اخبار استارتاپی

ارتقا سطح منابع آب کشور با حمایت از استارتاپ ها

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر حمایت از شرکت‌‎های دانش بنیان و استارتاپ های این حوزه تاکید کرد تا به سرعت در تقویت و تأمین منابع مالی برای اقدامات فناورانه و علمی در این حوزه منجر شود.

لیمو HR

نادر قلی ابراهیمی، دبیر ستاد توسعه فناوری آب ، خشکسالی، فرسایش و محیط‌ زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر ۱۰ چالش عمده در جهان مطرح است؛ تغییر اقلیم یکی از این چالش های اساسی است که با دخالت بشر باعث شده شرایط آب و هوایی کره زمین تغییر کند. کمبود منابع آب شیرین چالش دیگر است و حدود سه درصد از آب های کره زمین، شیرین و قابل نوشیدن است. بیابان زایی مشکل دیگر بشر در کره خاکی است که ایران از این نظر، جزء کشورهای خشک و نیمه خشک محسوب می شود. میانگین بارندگی سالانه در ایران یک سوم دنیا است.

وی با اشاره به موضوع ریز گردها گفت: منطقه خاورمیانه در گذشته به‌ واسطه وجود تالاب‌ها و رودخانه‌های منطقه بین‌النهرین، وضعیت ثابت و مناسبی داشت، اما در حال حاضر به علت اقدامات و دست‌کاری‌های بشر در محیط زیست، این ثبات را شاهد نیستیم. بیشتر سرشاخه‌های ورودی به بین‌النهرین، اروند و خلیج‌فارس در حال حاضر بسته‌ شده‌ است و همین موضوع، کانون‌های گردوغبار و بیابان‌ها را ایجاد کرده است.

ابراهیمی عنوان کرد: آلودگی‌های زیست‌محیطی که بر اثر دست‌کاری‌های انسان به وجود آمده، اساس شکل‌گیری این ۱۰ چالش است، اما علم و فناوری این فرصت را به ما می‌دهد تا این چالش‌ها را مدیریت کنیم. به‌عنوان مثال در سیل اخیر در منطقه جنوب کشور که چند میلیارد مترمکعب آب شیرین و چند میلیارد تن خاک حاصلخیز زراعی و مرتعی کشور در بازه زمانی کوتاهی از دست رفت، می‌توانستیم با اجرای انواع طرح‌های علمی آبخوان‌داری و آبخیزداری، باران و سیلاب را به‌عنوان یک فرصت طلایی برای ذخیره آب و حفظ خاک استفاده کنیم.

وی با اشاره به موضوع فرسایش آبی گفت: میزان این نوع از فرسایش خاک در کشور ما ۸ تا ۱۲ تن است که بالاتر از میزان نرمال آن است. پس باید در مراتع و مزارع با روش‌های مختلفی ازجمله حفظ و توسعه انواع گیاهان مرتعی، برخورد با عوامل مخرب مراتع به‌ویژه آتش‌سوزی‌های عمدی و سهوی و اعمال روش کشاورزی حفاظتی با شخم حداقلی مزارع، زبری خاک را افزایش دهیم.

ابراهیمی افزود: اقدامات راهبردی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ های این حوزه نیز مشخص است تا از ایجاد، تقویت و تأمین منابع مالی برای اقدامات فناورانه و علمی حمایت شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *