رپرتاژ

چطور ۱۰ برنامه نویس را در کمتر از ۱۰ روز استخدام کنیم؟

با نحوه استخدام دیجی کالا از طریق کوئرا آشنا شوید

موضوع از یک جلسه ی کاری بین کوئرا و تیم استخدام فنی دیجی کالا شروع شد. دیجی کالا که قبل از این سابقه ی همکاری با کوئِرا را در برگزاری مسابقه برنامه نویسی کدکاپ ۴ داشت، این بار به دنبال راهکاری برای جذب سریع تعدادی نیروی بااستعداد برنامه نویس بود. مهارت حل مساله ی بالا و همچنین توانایی طراحی و پیاده سازی راه حل از طریق برنامه نویسی، مهم ترین مهارت هایی بودند که دیجی کالا برای جذب برنامه نویس ها در نظر داشت. کوئرا برای مرتفع کردن این نیاز، استفاده از سامانه مهارت سنجی فنی را به تیم استخدام فنی دیجی کالا پیشنهاد کرد.

فرایند دقیق استخدام دیجی کالا از طریق کوئرا

بلافاصله بعد از رسیدن به تصمیم نهایی، روند برنامه‌ریزی و طراحی آزمون شروع شد. تیم‌ فنی دیجی کالا به کمک کوئرا، طراحی سوالات آزمون را آغاز کرد. در طراحی این سوالات دقت تمام صورت گرفت که سوالات آزمون با مهارت‌های مورد نیاز دیجی‌کالا متناسب باشد. در نهایت ۸ سوال برنامه‌نویسی طرح شد که تمرکز بیشتر آن‌ها بر سنجش مهارت حل مسئله و پیاده‌سازی شرکت کنندگان بود.

در مرحله بعد نوبت به اطلاع رسانی آزمون رسید. با توجه به اینکه دیجی کالا جامعه‌ی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را برای جذب در نظر داشت، کوئرا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ۷ دانشگاه برتر تهران را با ارسال ایمیل اطلاع‌رسانی، به شرکت در این آزمون دعوت کرد. در طول یک هفته و فقط با اطلاع‌رسانی ایمیلی، ۱۲۸۹ نفر در آزمون ثبت‌نام کردند.

شرکت‌کنندگان در این آزمون ۴۱۱۷ بار کد پاسخ سوالات را در کوئرا ارسال کردند و سیستم داوری خودکار کوئرا چند لحظه پس از هر ارسال، نتیجه‌ی تصحیح کد و امتیاز دریافتی را محاسبه و به شرکت‌کنندگان نمایش داد. با اعلام امتیاز دریافتی از هر سوال، شرکت‌کنندگانی که نمره کامل سوال را کسب نکرده بودند، این فرصت را داشتند تا اقدام به تصحیح و ارسال مجدد کد پاسخ خود کنند. نکته‌ی حائز اهمیت این بود که تصحیح ۴۱۱۷ کد ارسال به صورت دستی امکان‌پذیر نبود.

پس از پایان مهلت یک هفته‌ای شرکت در آزمون، نتیجه‌ی عملکرد شرکت‌کنندگان در آزمون مشخص شد. از بین شرکت‌کنندگان، ۲۴ نفر نمره کامل کسب کردند و با توجه به امتیازهای کسب شده، سایر شرکت‌کنندگان نیز رتبه‌بندی شدند. بر اساس همین رتبه‌بندی، کوئرا رزومه و اطلاعات آزمون ۱۰۰ نفر برتر آزمون را برای دیجی کالا ارسال کرد.

از بین ۱۰۰ نفر نهایی ۳۰ نفر برای شرکت در دورهمی دیجی کالا به این شرکت دعوت شدند. هدف از این دورهمی سنجش مهارت‌های نرم و ارتباطی شرکت‌کنندگان بود که راه‌حلی غیر از ارتباط حضوری برای آن وجود نداشت. در این دورهمی، تیم فنی و تیم استخدام فنی دیجی کالا در رابطه با موضوعات مختلف از قبیل زیرسیستم‌های فنی و فرهنگ سازمانی دیجی‌کالا مطالبی را با کارجویان در میان گذاشتند. نهایتاً پس از این دورهمی، ۱۰ نفر برای استخدام در دیجی کالا برگزیده شدند.

فرایند دقیق استخدام دیجی کالا از طریق کوئرا

در این فرآیند، کوئرا در دو بخش به تسهیل فرآیند استخدام نیروی برنامه‌نویس در دیجی کالا کمک کرد:

  • ابتدا در اطلاع رسانی فرصت‌های شغلی به دانشجویان دانشگاه‌های برتر تهران؛
  • و در ادامه در مهارت سنجی خودکار ۱۲۸۹ نفر متقاضی این فرصت‌های شغلی.

علی‌محمد فروتن‌نژاد سرپرست فروش و عضو تیم فنی دیجی‌کالا در این باره می‌گوید: «برگزاری این آزمون در کوئرا به ما کمک کرد که خیلی راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر نیرو جذب کنیم. همچنین ارتباط خوبی با دانشگاه‌های برتر کشور برای ما ایجاد کرد.»

چالش‌های مهارت‌سنجی فنی در استخدام

در سال‌های اخیر با افزایش نمایی تقاضا در حوزه‌های فنی، چالش‌های جدیدی پیش روی مدیران منایع انسانی و مدیران استخدام فنی شرکت‌ها قرار گرفته است. این افزایش تقاضا، جذب نیروی ماهر برنامه‌نویس را برای همه‌ی شرکت‌های کوچک و بزرگ در دنیای فناوری اطلاعات، به فرآیندی سخت و پیچیده تبدیل کرده است. مهم‌ترین چالشی که باعث سخت شدن جذب یک نیروی برنامه‌نویس می‌شود، سختی سنجش مهارت‌های فنی فرد مصاحبه شونده است. سنجش و ارزیابی مهارت‌های برنامه‌نویسی، باید توسط نیروهای با تجربه‌ی سازمان و در جلسات متعدد مصاحبه صورت گیرد. این موضوع باعث زمان‌بر شدن و افزایش هزینه‌ی پنهان استخدام می‌شود؛ چرا که باتجربه‌ترین نیروهای سازمان باید زمان زیادی صرف سنجش و ارزیابی مهارت‌های مصاحبه‌شوندگان نمایند. در این شرایط، سامانه‌های مهارت سنجی فنی به کمک سازمان‌ها می‌آیند.

خدمات کوئرا برای استخدام استعدادهای برنامه نویسی

کوئرا به عنوان جامعه برنامه‌نویسان ایران، خدمات متنوعی را برای برنامه‌نویسان و سازمان‌ها ارائه می‌دهد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به فرصت‌های استخدامی کوئرا، مسابقات کوئرا و آموزش برنامه‌نویسی در Quera College اشاره کرد. 

سامانه استخدامی کوئرا (Quera Careers)، سامانه ویژه جذب و مهارت سنجی فنی برنامه‌نویسان است که این فرآیند را برای سازمان‌ها بهینه و تسهیل می‌کند. علاوه بر مهارت‌سنجی فنی، کوئرا در راستای اهداف زیر نیز راه حل‌های متنوعی ارائه می‌کند:

  • جذب برنامه‌نویسان: سازمان‌ها می‌توانند با ثبت رایگان آگهی شغلی در کوئرا، فرصت‌های استخدام را در معرض دید جامعه برنامه‌نویسان ایران قرار دهند. علاوه بر این، بانک رزومه کوئرا در کنار رزومه‌های مهارت‌سنجی‌شده، می‌توانند فرآیند جذب سازمان‌ها را تقویت کنند.
  •  برندینگ کارفرمایی: استقبال گسترده برنامه‌نویسان از مسابقات برنامه‌نویسی کوئرا فرصت خوبی را در اختیار سازمان‌ها قرار داده است تا با حمایت مالی و معنوی از این رویدادها باعث جلب نظر برنامه‌نویسان شوند. مسابقات سالانه کدکاپ به عنوان بزرگترین مسابقه برنامه‌نویسی ایران یکی از اصلی‌ترین فرصت‌ها برای دیده شدن بین جامعه برنامه‌نویسان ایران است. علاوه بر این کوئرا به صورت ماهانه نیز مسابقات تخصصی برنامه‌نویسی برگزار می‌کند که فرصت خوبی برای برندینگ کارفرمایی فنی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *