مقالات کارآفرینیمقالات هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در بانکداری موبایلی

آینده هوش مصنوعی در صنعت بانکداری چگونه خواهد بود؟

هوش مصنوعی در بانکداری مفهوم تازه ای نیست. بلکه قابلیت ماشین ها در تعامل و یادگیری انجام کارهایی که در گذشته توسط انسان انجام می شده، به دهه ها قبل برمی گردد. در دسترس بودن داده ها، نرم افزارهای منبع باز، محاسبات ابری، سرعت‌ پردازش سریع و استفاده از هوش مصنوعی، به تحولی عظیم در صنعت بانکداری منجر شده اند. صنعتی که می توان گفت به یک اندازه بر تمام مشتریان و کسب و کارها تأثیر می گذارد. این مسئله، پیامدهای قابل توجهی برای مؤسسات مالی دارد چرا که قابلیت های فنی جدید و خدمات موبایلی مربوطه می توانند به باقی ماندن آنها در بازار کمک کنند.

به نظر می‌رسد امروزه هر هفته یک پیشرفت فن‌آوری رخ می‌دهد؛ به گونه ای که در آن کار تازه‌ای با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود. از سیری تا الکسای آمازون، ایده‌ی داشتن یک دستیار شخصی برای کمک به انجام کارهای روزمره، همواره مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد چرا که انتظارات مصرف‌کننده همیشه در پی شخصی‌سازی است.

از هوش مصنوعی می‌توان به شکل‌های مختلف در صنایع گوناگون استفاده کرد؛ از کاربردهای سطح پایین‌تر مثل سیری اپل تا الگوریتم‌های یادگیری عمیق پیچیده‌تری که یک ماشین می‌تواند در آن‌ها مثل مغز انسان کار کند. هر چند «هوش مصنوعی قوی» هنوز دور از دسترس است، اما هر هفته‌ای که می‌گذرد شاهد پیشرفت قابلیت‌های فنی در این زمینه هستیم.

مؤسسه جهانی مک‌کینزی، هوش مصنوعی را به پنج گروه عمده تقسیم می‌کند: دید رایانه‌ای، زبان طبیعی، دستیاران مجازی، خودکارسازی فرآیند رباتیک و یادگیری ماشینی پیشرفته. این مؤسسه‌ تحقیقاتی، پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۳۰، ۷۰% شرکت‌ها، حداقل یک نوع از فن‌آوری‌های هوش مصنوعی فوق‌الذکر را به کار خواهند گرفت.

صنعت بانکداری از تجربه بسیاری برخوردار است که می‌تواند آگاهی ما از داده‌ها را ارتقا دهد اما در بیشتر موارد، بانک‌ها هنوز راه زیادی دارند تا راهبردهایی قابل ارتقا در حوزه‌ هوش مصنوعی ایجاد کنند؛ راهکارهایی که بر ارزش‌افزایی برای مشتریانشان متمرکز باشد.

با این وجود اکثر بانک‌ها در مراحل ابتدایی استفاده از فن‌آوری‌های هوش مصنوعی هستند. براساس پیمایشی که توسط Narrative Science و موسسه ملی تحقیقات کسب و کار انجام شده، ۳۲% از مدیران خدمات مالی اذعان داشته‌اند که در حال حاضر، از فن‌آوری‌های هوش مصنوعی مثل تحلیل پیشگویانه، موتورهای توصیه گر و تشخیص گفتار استفاده می‌کنند. بانک رویال کانادا در راستای امضای تعهدنامه‌ای مبنی بر استفاده از هوش مصنوعی، قابلیت سیری را به اپ iOS خود اضافه کرده است.

امروزه بانکداران خرده‌فروشی سنتی، لزوم بهبود تجربه مشتریان و باقی ماندن در بازار امروز را حس کرده و به سمت کشف فن‌آوری‌های هوش مصنوعی سوق پیدا کرده‌اند.

قابلیت هوش مصنوعی در اپ‌های موبایل هر روز فعال‌تر و شخصی‌تر می‌شود. اخیرا، اپل میانبرهای سیری را هم‌زمان با عرضه iOS 12 معرفی کرد. حالا سیری فعالیت کاربر را رصد کرده و میانبرهایی را براساس رفتارهای معمول درون اپ پیشنهاد می‌دهد. به‌علاوه کاربران می‌توانند این ویژگی هوش مصنوعی را با دستورات صوتی منحصربه‌فرد، سفارشی کرده و کارهای روزمره‌ خود را با جست‌وجوی پرسمان‌ها انجام دهند.

مؤسسات بانکی می‌توانند اپ موبایل خود را با استفاده از هوش مصنوعی ارتقا داده و در زمانی که کاربران نیاز بیشتری دارند، یادآورهایی را برایشان بفرستند. ساده‌سازی فعالیت‌های کاربر با فن‌آوری صوتی، به‌سرعت تبدیل به بخش ضروری تجربه‌ وی می‌شود. در اینجا بانک‌ها نیز باید تجارب هوش مصنوعی ساده و درعین‌حال غنی را فراهم سازند تا بتوانند ارتباط خود را با کاربران موبایل حفظ کنند.

آینده هوش مصنوعی در بانکداری

آینده هوش مصنوعی در بانکداری

هوش مصنوعی در بانکداری با تجزیه و تحلیل‌ معاملات، مدیریت ریسک و شناسایی کلاهبرداری شروع شد. امروزه هوش مصنوعی به‌طور روزانه، نحوه‌ پس‌انداز مردم در بانک را متحول کرده است. بانک‌ها با وجود اپ‌های موبایل می‌توانند نقاط تماس پایدار و با کیفیتی ایجاد کنند که راهکارها و محصولاتی به کاربران عرضه می‌کند و از طریق آن‌ها زندگی مالی افراد را ساده می‌سازد. هم‌چنان که یادگیری ماشینی با استفاده از میلیون‌ها داده جهت ارتقای معاملات به کار می‌رود، جهان شاهد تغییر جهت عظیمی به سمت شخصی‌سازی است.

مؤسسات مالی با داشتن توانایی درک کامل رفتارهای کاربرانشان، از بهترین موقعیت برای اعمال فن‌آوری‌های هوش مصنوعی در راهکارهای موبایلی خود برخوردارند. به زودی تمام مؤسسات مالی از قدرت هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد تا تجارب بهتری را با هزینه‌های کمتر، ریسک پایین‌تر و درآمد بیشتر در اختیار کاربران خود قرار دهند. مؤسسات بانکی باید به پیشرفت‌های فن‌آوری در چشم‌انداز هوش مصنوعی توجه کرده و برای آینده برنامه‌ریزی کنند. آنچه امروز شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، در آینده نزدیک پیش‌پاافتاده خواهد بود. به همین خاطر است که بانک‌ها باید در بازار اپلیکیشن‌های موبایل به روز باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *