معرفی استارتاپ

دکترتو ، استارتاپی برای تسهیل نوبت گیری از پزشکان

نوبت‌دهی اینترنتی دکترتو ؛ آغاز یک راه طولانی در فضای درمانی کشور

لیمو HR

رشد روزافزون خدمات درمانی هر روز دنیا را با تغییرات جدید مواجه می کند. تکنولوژی راهکارهای مختلف و خلاقانه‌ای پیش روی ما گذاشته تا با توجه به مشکلات هر کشور خدمات جدیدی برای بهبود سیستم درمانی ارائه کنیم. دکترتو یکی از استارتاپ های فعال در حوزه سلامت الکترونیک ایران است که با هدف استفاده از امکانات تکنولوژی در حوزه سلامت از ۳ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد. هدف دکترتو ایجاد امکاناتی در فضای درمانی کشور است تا پزشکان متخصص و متعهد در محیطی مملو از احترام و اعتماد در کنار شهروندان قرار گیرند. هر کاربر می تواند با کمک سایت دکترتو در کوتاه‌ترین زمان پزشک مناسب خود را بیابد و به راحتی نوبت ویزیت بگیرد. در ادامه با بهراد آزادی هم بنیان گذار این استارتاپ هم کلام شدیم تا برای ما از مسیری که دکترتو طی کرده و چشم انداز پیش روی آن بگوید.

نوبت دهی اینترنتی دکترتو

در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

من بهراد آزادی متولد سال ۱۳۵۹،کارشناس ارشد عمران از دانشگاه تهران و دارای مدرک MBA از سازمان مدیریت صنعتی، هم بنیانگذار دکترتو و هم بنیانگذار و رییس هیات مدیره گروه صنعتی ایستاوین، تولید کننده درب و پنجره های آلومینیوم و یو پی وی سی هستم.

معرفی مختصری از دکترتو برای ما بفرمایید.

دکترتو یک وبسایت و اپلیکیشن در حوزه سلامت کشور است که هم اکنون بر روی نوبت دهی اینترنتی پزشکان تمرکز دارد. پزشکان در وبسایت دکترتو یک صفحه اختصاصی دارند که علاوه بر نوبت‌دهی اینترنتی، اطلاعات مطب، سوابق، ویدیوها، مقالات و افتخارات خود را در این صفحه قرار می‌دهند تا ارتباط بهتری با بیماران ایجاد ‌کنند. از طرفی شهروندان این امکان را دارند تا در وبسایت پزشک مورد نظرشان را بر اساس شهر، تخصص، بیمه و زمان حضور در مطب جستجو کنند. قابل ذکر است که دکترتو راه اندازی سرویس‌های جدیدی را در برنامه دارد.

چطور به ایده دکترتو رسیدید؟!

ایده دکترتو با توجه به نیازهای واقعی شهروندان بوجود آمد. همه واقفیم که درمان از نیازهای ضروری و اولیه جوامع انسانی بوده و کیفیت و سهولت روند آن از مطالبات همه شهروندان است. زمانی که ما به دنبال ایده ای برای راه اندازی استارت آپ بودیم بعد از مطالعه و بررسی نیازهای جامعه اطرافمان به این نتیجه رسیدیم که مردم، چه شهرنشین و چه روستایی برای دسترسی به پزشکان حاذق دچار مشکل هستند و همواره با معضل دسترسی آسان به پزشکان دست به گریبانند. در واقع توجه به این موضوع سبب پیدایش دکترتو شد و ما تمام تلاشمان را برای ایجاد ارتباط موثر بیمار و پزشک انجام میدهیم. نکته ای که باید به آن اشاره کنم این است که در روزهای اولیه مطرح شدن این ایده، همه مشکلات و دردسرهای این حوزه‌ی بخصوص به ذهنمان رسید. حتی عده ای هم مرتبا به ما می‌گفتند که موفق نخواهید شد. ولی ما هم‌عهد شدیم که تا یکسال حق خستگی نداریم و بعد از یکسال در مورد ادامه راه تصمیم خواهیم گرفت.

نوبت گیری از پزشک با دکترتو

آیا در بازار رقیب دارید؟ در صورت وجود، مزیت رقابتی شما نسبت به رقیبانتان چیست؟

بله خوشبختانه. تعدادی وبسایت مشابه وجود دارند. البته ما دو رقیب اصلی داریم و معتقدیم که همه به رشد فرهنگ نوبت گیری آنلاین کمک می کنند.

 مزیت رقابتی ما در حال حاضر تعداد پزشکان عضو با نوبت دهی اینترنتی فعال در وبسایتمان و البته کیفیت خدماتمان است.

نمونه خارجی موفقی برای دکترتو وجود دارد؟ و آیا احتمال ورود به بازار شما را دارند؟

بله، نمونه‌های موفق هندی، آمریکایی و فرانسوی وجود دارند که رشد خوبی را در سالهای اخیر داشته اند. ولی به دلیل پیچیدگی‌های این نوع کار در ایران احتمال ورودشان به این بازار بسیار پایین هست.

راجع به روند شکل گیری تیم دکترتو توضیح دهید.

هم اکنون دکترتو یک تیم ۳۰ نفره متشکل از برنامه نویسان، متخصصان دیجیتال مارکتینگ، تولید کنندگان محتوا، بازاریابان و پشتیبانان است. این تیم به مرور زمان و با توجه به نیازهای روز دکترتو شکل گرفت. البته که این تیم با تلاش بسیار شکل گرفته و ما امروز کاملا دریافته ایم که منابع انسانی خوبمان بهترین سرمایه ما هستند.

چقدر طول کشید تا به نسخه اولیه محصول برسید؟

۴ ماه.

آیا فرآیند جذب سرمایه‌ و شتاب‌دهی داشته اید؟ آیا قصد جذب سرمایه دارید؟

 فرآیند شتابدهی نداشتیم. سرمایه مورد نیاز تا دو سال توسط بنیانگذاران تامین شد و در سال سوم یک مرحله جذب سرمایه داشتیم. هم اکنون نیز در حال آماده شدن برای جذب سرمایه هستیم چراکه برنامه‌های رشد و توسعه خوبی داریم.

چطور وارد بازار شدید؟

 ما شهر شیراز را به عنوان پایلوت انتخاب کردیم و بعد از آماده شدن سایت دکترتو با پزشکان این شهر کارمان را شروع کردیم. می‌دانستیم که اگر در این شهر موفق شویم با استفاده از تجربیاتمان در مسیر رشد و حل چالش‌ها، احتمال موفقیتمان در سایر شهرها نیز بیشتر خواهد بود. همینطور هم شد. بعد از یکسال و نیم که در شیراز کار کردیم و بخوبی جا افتادیم تصمیم به توسعه در سایر شهرها گرفتیم. هم اکنون پزشکان شیراز، تهران، کرج، اصفهان، بندرعباس، بوشهر و اهواز در سایت دکترتو فعالند.

وبسایت دکترتو

در امر بازاریابی ۷۰% توان خود را در بازاریابی دیجیتال صرف کردیم. همچنین سعی کردیم پشتیبانی پزشکان و شهروندان را به خوبی انجام دهیم تا کاربران راضی ما را به دیگران پیشنهاد دهند.

در توسعه کسب و کارتان با چه چالش‌هایی روبه‌رو شدید؟

چالش اصلی عدم همکاری کادر پذیرش پزشکان است. ما میدانیم که تغییر عمدتا سخت است و با مقاومت همراه میشود. البته با تمام توان در این مسیر پیش رفتیم و به تجارب بسیار خوبی هم دست پیدا کردیم. امروز پزشکان زیادی هستند که حدود نیمی از نوبت‌هایشان را بصورت اینترنتی از طریق سایت دکترتو عرضه میکنند. ما یقین داریم که آینده سلامت بسیار متحول خواهد شد و هر کس که با ابزار الکترونیک، خود را وفق ندهد از مسیر رشد بازخواهد ماند. ما معتقدیم که نوبت دهی اینترنتی اولین قدم در مسیر سلامت الکترونیک است.

آیا در شرایطی قرار گرفتید که به فکر جمع کردن کسب و کارتان بیافتید؟

خوشبختانه هیچ وقت به این فکر نیفتادیم و با انرژی در حال کار بودیم. ما از ابتدا مطالعه و بررسی کاملی در حوزه سلامت داشتیم و به تاثیر کارمان در آینده سلامت الکترونیک ایمان داریم.

آیا بازخورد مهمی از کاربرانتان دریافت کردید که سبب اصلاح محصول تان شود؟

بله، ما همواره به بازخورد کاربرانمان، چه شهروندان و چه پزشکان اهمیت داده ایم و اصولا معتقدیم که محصول خوب محصولی است که نیاز واقعی کاربران را برطرف کند. بنابراین تجربه کاربری کاربران را رصد میکنیم.

اگر دوباره قرار بود این مسیر را طی کنید، چه کارهایی را انجام نمی‌دادید؟

محصول اولیه ای که ما آماده کردیم شامل امکانات بسیار خوب و حرفه ای بود که به نظر خودمان باید مورد استقبال پزشکان قرار میگرفت، اما در واقعیت چنین نشد. بنابراین فهمیدیم که محصول MVP چقدر اهمیت دارد و ما می‌بایست در ابتدا یک محصول کوچک تر یا MVP تولید میکردیم.

استارتاپ دکترتو

و سخن آخر؟

پیشنهادهایی که برای کارآفرینان دیگر به ذهن من میرسند چنین اند:

  • بازار را دقیق مطالعه کنید. به معنای اینکه چه چیزی نیاز واقعی مردم است و چگونه می‌خواهید آن را مرتفع کنید. تاکید میکنم “نیاز واقعی”.
  • ایده مهم است اما ۱۰% کل ماجراست، ۹۰% موفقیت را اجرا و پیاده سازی با برنامه تضمین میکند.
  • در مورد پلن درآمدی و مالی خوب فکر کنید و میزان منابع مالی مورد نیازتان را بشناسید.
  • مطالعه مستمر و آمادگی برای یادگیری بسیار مهم است. روحیه یادگیری را در خودتان تقویت کنید.
  • مشورت مستمر با افرادی که قبلا این مسیر را حداقل یکبار رفته اند را فراموش نکنید.
  • حضور دو نفر در گروه بنیانگذاران مزیت است: ۱- کسی که متخصص برنامه نویسی باشد. ۲- شخصی که قبلا کسب و کار موفقی را راه اندازی کرده باشد و اصولش را بداند.
  • سعی کنید که خسته نشوید.
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *