کردن دیپلم» که شکل تازه‌ای از تأیید صلاحیت دانشجویان و اساتید دانشگاه را پیشنهاد می‌داد.

رید دو کتاب هم تألیف کرده که مورد توجه گسترده کارآفرینان و مشتاقان قرار گرفته است. اولین کتاب، «استارتاپ شما»، و آخرینش «اتحاد» نام دارد.

  • استارتاپ شما: با آینده خودتان را وفق دهید، روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید، و کارتان را متحول سازید.

کتاب استارتاپ شما از رید هافمن

این کتاب تألیف مشترکی از رید و بن کاسنوچا ست و ۱۴ فوریه‌ی ۲۰۱۲ در آمریکا منتشر شده است. تا سپتامبر ۲۰۱۲، بیش از ۱۰۰،۰۰۰ نسخه از این کتاب به فروش رسید و تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز و وال‌استریت ژورنال شد.

انتشار «استارتاپ شما» در ایالات متحده ادامه یافت. حرف اصلی کتاب این بود که افراد باید خود را به‌عنوان یک کسب و کار و مدیرعامل کار خودشان ببینند. علاوه‌براین، کتاب با مقایسه این راهبرد با درس‌هایی که از موارد موفق شرکت‌های فن‌آوری سیلیکون‌ولی آموخته، نشان می‌دهد که چطور می‌توان بدین‌وسیله به کسب و کار افراد کمک کرد.

  • اتحاد: مدیریت استعداد در عصر شبکه

کتاب اتحاد از رید هافمن

این کتاب تألیف مشترکی از رید، کاسنوچا، و کریس یه  است که ۸ جولای ۲۰۱۴ در آمریکا منتشر و تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز شد.

کتاب می‌گوید که چطور زمانه عوض شده و مدل‌های کاری قدیمی در عصر امروز که مدام در حال تغییر است، دیگر جواب نمی‌دهند. این کتاب توصیه می‌کند که کارفرمایان و کارمندان باید به‌صورت «متحد» کار کنند و چارچوب کاری تازه‌ای به نام تورهای کاری را به مدیران و کارفرمایان پیشنهاد می‌دهد.

علاوه‌براین، «اتحاد» تأکید می‌کند که مدیران می‌بایست کارمندانشان را به جمع‌آوری هوش شبکه‌ای تشویق کنند، و شرکت‌ها می‌بایست از طریق مدلی مثل شبکه فارغ‌التحصیلان شرکت، ارتباط خود را به صورت مادام‌العمر با کارمندان سابقشان حفظ نمایند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۲]
منبع
hankervisionary
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *