معرفی استارتاپکسب و کارهای کشاورزی

بینج بار ؛ راهکاری برای تعدیل نوسانات قیمت برنج

مصاحبه ای با امیرحسین رضایی، بنیان گذار استارتاپ بینج بار

در یکسال اخیر و با توجه به نوسانات قیمت اقلام مختلف مصرفی، قیمت برنج هم ثابت نبود و دچار افزایش فراوان قیمت شد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر این افزایش قیمت، وجود واسطه های فراوان بین تولید کننده و مصرف کننده است.
با هر بار افزایش در قیمت نهاده ها، واسطه ها نیز سهم بیشتری را طلب می کنند و این باعث می شود قیمت نهایی محصول بیشتر از حد معمول افزایش پیدا کند. این سیستم چند واسطه گری در تمامی محصولات کشاورزی وجود داشته و استارتاپ های مختلفی هم در پی برطرف ساختن این موضوع بر آمده اند. استارتاپ بینج بار به صورت تخصصی در زمینه فروش برنج فعالیت می کند و هدف خود را رساندن مزد واقعی کشاورزان به آنان می داند. در ادامه با مدیرعامل این استارتاپ هم کلام شدیم که شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

من امیرحسین رضایی هستم مدیرعامل و از بنیانگذاران استارت آپ بینج بار. در دانشگاه رشته تحصیلی مهندسی کامپیوتر را انتخاب کردم و حضور در‌ جمع طرح‌های برگزیده و‌ نهایی جشنواره جوان خوارزمی، جشنواره مخترعین بسیج، جشنواره سمپاد و حضور و‌ کسب عناوین مختلف در مسابقات ربات‌های مسیریاب از جمله سوابق پژوهشی بنده در دوران دانشگاه به حساب می‌آید.

بینج بار دقیقا چه سرویسی ارائه می‌دهد؟

ما در واقع اولین سامانه فروش مستقیم برنج توسط کشاورزان در ایران هستیم و کشاورزان را بدون واسطه به مصرف کننده نهایی متصل می‌کنیم. البته نقطه قوت سرویس ما در این است که ما هر کشاورزی را عضو سامانه خود نمی‌کنیم و در‌ تمامی مراحل، کنترل کیفیت انجام می‌دهیم و محصول با کیفیت تضمین شده را برای مصرف کنندگان ارسال می‌کنیم.

چطور به ایده بینج بار رسیدید؟

با توجه به بازار ناعادلانه ای که در بخش توزیع برنج و دیگر محصولات کشاورزی وجود دارد، ما تصمیم به راه اندازی این سامانه گرفتیم. در آن زمان با پخش پرسش‌نامه و‌ مصاحبه با کشاورزان مختلف و‌ مصرف کنندگان برنج در استان‌های مختلف با استقبال بسیار خوبی از این ایده مواجه شدیم و‌ تصمیم به عملیاتی کردن آن گرفتیم.

آیا رقیب دارید؟ مزیت رقابتی شما نسبت به رقبایتان در چیست؟

خیر‌ تاکنون در حوزه برنج چنین سیستمی در کشور شکل نگرفته و ما اولین نمونه هستیم. رقبای ما نیز بنک داران سنتی هستند که ما به دلیل تضمین کیفیت صد در صدی و قابلیت مرجوعی رایگانی که داریم مزیت رقابتی بسیار خوبی نسبت به آن‌ها داریم. همچنین در بحث قیمت به ویژه نسبت به استان‌های خارج از مازندران مزیت بسیار خوبی داریم. نکته آخر این که در پلتفرم ما برنج به اسم کشاورز بوده و از دست کشاورز به طور مستقیم به مصرف کننده نهایی می‌رسد.

راجع به روند شکل گیری تیم بینج بار توضیح دهید.

افراد اصلی تیم ما ۴ نفرند که من مدیر تیم و دوست و همکار عزیزم مهندس محمدی مسئول بخش فنی هستند. همچنین آقای مهندس آقاجانی مدیریت تیم کشاورزی را بر عهده داشته و در عین حال عضو پژوهشکده ژنتیک برنج دانشگاه کشاورزی مازندران هم هستند. خانم تنکابنی هم در تیم ما مسئولیت جذب و پذیرش کشاورزان را برعهده دارند.

بینج بار ؛ راهکاری برای تعدیل نوسانات قیمت برنج

چقدر طول کشید تا به نسخه اولیه محصولتان برسید؟

ما در کمتر از ۵ ماه از ایده خام به نمونه اولیه تجاری رسیدیم.

چطور وارد بازار شدید؟

ما با همکاری پارک علم و‌ فناوری مازندران در خبرگزاری‌ها به عنوان اولین سامانه فروش مستقیم‌ برنج توسط کشاورزان مطرح شدیم و پس از آن با حضور در نمایشگاه آگروفود سعی کردیم در فضای اکوسیستم ایران بیشتر شناخته شویم. هنچنین به تازگی تبلیغات در فضای مجازی را در سطح محدود شروع کرده ایم و به زودی کمپین‌های تبلیغاتی خوبی را برای هرچه بیشتر شناخته شدن آغاز خواهیم کرد.

تاکنون با چالش خاصی روبه‌رو شده اید؟

تعداد چالش‌ها که خیلی زیاد بوده و هست اما ما سعی کرده ایم با پشتکار و تلاش مشکلاتمان را حل کنیم. یکی از مشکلات اساسی و اولیه ارتباط گرفتن با کشاورزان و‌ جلب اعتماد آنها بود که خدا را شکر با تلاش و در طول زمان و‌ با توجه به خدمات رایگان ترویجی که ارائه کردیم، کم کم این اعتماد را به دست آوردیم‌. کارشناسان ما به صورت رایگان در هر مرحله از کشت کنار کشاورزان هستند و آخرین راهکارهای کشاورزی را به کشاورزان آموزش می‌دهند.

آیا خدمات دیگری را برای ارائه در بستر بینج بار پیش بینی کرده اید؟

بله. برنامه‌های مختلفی برای آینده داریم و‌لی فعلا بهتر است خیلی راجع به آنها صحبتی نکنیم. اما این را بگویم که انشالله بینج بار قصد دارد در بازارهای صادراتی هم وارد شده و‌ برنج ایرانی را به بازارهای جهانی معرفی کند.

و سخن آخر…

امیدواریم با حمایت همه مردم و کشاورزان این بستر جدید همه گیر شود تا کشاورزان حق واقعی زحماتشان را بگیرند و از طرف دیگر محصول مرغوب تر و با کیفیت بالاتر به دست مردم عزیز کشورمان برسد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. باسلام
    در ارتباط با استارت آپ بینج بار ، راهکار و ایده های اجرایی ، جهت شتاب و رشد توسعه حجم بازار فروش محصول(ات) برنج در سطح کشور دارم و تمایل به همکاری با این تیم را دارم . با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *