مقالات فین تک

بررسی و معرفی حوزه های اصلی فینتک

بررسی رشد سریع صنعت حوزه های فین تک‌ در ابعاد و حوزه‌های مختلف

فینتک ها با گسترش کار خود در ابعاد گوناگون پنجره نوینی برای توسعه و راحتی در زمینه های مالی فراهم آورده‌اند. خدماتی که شرکت های فینتکی ارائه می دهند، حوزه های مختلفی را در بر می‌گیرد که به سرعت این خدمات و حوزه ها در حال رشد و گسترش هستند.

مطالعات بسیاری در خصوص فینتک ها، عملکرد و زیرمجموعه‌های آن در دنیا صورت می‌گیرد اما متاسفانه در ایران شناخت کافی در رابطه با نحوه عملکرد و نقش آفرینی آن‌ها وجود ندارد و هر از گاهی نحوه عملکرد حوزه‌های مختلف یکسان در نظر گرفته می‌شود که این دیدگاه نادرست نسبت به آن‌ها خود دلیلی برای عدم توسعه و گسترش این صنعت جدید و نوپا شده است. بر این اساس همان‌طور که در مقاله قبلی در خصوص کلیت فینتک و نمونه ها، مزایا و خطرات احتمالی آن صحبت کردیم حال در این مقاله سعی می‌کنیم به بررسی زیرمجموعه ها و حوزه های مختلف فینتک پرداخته و آن ها را به شما معرفی نماییم. پس با ما همراه باشید.

به طور کلی فینتک به دسته های کلی زیر تقسیم می شود:

شرکت‌های تکنولوژی مالی در حال تغییر روند نحوه وام دادن به مردم هستند. در این حالت مردم دیگر نیازی به مراجعه به بانکها و یا اتحادیه‌های اعتباری نخواهند داشت تا پول قرض بگیرند و مصرف کنندگان می‌توانند به صورت آنلاین وام درخواست کنند و تأیید آن را سریعاً دریافت نمایند به طوری که اکنون بسیاری از شرکت‌های FinTech مستقیماً به مصرف کنندگان وام می‌دهند.

تکنولوژی وام دادن به سرعت و در چارچوب فین تک در حال توسعه است و می‌توان گفت پیشنهادات کسب و کار و فرصت‌های مصرف کنندگان برای وام گرفتن به هیچ عنوان مانند قبل نیست.

شرکت‌های پیشگام در این زمینه مثل: ProsperZopaKabbage

حوزه پرداخت یک دسته دیگر از بازار تکنولوژی مالی هستند. شرکت‌های این دسته، اجازه می‌دهند مردم بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها برای یکدیگر پول ارسال نمایند. بانک ها نیز تمایل دارند تا هزینه های هنگفتی را برای پرداخت‌های ساده مانند انتقال پول به اشخاص دیگر دریافت نمایند.

پرداخت‌های تلفن همراه به طور خاص به یکی از دسته‌های مهم در فینتک تبدیل شده است که درب‌های جدیدی را به منظور ورود به بازار مالی برای میلیون‌ها نفر باز می‌کند.

حوزه پرداخت در فینتک

تکنولوژی‌های پرداخت جدید در حال تغییر نحوه انجام فعالیت‌های بانکی، انتقال پول و پرداخت هزینه برای کالاها و خدمات هستند. گوشی‌های هوشمند، تکنولوژی NFC و افزایش معاملات دیجیتال، پرداخت‌های سریعتری را به ارمغان می‌آورند و ما را به یک سیستم بدون هزینه نزدیک می‌کنند. در آینده‌ای نزدیک، شما دیگر نیازی به کیف پول پر از کارت‌های نقدی و اعتباری نخواهید داشت و تنها وسیله مورد نیاز برای پرداخت‌ها، تلفن‌های همراه شما خواهد بود.

شرکت‌های پیشرو در این زمینه عبارت‌اند از: VenmoPayPalSquareApple PayGoogle Wallet

به طور سنتی، انتقال پول بسیار هزینه‌بر می‌باشد. بانک‌ها و شرکت‌های سنتیِ انتقال پول در کشورهای مختلف، هزینه‌ای بالا در حدود هشت درصد دریافت می‌کنند. برای انتقال پول زیاد، این هزینه‌ها با سرعت بیشتری افزایش خواهند یافت. نکته آزاردهنده در اینجا، سرعت آهسته انتقال پول به صورت سنتی می‌باشد.

شرکت‌های تکنولوژی مالی در این دسته بندی، انتقال پول بین‌المللی سریع‌تر و ارزان‌تری را پیشنهاد می‌کنند. طبق گزارش Financial Post، شرکت Ripple به عنوان یکی از شرکت های این دسته می‌تواند در هشت ثانیه این انتقال را انجام دهد.

انتقال و مبادله پول بین‌المللی اغلب فرآیند پرزحمت و پرهزینه‌ای است. اما شرکت‌های تبدیل ارز و واریز وجه، در حال توسعه پلتفرم‌های نوآورانه‌ای هستند که این روند را ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کند. از جمله مبادلات ارزهای همتا به همتا که هزینه مبادله ارز را کاهش می‌دهد و همچنین مبادلات پولی و سیستم‌های انتقال پول مبتنی بر تلفن همراه که راه‌های مقرون به صرفه‌ای را برای انتقال حجم کمی از پول برای مردم در خارج از کشور فراهم می‌کند.

شرکت‌های پیشرو در این زمینه عبارت‌اند از: TransferwiseXoomWe Swap,World RemitmPesa

امور مالی شخصی یکی دیگر از بخش‌های مهم بازار تکنولوژی مالی است. در گذشته، مردم باید از مشاوران مالی در بانک‌ها برای امور مربوط به تصمیم‌گیری‌های مالی کمک می‌گرفتند. برای حساب و کتاب نیز آنها به استفاده از صفحات گسترده یا سیستم پاکت نامه نیاز داشتند.

در حال حاضر در بسیاری از کشورها، برنامه‌های زیادی در بازار وجود دارد که می‌توانند خدمات مشاوره را ارائه نمایند. مصرف کنندگان می‌توانند در هر مکان و در هر زمان مشاوره‌های مربوط به امور مالی را دریافت کنند. شرکت‌هایی مانند Mint، به مصرف کنندگان در بودجه‌بندی، برای ذخیره بیشتر پول کمک می‌کنند. شرکت‌های FinTech نیز مشاوره بازنشستگی یا سرمایه گذاری را ارائه می‌دهند.

حوزه امور مالی شخصی در فینتک

به تازگی یک نوع جدید مشاور مالی تحت عنوان Robo، بوجود آمده است. Robo یک پلت فرم دیجیتال است که مشاوره مالی آنلاین را فراهم می‌کند.

شرکت‌های پیشرو در این زمینه عبارت‌اند از : AcornsLearnvestmintnerdwalletFeex,billguard

راه‌حل‌های سرمایه گذاری به مردم این اجازه را می‌دهد تا تمام سرمایه خود را در یک مکان مدیریت نمایند. با چنین پلتفرمی، کاربران می‌توانند با استفاده از گوشی هوشمند یا لپ تاپ، ابزارهای مالی را بخرند.

ما سرمایه‌گذاری و تکنولوژی مدیریت سرمایه را که شامل کمپانی‌های فینتکی می‌شود، جایگزینی برای شرکت‌های مدیریت سرمایه سنتی که ابزاری برای مدیریت ثروت به صورت حرفه‌ای فراهم می‌آورند، تعریف می‌کنیم. این مورد، شامل گزینه‌های کارگزاری کامل، مشاوران تمام یا نیمه اتوماتیک، پلتفرم‌های سرمایه گذاری مستقل، کلاس‌های دارایی برای بازارهای خاص و ابزاری برای سرمایه گذاران و مشاوران فردی جهت حفظ پویایی‌ها در مدیریت سرمایه می‌شود.

مشاوران مالی خودکار جدید و خدمات مدیریت سرمایه، در حال تأثیرگذاری بر این صنعت هستند. مشاوران رباتیک و دیگر استارتاپ‌ها از الگوریتم‌های پیشرفته برای ایجاد یک تجارت و سرمایه گذاری کاملا آنلاین و اتوماتیک استفاده می‌کنند. این پلتفرم‌های خودکار، خدمات برنامه‌ریزی مالی و پس‌اندازهای بزرگ را که معمولاً برای سرمایه‌داران مشهور استفاده می‌شود، برای کاربران معمولی فراهم می‌آورند. آن‌ها همچنین این امکان را برای سرمایه گذاران مبتدی فراهم می‌نمایند تا سرمایه گذاری خود را با هر مقدار سرمایه آغاز کنند. به طور کلی اتوماسیون، فضای سرمایه گذاری و تجارت را از طریق جایگزینی مشاوران و کارگزاران مالی سنتی با الگوریتم‌های هوشمندتر، کارآمدتر و ارزان‌تر می‌کند.

حوزه معامله گری و سرمایه گذاری در فینتک

شرکت‌های پیشرو در این زمینه عبارت‌اند از : WealthfrontBettermentmotifetoro

پلتفرم‌های Equity و CrowdFunding، منابع سرمایه‌ای جایگزینی را برای افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار دارند، فراهم می‌کند. سیستم‌های آنلاین کرادفاندینگ، منابع مالی لازم برای پروژه‌هایی که به طور معمول از طرف بانک‌ها یا VCها حمایت نمی‌شوند را از طریق تعداد زیادی از افراد فراهم می‌کند.

شرکت‌های تکنولوژی مالی همچنین تامین مالی سهام را انجام می‌دهند. شرکت‌های این رده از بازار فینتک، این کار را به منظور افزایش سرمایه آسان کرده‌اند. برخی از شرکت‌ها برای اتصال سرمایه گذاران معتبر با استارتاپ ها کار می‌کنند. سایر شرکت‌ها از یک مدل تامین مالی جمعی استفاده می‌کنند و اجازه می‌دهند هرکسی در کسب و کارهای جدید سرمایه گذاری کند.

این شرکت‌ها فرایند جذب سرمایه برای کسب و کار را ساده می‌کنند. سرمایه گذاری مجازی برای سرمایه‌گذاران آسان تر است، زیرا همه‌ی کارها را می‌توان در اینترنت انجام داد.

نرم‌افزارهای بانکداری، مدت زمان زیادی است که موجود می‌باشد ولی در سال‌های اخیر و به خصوص در بخش بانکداری از طریق تلفن همراه، رشد چشمگیری داشته است. بانکداری تلفن همراه به مشتریان این اجازه را می‌دهد به طور مستقیم در دستگاه‌های تلفن همراه خود به بانکداری بپردازند.

بانکداری مصرفی بخش دیگری از بازار تکنولوژی مالی است. بانک‌های سنتی هزینه‌های بالایی را درخواست می‌کنند، بنابراین شرکت‌های این دسته برای مشتریان جایگزینی را ارائه کرده‌اند.

این شرکت‌ها نیز این فرصت را دارند تا به مشتریان زیرمجموعه دسترسی پیدا کنند. مصرف کنندگانی که نمی‌توانند برای یک کارت اعتباری تأیید شوند و یا اصلاً کارت‌های اعتباری را نمی‌خواهند، می‌توانند کارت‌های از پیش آماده‌شده‌ای را از شرکت‌های فینتکی دریافت نمایند. شرکت‌هایی مانند Green Dot و Netspend در این دسته فعال هستند. برخی از شرکت‌ها مانند Moven، خدمات بانکداری دیجیتال را ارائه می‌دهند. مصرف کنندگان می‌توانند به جای استفاده از یک بانک سنتی از حساب‌های بانکی دیجیتال استفاده کنند.

شرکت‌های فین تک اخیرا به بازار بیمه نیز متصل شده اند. بسیاری از شرکت‌های این دسته بر روی توزیع تمرکز دارند. آنها از فناوری‌های جدید مانند اپلیکیشن‌ها، برای دستیابی به مشتریانی که تحت پوشش بیمه هستند، استفاده می‌کنند. آنها نیز نسبت به بیمه‌های سنتی انعطاف پذیرتر می‌باشند.

به عنوان مثال، در بعضی از کشورها، افرادی که می‌خواهند خودروی دوست خود را قرض بگیرند، می‌توانند بیمه اتومبیل را فقط برای چند ساعت خریداری نمایند.

شرکت‌های مدرن بیمه، برای رسیدن به مشتریان جدید، از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها نسبت به بیمه‌های معمولی انعطاف‌پذیر‌تر هستند. با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن، شرکت‌های InsurTech می‌توانند پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده، قیمت گذاری پویا و توصیه‌هایی را ارائه دهند.

تکنولوژی رگولاتوری یا regtech، تکنولوژی است که به مؤسسات مالی کمک می‌کند تا مقررات مربوط به انطباق مالی را تامین کنند. در طی چند سال گذشته، محبوبیت Regtech، شاهد افزایش چشمگیری بوده است که بخشی از آن به دلیل افزایش محصولات مخرب فینتک می‌باشد.

رگولاتوری و مدیریت آن، از تکنولوژی‌های نوین مانند یادگیری ماشین و داده‌های بزرگ، برای حل مسائل و چالش‌های قانونی استفاده می‌کند. شرکت‌های RegTech اجازه می‌دهند تا بانک‌ها و یا سایر موسسات مالی به طور مداوم قوانین را ملاحضه و آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند. چنین شرکت‌هایی می‌توانند جمع آوری، ذخیره سازی و نظارت بر رمز عبور منحصر به فرد مشتری را در چندین دستگاه به طور خودکار انجام دهند.

  • APIs

داده‌های مالی مربوط به APIها، در حال تغییر در نگرش صنایع خدمات مالی به بانکداری‌ها هستند و مفهوم بانکداری باز را به عنوان یک مفهوم فراگیر، تقویت می‌کنند. بانکداری باز به بانک‌هایی گفته می‌شود که این اجازه را می‌دهند تا مقدار زیادی از داده‌های مشتریانشان برای توسعه استارتاپ ها، مورد استفاده قرار گیرد.

داده‌های مالی مربوط به APIها، ابزارهای چندرسانه ای هستند که می‌توانند برای فراهم‌ کردن ارزش از طرق مختلف که شامل اتصال کسب و کار به سهام مختلف می‌شود، استفاده شوند.

به جای آن که یک بانک، کارگزار یا سایر واسطه‌ها یک پایگاه داده از سوابق مختلف را نگهداری کنند، تکنولوژی بلاکچین، همه این سوابق را عمومی ‌می‌کند. این بدان معنی است که شما دیگر نیازی به یک بانک برای انتقال پول یا حفظ سوابق حساب خود ندارید. اثرات بالقوه بلاکچین، به قدری مهم و تأثیرگذار شناخته شده است که آن را با اختراع وسایلی نظیر ماشین چاپ، تلفن، کامپیوتر و اینترنت مقایسه کرده‌اند.

شرکت‌های پیشرو در این زمینه عبارت‌اند از : EthereumProvenanceColonyBackFeed,EthcoreEnigma

حوزه بلاکچین در فینتک

فینتک از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند ابرهای محاسباتی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای جمع آوری اطلاعات عظیم و ترجمه آنها به بینش‌های معنی‌دار استفاده می‌کند. ابزارهای مدیریت داده‌ها، ابزارهای تصمیم‌گیری و APIها مانند Xiginte و Coseer سریع‌تر، مستحکم‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهند شد، و افراد و شرکت‌ها را قادر می‌سازند تا تصمیم‌های مالی بهتری بگیرند، در حالی که دوباره به روند نوآوری فینتک بازمی‌گردند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۴.۷]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *