اخبار استارتاپی

طرح جایگزین سربازی برای همه شرکت های پارک های فناوری

رئیس مرکز امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: طرح جایگزین خدمت سربازی نیروهای متخصص شامل شرکت‌های دانش بنیان و غیر دانش بنیانی است که داخل پارک‌های علم و فناوری مستقر باشند.

«سید محمد صاحبکار خراسانی» در نشست مدیران عامل شرکت های عضو پارک فناوری پردیس و مرکز رشد فناوری نخبگان از در نظر گرفتن سه طرح جایگزین خدمت سربازی برای شرکت‌های دانش بنیان، خبر داد و افزود: جایگزین خدمت سربازی نیروهای متخصص در پادگان ها، خدمت در دستگاه های دفاعی و دولتی است و این موضوع مختص شرکت های دانش بنیان و غیر دانش بنیانی که داخل پارک های فناوری مستقر باشند نیز می شود.

وی با اشاره به سایر طرح‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد: استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در فضاهای مسکونی در شهر تهران با شرایط معینی فراهم شده است و راه‌اندازی مرکز مشاوره رایگان به صورت تلفنی، حضوری و کتبی برای شرکت‌های دانش بنیان بخش دیگری از طرح‌های حمایتی ما است. وی افزود: با بررسی‌های انجام شده، اهم مشکلات این نوع شرکت‌ها در ۳۸ سرفصل خلاصه شده و با به کارگیری مشاوران متخصص، مسیرهای مناسب برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود.

رییس مرکز امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان گفت: پارک فناوری پردیس، قطب فناوری غرب آسیا است و رسیدگی به مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان با حضور در جمع آنها در جایی مانند پارک‌های فناوری، فرصت مناسبی برای طرح مسائل به صورت حضوری است.

صاحبکار اظهار داشت: از سال ۸۳ و ابتدای برنامه چهارم توسعه بحثی در خصوص ایجاد مزایا و تسهیلات برای پارک‌های فناوری شروع و در این برنامه مصوبه‌ای در قالب برنامه پنج ساله برای ایجاد تسهیلات شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری و مناطق آزاد برنامه‌ریزی شد، یکی از نکات بسیار مهم، شکل‌گیری صندوق‌های پژوهش فناوری در کنار پارک‌های فناوری در مناطق مختلف بود، پارک‌های فناوری به عنوان متولیان برنامه توسعه در مناطق مختلف کشور تشکیل شده بودند و صندوق‌های پژوهش فناوری به عنوان بازوی مالی مکمل پارک‌های فناوری شکل گرفتند.

صاحبکار افزود: بعد از ۶ سال، در سال ۸۹ قانونی تحت عنوان «حمایت از شرکت‌های دانش بنیان» تصویب کردیم و فرآیندی که در برنامه ۵ ساله چهارم توسعه ذکر شده بود، به عنوان قانون دائمی تصویب شد، از سال ۹۲ نیز، قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، با نوشتن آیین نامه و فرآیندها اجرایی شد. رییس مرکز امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان گفت: شرکت دانش بنیان باید در حوزه فناوری برتر فعالیت کند و در حوزه‌ «های تک» قرار داشته باشد، شرکتی که در حوزه «مدیوم تک» و یا «لو تک» فعالیت می کند می تواند واحد فناور شود و عضو پارک باشد اما نمی تواند دانش بنیان تلقی شود.

وی ادامه داد: در دنیا صنایع مختلف را بر اساس «عمق تحقیق و توسعه» یا «چگالی توسعه» دسته‌بندی می‌کنند. چگالی بالا «های تک»، یک پله پایین‌تر «مدیوم های تک»، پله پایین‌تر «مدیوم لو تک» و آخرین «لو تک» محسوب می‌شود، ملاک انتخاب بر اساس میزان تحقیق و توسعه‌ای است که یک شرکت باید انجام دهد و به یک سری مشکلات فائق آید، تعریف می‌شود، بر اساس مدل بومی کشور، یک مدل تهیه کردیم و پیچیده‌ترین محصول در هر حوزه علمی که در کشور امکان تولید داشتیم را به عنوان «های تک» برگزیدیم و بر همین اساس رتبه‌های پایین‌تر را قرار دادیم.

وی اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان سطح بالا که بیشترین تحقیق و توسعه را دارند، معافیت مالیاتی می‌گیرند و سطح دوم تایید، بدون معافیت مالیاتی و سطح پایین هم عدم تایید است،استاندارد ملی و معیارها را اعلام می‌کنیم و شرکت ها بر اساس معیارها با ما وارد بحث می‌شوند و در صورت اعتراض به سطح تعیین شده، ما به اعتراض آنها رسیدگی می‌کنیم، محصول هر شرکت نسبت به چند هزار محصول جایابی، مقایسه و سطح بندی می‌شود، اکنون چهار هزار و ۵۱۰ شرکت به عنوان دانش‌بنیان تائید شده‌اند.

صاحبکار گفت: تاییدیه شرکت‌های دانش بنیان هر دو سال یکبار تمدید می‌شود. کارگروه شرکت‌های دانش بنیان نیز هر سال معیارهای ارزیابی را ۵ درصد سخت‌تر می‌کند. این تصمیم کارگروه ارزیابی به منظور افزایش کیفیت شرکت‌های دانش بنیان است تا به برخی از صنایع با کیفیت پایین تبدیل نشوند. وی با اشاره به شرکت‌های حذف شده خاطر نشان کرد: هزار و ۳۰۰ شرکت که در سال ۹۲ تائیدیه داشته‌اند، امسال معیارهای جدید را احراز نکردند و حذف شدند، چرا که کیفیت برای ما از کمیت مهم‌تر است و به دنبال آمار و ارقام بالا نیستیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *