اخبار استارتاپی

قوانین با کمک زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری متحول می‌شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: آینده کشور در دستان فعالان جوان و خلاق کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است. تعامل این زیست‌بوم با دستگاه قضا می‌تواند پیشرفت و تحول در فرآیند قوانین را منجر شود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از اهمیت گذار اقتصاد به سوی دانش محوری با میدان دادن به شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها گفت: طی صد سال گذشته با خام فروشی مواجه بودیم که این رویه با تکیه بر توانمندی نسل جوان و کسب و کارهای خلاقانه شان متحول می شود. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بیان کرد: آینده کشور به دست نسل جدید و جوان ها است و در حوزه دانش بنیان، اصل مهم دانش است و ما زمانی صاحب یک تکنولوژی هستیم که خودمان طراحی و ماشین سازی کنیم آن زمان در تحریم هم مشکلی پیدا نخواهیم کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، اتکای به خام‌فروشی را نقطه ضعفی بزرگ دانست و تأکید کرد: مهم‌ترین برگ برنده بهره‌مندی از فناوری، خلق ارزش افزوده است. فروش ماده خام و منابع زیرزمینی به تنهایی ارزش افزوده به همراه نمی‌آورد. آن چه که ارزش می‌آفریند، دانش همراه آن است.

نیروی انسانی جوان؛ تحول بخش اقتصاد

رئیس بنیاد ملی نخبگان، بهره‌مندی کشورمان از نعمت نیروی انسان جوان و خلاق را یک فرصت برای رونق زیست بوم نوآوری و تحول بخشیدن به اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: کشور‌هایی موفق هستند که نیروی انسانی جوان و پویا برخوردار باشند؛ کمتر کشوری مثل ایران است که از این ظرفیت برخوردار باشد. ستاری، با تأکید بر وجود «زیست‌بوم» مساعد برای رشد و بروز خلاقیت‌های سرمایه انسانی گفت: به اذعان جهان و گزارش‌های جهانی معتبر، ایران جزو برترین‌ها در بهره‌مندی از سرمایه ارزنده نیروی انسانی جوان و خلاق است؛ مهم این است که این ظرفیت بر بستر زیست‌بوم را کنار هم قرار بدهیم.

ضرورت تغییر فرهنگ وارداتچی به صادرکننده

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، با بیان اینکه فرهنگ نفتی ما را وارداتچی بار آورده است، گفت: این فرهنگ در این سال‌ها تبدیل به ساختار‌هایی شده که به طور واضح با تولید مقابله می‌کند. وی افزود: صیانت از بازار داخلی یک اصل است و ما به ضوابطی مثل ثبت شرکت‌ها احتیاج داریم که به کمکشان از تولیدکننده ایران‌ساخت و صادرکننده حمایت کنیم. به گفته رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، باید قوانین به سمت و سویی باشد که از کارآفرین در مقابل وارداتچی حمایت کند و برای کارآفرین ارزش قائل شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، تحول در دستگاه قضا را نیازمند ورود مفاهیم زیست‌بوم نوآوری به این حوزه و تعامل بخش قضا با این زیست‌بوم دانست و گفت: باید در قوه قضاییه، مفاهیم تازه و خلاقانه خلق کنیم؛ این کار نیازمند همکاری نزدیک این زیست‌بوم و قوه قضاییه است. وی با اشاره به اهمیت حذف سازوکارهای دست‌وپاگیر برای زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری گفت: بسیاری از ساختارهای دستگاه‌ها قضا، با مفاهیم نوظهور و نوآورانه زیست‌بوم سازگار و همراهی لازم برخوردار نیستند؛ رونق این زیست‌بوم در حال رشد، همراهی و حمایت حقوقی قوه قضاییه را می‌طلبد.

ستاری ادامه داد: دستیابی به دانش می‌تواند ما را قدرتمند کند و بعد از آن نوآوری است که همه چیز را به هم می‌ریزد و قدرت نوآوری باعث می‌شود از راه‌های میانبر به اهدافمان برسیم.

در این نشست که با حضور رئیس دستگاه قضا برگزار شد جمعی از فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها دغدغه‌ها، نیازها و دیدگاه‌هایشان را به طور مستقیم با رئیس دستگاه قضا مطرح کردند. ضمن یادداشت این نکات، دستورات لازم را برای رفع مشکلات مطرح شده از سوی فعالان این کسب‌  کارها صادر کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
بنیاد ملی نخبگان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *