مقالات کارآفرینیمقالات کشاورزی

جنبش غذای محلی چیست؟

بررسی تعاریف، مزایا و منابع جنبش غذای محلی

جنبش غذای محلی اصطلاحی است که در صنعت کشاورزی در حوزه زنجیره تامین مسافت کوتاه طبقه بندی می شود. این نوع از تامین که با واژه Food Hub نیز شناخته می شود سعی بر استفاده از محصولات منطقه ای تا مسافت نهایتا ۴۰۰ مایل دارد. به دلیل نحوه قیمت گذاری در این بازارها به شیوه سنتی توسط تولید کننده و بصورت چانه زنی، بعد از مدتی نرخ عادلانه هم برای تولیدکننده و هم برای خریدار تعیین می شود.

 این رویکرد سعی دارد تا کشاورزان را برای رسیدن به یک قیمت عادلانه همراهی کند و امکان توزیع کارآمدتر محصولات تولیدشده توسط روستاییان و کشاورزان و دامداران محلی را فراهم آورده و گام به گام به فرایند توسعه منطقه ای و جغرافیایی شهرها و روستاها کمک کند.

تعریف غذای محلی چیست

اگرچه ادراکات از “غذای محلی” با توجه به مناطق جغرافیایی مختلف متفاوت است (به موجب تنوع زیاد آب و هوایی، جمعیتی و نوع خاک)، اکثر محققان قبول دارند که محلی غذا خوردن یا خوردن غذاهای محلی به معنی حداقل کردن فاصله بین تولید و مصرف است.

گوجه فرنگی رشد یافته در ایالت یوتا

با توجه به لایحه حقوقی مزرعه، یک محصول را در صورتی که نقطه پایان خریدش در فاصله ۴۰۰ مایلی از مبداء بوده و یا در داخل مرزهای ایالتی باشد می‌توان محلی و منطقه ای عنوان کرد. اگرچه اکثر خرده فروشان، اصطلاح محلی را در مقیاسی کوچکتر از سطح ایالت در نظر می گیرند و اغلب محصولات تولید شده و فروخته شده در داخل خطوط شهرستان‌ها تعریف می‌شود.

در ایالت یوتا، ادراکات از اصطلاح محلی می‌تواند بسته به جغرافیای ایالت یوتا متفاوت باشد. مثلا این اصطلاح در مناطقی که بی نهایت بایر و خشک هستند (مناطق جنوبی) در مقابل مناطقی که نزدیک به ذخائر آبی وسیعی هستند و می توانند محصولات کشاورزی متنوعی تولید کنند معانی متفاوتی دارد.

دو شکل اولیه از اصطلاح “محلی” هنگامی که برای غذا بکار می‌رود وجود دارد:

  1. مستقیم به مصرف کننده (کشاورز به شما)
  2. مستقیم به خرده فروش یا مراکز خدماتی (کشاورز به رستوران ها، بیمارستان ها، مدارس و سازمان ها)

چرا مردم خرید محلی انجام می دهند؟

در سال ۲۰۰۹، موسسه بازاریابی غذا یک مطالعه ملی انجام داد که از آمریکایی‌ها می‌پرسید چرا خرید محلی انجام می‌دهند. سه دلیل اصلی در این فهرست عبارت بودند از: تازگی، حمایت از اقتصاد محلی و اطمینان از محلی که محصول از آنجا می‌آید. همچنین در سال ۲۰۰۳، مرکز فرآوری غذا دریافت که آمریکایی ها به دلایل زیر غذاهای محلی خریداری می‌کنند:

کیفیت بالاتر و بهتر، محصولات تازه تر، ارتباطات مثبت با تولیدکنندگان و فرصت خرید منحصر به فرد.

مزایای خرید محلی

اقتصادی

  • وقتی کشاورزان بطور مستقیم محصولاتشان را به شما می‌فروشند، بخش بزرگی از هزینه‌های ارزش افزوده را برای خودشان حفظ می‌کنند که در حالت عادی توسط واسطه‌ها به بخش‌های دیگر زنجیره تامین تعلق می‌گیرد. این مساله به حفظ مزارع کوچک و حمایت از جوامع روستایی کمک می‌کند.
  • هنگامی که شما مواد غذایی خود را به صورت محلی خریداری می‌کنید، بیشتر پولی که صرف می‌کنید در جامعه محلی باقی می‌ماند. به طور متوسط تخمین زده می‌شود که خرید محلی تقریبا ۶۵% از پول شما را در داخل جامعه حفظ می‌کند، در حالیکه خرید در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره ای تنها ۴۰% از آن را حفظ می‌کند.

غذای محلی

محیطی

  • تهیه غذا به شکل محلی کمک می‌کند تا زمین‌های زراعی محلی و کوچک حفظ شود.
  • کاهش سفرهای غذایی (مسافت طی شده جهت صرف غذا) سبب کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش آلودگی هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می‌شود.
  • حمایت از غذاهای محلی به حفظ تنوع ژنتیکی کمک می‌کند.

ذهنی و جسمی

  • خوردن غذای محلی با رژیم غذایی بهبود یافته، منجر به افزایش احتمال انتخاب غذاهای سالم و جلوگیری از چاقی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط با رژیم غذایی می‌شود.

اجتماعی

  • یکی از بزرگترین مزایای حمایت از تولیدات غذایی محلی این است که شما از طریق آشنایی و صحبت با افرادی که غذای خودشان را تولید کرده اند بینشی از برنامه غذایی خودتان بدست می آورید.
  • توانایی صحبت کردن با تولیدکنندگان هنگام خرید مواد غذایی به شما اجازه می‌دهد تا از سوالات مربوط به آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها، هورمون‌های رشد، درمان حیوانات، کود و هر نکته دیگری درباره نحوه تولید مواد غذایی خود مطلع شوید.
  • شناختن تولیدکنندگان محلی یک احساس قدرتمند از روابط، اعتماد، غرور و افتخار را در ارتباط با جامعه خودتان به وجود می‌آورد.
    سبزیجات بهاری درحال رشد در مزارع باغبانی حیاط خلوت
    مزایای خرید غذای محلی چیست

اگرچه جنبش‌های محلی مواد غذایی هنوز نسبت به روش‌های معمول مصرف مواد غذایی کمتر شناخته شده هستند، اما هر ساله با نرخ تغییرات مثبت افزایش می‌یابند. برای مثال، بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، فروش مستقیم به مصرف کننده از کشاورز ۴۹% افزایش یافت. هم اکنون در ایالات متحده تعداد کشاورزانی که بطور مستقیم به مدارس فروش دارند، همچنان در حال افزایش است. طبق گزارش USDA تعداد برنامه‌های “مزرعه به مدرسه” در ایالات متحده تا ۵۰% افزایش یافته است. تازگی، ارزش غذایی، تنوع و طعم بهتر تنها برخی از دلایلی هستند که سبب شده‌اند شهروندان ایالت یوتا به سمت تولیدات محلی بروند.

باغبانی خانگی هم در سراسر ایالات متحده در حال افزایش یافتن است و شهروندان ایالت یوتا از جمله کسانی هستند که جنبش پرورش مواد غذایی خودشان را هدایت می‌کنند. طبق گزارش انجمن باغبانی ملی تعداد باغبانی خانگی ایالات متحده در سال‌های اخیر به ۱۹% افزایش یافته است. (چیزی نزدیک به ۴۳ میلیون خانوار در ایالات متحده آمریکا)

نتیجه گیری

حمایت از کسب و کارهای محلی باعث می‌شود تا بخش بزرگی از پولی که صرف کشاورزی می‌شود در همان منطقه باقی مانده و صرف توسعه شهرستان و استان شود، همچنین در سطح ملی نیز باعث رونق کسب و کارهای کوچک در کل کشور می‌شود. بدین ترتیب کشاورزانی که در بازاریابی مستقیم مشغول به کار هستند و تولیدات خود را در بازارهای محلی به فروش می‌رسانند از شیوه‌های تولید سازگار با محیط زیست استفاده می‌کنند و در نتیجه محصولاتی با کیفیت بالاتر و بهتر تولید می‌کنند و با برقراری ارتباطی مثبت با مصرف کنندگان و خریداران نهایی امکان تجربه خرید منحصر به فردی را برای آنها فراهم می آورند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *