اخبار استارتاپی

راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری های حوزه کتابداری

تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری‌های حوزه کتابداری، اسناد و محتوای دیجیتال در راستای ایجاد زیست بوم کارآفرینی امضا شد.

تفاهم‌نامه راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری های حوزه کتابداری اسناد و محتوای دیجیتال میان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران امضاء شد تا ایجاد زیست بوم کارآفرینی با ایجاد این مرکز در این حوزه شتاب گیرد.

به گزارش اکوموتیو تفاهم نامه “راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی فناوری های حوزه کتابداری، اسناد و محتوای دیجیتال” به امضای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران رسید تا گامی مهم برای توسعه زیست بوم کارآفرینی و کمک به فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی این حوزه برداشته شود. با امضای این تفاهم‌نامه میان این دو سازمان، حمایت از ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهی در این حوزه دنبال و تسریع می‌شود. بر این اساس انجام اقدامات لازم برای تسریع در اخذ مجوزهای لازم برای تاسیس و آغاز به کار مرکز نوآوری شتاب می‌گیرد.

با راه‌اندازی این مرکز از برگزاری رویدادهای فناورانه با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و شتابدهنده ها در این حوزه حمایت می‌شود و شاهد توسعه فعالیت‌های استارتاپی خواهیم بود. شبکه‌سازی و اتصال شتابدهنده های حوزه کتابداری، اسناد و محتوای دیجیتال اقدام دیگری است که با انعقاد این تفاهم‌نامه رخ می‌دهد. از دیگر اقدامات این مرکز فراهم آوردن محتوا و آموزش‌های فنی لازم به منظور توانمندسازی تیم‌های مستقر در شتابدهنده ها شامل بازدیدها و دوره‌های آموزشی مرتبط با مسائل و چالش‌های حوزه کتابداری، اسناد و محتوای دیجیتال است.

فعالیت استارتاپ ها و شتابدهنده‌های فعال در حوزه تولید محتوا

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مراسم امضای این تفاهم نامه با بیان اینکه گنج بزرگی در کتابخانه ملی نهفته است که می‌تواند زمینه فعالیت استارتاپ ها و شتابدهنده های فعال در حوزه تولید محتوا را فراهم کند، تاکید کرد: حجم بزرگی از داده در این مرکز وجود دارد که استارتاپ‌ها با فعالیت در این حوزه می‌توانند یک بازی برد – برد را برای خودشان و سازمان رقم بزنند. زیرا با رونق فعالیت‌های استارتاپی درآمدهای جدیدی برای سازمان ایجاد می‌شود.

ستاری با تاکید بر اینکه امروز علاوه بر استارتاپ های خدماتی در حوزه فناوری هم اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: در دسترس بودن داده‌ها یکی از اصول سرویس‌دهی است که استارتاپ‌های حوزه خدمات به راحتی آن را پیاده‌سازی کرده‌اند. اما امروز اتفاق دیگری رخ داده است و آن ورود فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی به این حوزه است‌. اقدامی که موجب بازگشت تعداد زیادی نیروی انسانی به کشور شده و زمینه اشتغال برای افراد تحصیلکرده را فراهم کرده است.

وی درباره استفاده از شیوه‌های نوین فناورانه بیان کرد: استفاده از شیوه‌های نوین و فناورانه باعث رونق حوزه‌های بسیاری می‌شود، به عنوان مثال اگر از توسعه زبان فارسی صحبت می‌کنیم، باید این مسیر با استفاده از همین شیوه‌های نوین پیموده شود. رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به فرهنگ غنی کشور گفت: با توجه به دیرینه فرهنگی در کشور هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه تجاری‌سازی محصولات علوم انسانی درست عمل کنیم که خوشبختانه بخش قابل توجهی از محتوا برای این اقدام در سازمان اسناد و کتابخانه ملی وجود دارد.

ستاری در پایان با اشاره به توسعه همکاری‌ها با سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: در حوزه توسعه فناوری‌های جدید آماده همکاری با این سازمان هستیم تا از این طریق فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف همچون بازیافت اسناد مدرن‌تر شود.

توسعه کشور با استفاده از راهکارهای نوین

همچنین در این مراسم، اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزاری رویداد ویتا را آغازی نوین برای توسعه کسب و کار و گسترش دانش در سطح ملی و بین‌المللی دانست و گفت: توسعه در کشور با راهکارهای نوین محقق می‌شود که این توسعه بر مبنای ظرفیت‌ها، امکانات و سرمایه انسانی محقق می‌شود.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه درباره نیروی انسانی خلاق گفت: ایران مجهز به نیروی انسانی خلاق است که باید آنها را دید و حفظ کرد. نیرویی که می‌تواند درهایی نوین از دانش را به رویمان باز کنند. در حوزه علوم انسانی نیازمند نگاهی هستیم که کاربردی کردن علوم انسانی را توسعه دهد. همه آنچه امروز در اختیارمان قرار دارد، گام‌هایی است که نسل جوان و خلاق توانسته آنها را بدست آورد. وی درباره نقش حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز کرد: یک هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی می‌تواند برای تحقق یک ایده که همان طرح تحول است، در سطح ملی شکل گیرد که خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همکاری‌های خوبی در این زمینه با سازمان دارد.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی، نخستین رویداد کارآفرینی «ویتا» توسط کتابخانه ملی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران آغاز شد تا گامی برای توسعه همکاری و استفاده از ظرفیت نیروی جوان در حوزه هوش مصنوعی و داده برداشته شود. در یک بازه زمانی یک هفته‌ای از آغاز ثبت‌نام ۹۰ طرح در خصوص چالش‌های فناورانه‌ای که پیش‌تر در فراخوان ابتدایی اعلام شده بود، به دبیرخانه رویداد ویتا ارسال شد که پس از داوری ۴۰ طرح برای ورود به مرحله پیش شتابدهی انتخاب شدند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *