اکوسیستم

معرفی کارخانه نوآوری و کسب و کار مایاتک

مایاتک یک استارتاپ استودیویی ؛ایده ای نو در دل اکوسیستم

مایاتک یک استارتاپ استودیو است که از سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت کرده است. این مجموعه در مشهد مستقر است اما تصمیم دارد با ایجاد شعبی در دیگر شهرها، سطح اثرگذاری کسب و کار هایش را افزایش دهد. تاکنون بیش از ۲۸ کسب و کار در مایاتک شکل گرفته و بیش از ۸۶ نفر در این مجموعه فعال هستند. با افضل خزائی نژاد، بنیانگذار مایاتک، مصاحبه‌ای داشتیم تا بیشتر با فعالیت‌های این مجموعه آشنا شویم. با ما همراه باشید.

از خودتان شروع کنیم.

افضل خزائی نژاد هستم. به مدت سه سال در رشته کامپیوتر در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل کردم و سپس تغییر رشته دادم و به مدت ۳ سال در رشته مدیریت تحصیل کردم و در نهایت هم انصراف دادم. از سال ۹۳ وارد فضای استارتاپی شدم و سال ۹۵ کارخانه نوآوری و کسب و کار مایاتک را تاسیس کردم. مایاتک قبلا با نام راتین شناخته می‌شد و الان هم به نوعی عنوان راتین را حفظ کرده‌ایم و بازوی فنی ما با اسم راتین تک شناخته می‌شود.

مایاتک در چه قالبی فعالیت می‌کند؟

مایاتک یک استارتاپ استودیو است؛ البته فعالیت ما به ایجاد و توسعه استارتاپ‎ ها محدود نمی‌شود بلکه در کنار آن توسعه و فروش محصولات نرم افزاری را هم در دستور کار داریم. به همین دلیل است که فراتر از یک کارخانه نوآوری عمل می‌کنیم و در واقع مایاتک را یک کارخانه نوآوری و کسب و کار می‌دانیم. در این کارخانه، هسته‌های فنی، بازاریابی، محتوا و گرافیک را ایجاد کرده‌ایم که هر یک در حوزه تخصصی خودشان به استارتاپ ها خدمت ارائه می‌کنند.

تاکنون ۲۸ کسب و کار مختلف در مایاتک شکل گرفته است. ۸۶ نفر هم در مجموعه فعال هستند که ۷۰ نفر در مشهد مستقر هستند و ۱۶ نفر دیگر در تهران امور بازاریابی کسب و کارها را پیگیری می‌کنند. تعداد زیادی از این کسب و کارها موفق بوده‌اند و هم اکنون محصولشان توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایده‌ها چگونه شناسایی و پیگیری می‌شوند؟

ما یا خودمان مسئله‌ای را شناسایی می‌کنیم و برای حلش ایده پردازی می‌کنیم و یا اینکه سعی می‌کنیم یک ایده موفق خارجی را بومی کنیم. بعد از مشخص شدن ایده، برای پیگیری آن یک مدیر اجرایی انتخاب می‌کنیم. برای این کار افرادی را انتخاب می‌کنیم که در آن حوزه دغدغه دارند. یکی از مشکلات تیم‌ها در مراجعه به شتاب دهنده این است که باید تیم تکمیل شده‌ای داشته باشند ولی ما این محدودیت را برداشته‌ایم و تاکید بر دغدغه‌مند بودن یک فرد، تاکنون موفقیت آمیز بوده است و تیم‌های خوبی حول این افراد شکل گرفته است.

استارتاپ استودیو مایاتک

هم افزایی بین تیم‌های مختلف مایاتک تا چه حد عملی شده است؟

یکی از ویژگی‌های اساسی کسب و کارهای مایاتک این است که هیچ کاری از صفر شروع نمی‌شود. در واقع تیم‌ها از تجربیات، خدمات و بسترهای فنی که توسط دیگر تیم‌ها توسعه داده شده است استفاده می‌کنند. یک مثال ساده این است که کاربران با یک اکانت مشترک به خدمات کسب و کارهای مختلفی که در مایاتک رشد کرده‌اند، دسترسی دارند. همچنین وقتی در حال دریافت خدمت از یکی از این کسب و کارها هستید، ممکن است خدمت یکی دیگر از کسب و کارها به شما پیشنهاد شود. مثلا اگر در “سرویس چارپایه” یک کافی شاپ را انتخاب کنید، برنامه آن کافی شاپ توسط “پلنچی” به شما ارائه خوهد شد.

آیا ساختار یا رویه خاصی در مایاتک برای کمک به تیم‌ها ایجاد شده است؟

بله. در کنار فعالیت‌هایی که قبلا اشاره کردم، دو دستاورد مهم داشته‌ایم. اولی توسعه “بوم مایاتک” است که از مرحله جمع‌آوری اطلاعات و تحقیقات بازار تا تعیین ارزش پیشنهادی و تکمیل دیگر نیازمندی‌های مدل کسب‌ و کار به افراد کمک می‌کند و از این طریق، راه رسیدن به یک مدل کسب و کار را برای تیم‌ها تسهیل می‌کند.

مورد دوم رویدادی است با عنوان “راه بنداز” که یک رویداد ۳ روزه است. طی آن تیم‌ها یا افراد شرکت کننده فرآیند رسیدن از ایده تا محصول اولیه را تجربه می‌کنند. این امر با کمک هسته‌های مایاتک اتفاق می‌افتد و ما بخشی از نیازهای تیم‌ها مانند زیرساخت‌های فنی یا امور مربوط به طراحی گرافیک را به کمک هسته‌ها پوشش می‌دهیم. در کنار رویداد اصلی، یک برنامه پشتیبانی ۲ هفته‌ای شامل سه کارگاه و سه روز آموزش فشرده هم برای افرادی که نیاز به آموزش دارند در نظر گرفته شده است.

سرمایه مربوط به توسعه تیم‌ها چگونه تامین می‌شود؟

تامین مالی مایاتک به صورت شخصی است و توانسته‌ایم با درآمدهای حاصل از پروژه‌ها، هزینه‌های مربوط به توسعه کسب و کارها را تامین کنیم. پیشنهاد سرمایه گذاری هم داشته‌ایم اما در حال حاضر ترجیح می‌دهیم روند قبلی مبنی بر تامین داخلی را ادامه بدهیم.

چه برنامه‌ای برای آینده در نظر دارید؟

در حال حاضر تصمیم گرفته‌ایم برای گسترش بازار، تیم بازاریابی مایاتک را به تهران منتقل کنیم تا از ظرفیت‌های کسب و کاری این شهر استفاده کنیم. همچنین تصمیم به راه اندازی شعبه در تهران، گیلان و گرگان داریم.

آیا حوزه خاصی وجود دارد که قصد ورود به آن را داشته باشید؟

بله. حوزه فینتک برای ما جذاب است. کسب و کاری با موضوع کیف پول دانشجویی در مایاتک شکل گرفته است. همچنین در حال بررسی بیمه و خودرو هستیم تا روی این موضوعات هم کسب و کارهایی را ایجاد کنیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *