اخبار استارتاپی

ایجاد بازار دیجیتال توسط دانشگاه آزاد

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: به دنبال ایجاد بازار دیجیتال هستیم تا کالاهای دانشگاه را در این شبکه معرفی کنیم و به فروش برسانیم.

جلسه مشترک دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیأت رئیسه واحد ملایر با فعالان، صاحبان صنایع و اعضای هیأت مدیره بازار مبل منبت ملایر، به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در راستای ایجاد بازار دیجیتال برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به طرح ایجاد سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد همانطور که تولیدکنندگان مبل بر اساس نیاز بازار، مبل می‌سازند، دانشگاه هم نیاز جامعه و این صنعت را شناسایی کند تا متناسب با آن در واحد ملایر و سرای نوآوری آزاد، دانشجو تربیت کند.

وی افزود: سرای نوآوری مانند دانشکده است، اما از عنوان سرای نوآوری برای آن استفاده می‌کنیم، چرا که دانشکده‌ها موضوعی هستند، اما سراها تخصصی، مانند مبل و منبت و فرآورده‌های انگور در ملایر که از ظرفیت‌های این شهرستان به حساب می‌آید، در این مدل سعی می‌کنیم در کنار صنعتگران و هنرمندان، فضای آموزشی ایجاد کنیم که دانشجویان متناسب با نیاز صنعت مهارت بیاموزند و زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند به این باور برسند که به مهارت و دانش آنها افزوده شده است و می‌توانند کارآفرین باشند.

مدیریت سرای نوآوری با همکاری ترکیبی صنعت‌گران و دانشگاه طراحی

وی با بیان اینکه سرای نوآوری را با همکاری ترکیبی صنعت‌گران و دانشگاه طراحی، مدیریت و اجرایی می‌کنیم، گفت: سرای نوآوری مبل و منبت سومین سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است که امیدوارم این سرا بتواند در حوزه کار خود موفق و در کشور پیشتاز باشد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به کارکرد دانشگاه‌ها در نسل‌های مختلف، اظهار داشت: دانشگاه در نسل اول خود افراد دیوان‌سالار برای پست‌ها و مشاغل دولتی تربیت می‌کرد و مردم هم با این هدف هزینه می‌کردند تا فرزندان‌شان را به دانشگاه بفرستند، اما پس از اشباع شدن مشاغل دولتی، صنایع نیاز به پژوهش پیدا کردند و دانشگاه‌ها برای پاسخگویی به این نیاز، وارد برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی و ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی شدند و نسل دوم دانشگاه‌ها به وجود آمد.

وی افزود: این روند ادامه داشت تا اینکه کشور با حجم انبوهی از فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد و دکتری مواجه شد و نتوانست اشتغال آنها را ایجاد کند و وارد فضایی شدیم که جوانی اگر مدرک دکتری هم داشته باشد، مشاغل دولتی و کارخانجات آنها را استخدام نمی‌کنند، چون نیروی تحصیل کرده و پژوهش‌گر در گذشته به اندازه کافی جذب مشاغل شده است و دانشگاه نسل اول و دوم دیگر کارکرد خود در اشتغال را از دست داده اما هنوز کارکرد شخصیت اجتماعی ساز را دارد که مردم ترجیح می‌دهند فرزندان‌شان به دانشگاه‌های با کیفیت کمتر و هزینه کمتر بروند.

عضو هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به چالش اشتغال برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، گفت: با توجه به کارآمد نبودن مدارک دانشگاهی در دوره جدید، دانشگاه‌های نسل سوم به عنوان دانشگاه‌های کارآفرین پدید آمدند. افرادی از این دانشگاه‌ها خارج می‌شوند که می‌توانند کسب و کار راه‌اندازی کنند و ایده های خود را عملی کنند.

دانشگاه آزاد با ایجاد سراهای نوآوری به دنبال تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم

دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: اکنون دیگر باید با دانشگاه نسل دوم خداحافظی کنیم، دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد سراهای نوآوری به دنبال تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم است تا به مدرکی به دانشجویان خود می‌دهد، مدرک کارآفرینی، فناوری و نوآوری باشد و بتواند کارآفرینی و اشتغال زایی جوانان را تأمین کند.

وی با اشاره به عدم موفقیت هنرستان‌ها در تربیت افراد حرفه‌ای، تصریح کرد: اگر هنرستان‌ها در تربیت دانشجویان خود موفق بودند به دلیل آن است که معلمان و اساتیدی که در هنرستان‌ها تدریس می‌کردند، خودشان صنعتگر و هنرمند نبودند و تجربه عملی نداشتند، اما دانشگاه آزاد اسلامی در مدل سرای نوآوری خود می‌خواهد از اساتید با تجربه و دارای مهارت اجرایی استفاده کند، بنابراین دانشگاه نسل سوم فقط مدرک نمی‌دهد، بلکه منجر به ایجاد و تقویت کسب و کار می‌شود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: دانشگاه نسل سوم، هنرستان پیشرفته نیست که از آن افرادی فارغ‌التحصیل شوند که هنر می‌دانند و مدرک دارند، بلکه دانشگاه نسل سوم، دانشگاهی است که از آن شرکت و فناوری خارج می‌شود. به عنوان مثال در سرای نوآوری یک استارت آپ شکل می‌گیرد که تیم است و بر فروش محصول مبل و منبت در بازار عراق تمرکز دارد، این استارت آپ صنعت مبل را می‌شناسد، با برندینگ و استانداردسازی آشناست، بازار خارجی و حقوق تجارت آن را می‌داند و به صفر تا صد صادرات اشراف دارد. این تیم، مبل تولید نمی‌کند، اما می‌تواند به بازاریابی و فروش محصولات کمک فراوانی کند. چنین مدلی تاکنون در کشور وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه نسل سوم، اکوسیستم را بزرگ می‌کند، در بحث مونتاژ کردن چوب برای ساخت مبل که در بازدید از کارگاه‌ها دیدیم، یک شرکت دانش‌بنیان یا استارت آپ می‌تواند سرعت و کیفیت مونتاژ را دو برابر کند، همانطور که تولید دستگاه سی‌ان‌سی باعث سرعت بخشیدن به تولید مبل شد و به کمک صنعت‌گران آمد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مدل سراهای نوآوری با دانشگاه متفاوت است، چرا که هیچکدام از صنعتگران و کارگران حاضر نیستد با صرف چهار سال ۱۴۰ واحد درسی بگذرانند تا در نهایت مدرک لیسانس بگیرند، بنابراین باید این افراد را با شرایط ویژه به عنوان استاد و دانشجو در سراهای نوآوری جذب کنیم.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به موفقیت صنعت مبل و منبت در شهرستان ملایر و حمایت صاحبان صنایع از این صنعت، اظهار داشت: مبل و منبت در ملایر پا بر جا ماند، به دلیل آنکه دلسوزان ملایر این صنعت آن را مدیریت و دلسوزانه از آن حمایت کردند تا زمین نخورد، کارهایی که این افراد انجام دادند بسیاری از دکترها که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، نمی‌توانستند انجام دهند که جای تبریک و خدا قوت دارد.

وی افزود: ما امید داریم همانطور که صنعت‌گران و دلسوزان ملایر، این شهرستان را تبدیل به پایگاه مبل و منبت ایران کردند، با این همت می‌توانند سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی را حمایت و هدایت کنند تا به علمی شدن این صنعت و توسعه منطقه کمک کند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: باید روزی برسد که اساتید روش فروش، مارکتینگ و… برای تدریس به ملایر بیایند. سرای نوآوری این توان را دارد که دوباره دانشگاه را پر رفت و آمد کند. مطمئن هستم که همت، باور، صبر، از خودگذشتگی که در این جمع می‌بینم، می‌تواند مدل سرای نوآوری مبل و منبت را اجرایی کرد.

عضو هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های این دانشگاه در برندسازی، معرفی و فروش محصولات، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دو برابر دانشگاه‌های دولتی دانشجو، ۴۰۰ واحد و مرکز دانشگاهی، هزار مدرسه و آموزشگاه سما و ۷۰ هزار عضو هیأت علمی و کارمند دارد دارد که خانواده ۶ میلیون نفری را تشکیل می‌دهد، بنابراین از وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و کار و رفاه اجتماعی بزرگ‌تر است و می‌تواند این ظرفیت را برای معرفی محصولات و کمک به صنایع به کار گیرد. دکتر دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: ما می‌توانیم سرای نوآوری مبل و منبت را در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تبلیغ کنیم و از این طریق به برندسازی مبل و منبت ملایر کنیم.

وی افزود: برای معرفی صنایع، خدمات و محصولات دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ایجاد دیجی کالای دانشگاه آزاد اسلامی هستیم تا کالاهای دانشگاه را در این شبکه معرفی کنیم و به فروش برسانیم. همچنین می‌توانیم استارت آپ های تخصصی در حوزه مبل و منبت برگزار کنیم، به عنوان مثال برای تسهیل در خرید و انتخاب مبلمان، می‌شود یک اپلیکیشن ساخت که خریدان از منزل خودشان عکس بگیرند و با استفاده از این اپلیکیشن مبل مورد نظرشان را متناسب به منزل خود انتخاب کنند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رایزنی‌های خود با بخش‌های مختلف دولتی برای حمایت از صنایع، اظهار داشت: بنده پیش از سفر به ملایر با دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جلسه داشتم و ظرفیت‌های شهرستان را مطرح و قول گرفتم که هر هسته و واحد فناوری که در حوزه مبل و منبت راه‌اندازی شود بتواند از ۱۱۰ امتیاز برند خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کند، همچنین قرار شد به هسته‌های فناوری هم که در این حوزه راه‌اندازی می‌شود یک میلیارد تومان اعطا شود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ادبیات تجارت جهان با ادبیات تجارت ۳۰ سال گذشته بسیار فرق کرده است، گفت: صنعتگران باید ادبیات جدید جهان را بشناسند و دانشگاهیان هم باید کاری کنیم جوان ملایری حتی برای تحصیل در رشته‌های پزشکی هم از ملایر نرود و کسب دانش و مهارت‌آموزی در صنعت مبل و منبت شهرستان خود را به رشته پزشکی ترجیح دهد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیشنهادی تعدادی از اعضای جلسه مبنی بر ورود دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه ارائه مجوز و استاندارد در حوزه مبل و منبت، گفت: بحث استاندارد نکته بسیار مهمی است که دانشگاه می‌تواند کمک جدی در این عرصه به صنایع داشته باشد، برای این کار ابتدا باید استاندارهای مبل و منبت جهان کشورهای پیشروی جهان مانند ایتالیا را بررسی و مطالعه کنیم تا به یک استاندارد تکمیلی و بومی برسیم.

وی ادامه داد: اگر ملایر می‌خواهد در حوزه مبل و منبت دست اول بماند، باید به حوزه استاندارد کردن و مرجع مجوز شدن ورود کند، هر کشوری که توانسته صنعتی را در اختیار بگیرد، متولی صدور مجوز و استاندارد آن صنعت هم شده است.

دکتر دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: یکی از نکاتی که ممکن است تخریب‌کننده باشد، اقدامات افراد سودجو است که با کارهای بی‌کیفیت نام‌محصول شهرستان را بد می‌کنند، ملایر می‌تواند متولی صدور مجوز در حوزه مبل و منبت و تبدیل به یک برند شناخته شود تا مردم با اطمینان این استاندارد و مجوز، اقدام به خرید محصول کنند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اصلاح روند فروش و صادرات محصولات، اظهار داشت: پورت صادراتی مبل و منبت باید در کشور مقصد باشد و در داخل ملایر به افراد خارجی فروخته نشود، چرا که با این کار علاوه بر آنکه محصول در داخل به قیمت ارزان فروخته نمی‌شود، می‌توان در کشور مقصد محصول را به قیمت ارزی فروخت و ارز آوری کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *