اخبار استارتاپی

عدم ابلاغ دستورالعمل نظارت بر تاکسی های اینترنتی

عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی گفت: قرار است ما اجرا کنیم، ابلاغ هم شده ولی نه اتحادیه و نه شرکت‌های تاکسی اینترنتی هیچ کدام این ابلاغیه را دریافت نکرده‌اند، این ابلاغیه برد-برد نیست و ابعاد نگران‌کننده ای نسبت به دیگر فعالان استارتاپی دارد.

روزنامه ها امروز در گزارشی به موضوع ابلاغیه وزارت کشور در خصوص تاکسی های اینترنتی پرداخته اند که براساس آن ایجاد سامانه ای در وزارت کشور برای ثبت اطلاعات رانندگان، قرار دادن برخی الزامات برای رانندگانی که به طور حرفه ای در تاکسی های اینترنتی کار می کنند؛ مانند معاینه فنی و … در کنار پرداخت ۱٫۵ درصد از هزینه هر سفر به شهرداری ها از جمله موارد مشخص شده در این ابلاغیه است. در این گزارش نیز ذکر شده که هنوز جزئیات آن به‌طور رسمی منتشر نشده اما برخی مقامات شهرداری و مدیران تاکسی های اینترنتی بخش‌هایی از آن را منتشر کرده یا در مورد آن اظهارنظر کرده اند.

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با اشاره به این که هنوز نسخه‌ای از این دستورالعمل در دست نیست، در این خصوص گفت: قرار است ما اجرا کنیم، ابلاغ هم شده ولی نه اتحادیه و نه شرکت‌های تاکسی اینترنتی هیچ کدام این ابلاغیه را دریافت نکرده‌اند. اصلا نمی‌دانیم که این درصد‌گیری شهرداری چه رقمی است.

وی در این باره ادامه داد: می‌گویند مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نکنید، اما باید دید این موضوع از سوی وزارت اقتصاد شدنی است یا خیر؟ وقتی این تصمیم گرفته شده باید نظر سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد نیز لحاظ می‌شد که آیا مورد پذیرش این نهادها است؟

وی عنوان کرد: احتمالا شهرداری قصد دارد به ما نامه بدهد که خودمان آن را به وزارت اقتصاد ببریم و بعید می‌دانیم که از سوی این وزراتخانه و سازمان امور مالیاتی قبول شود. در خصوص مالیات بر ارزش افزوده از ۱۵ درصد کمیسیون، ۹ درصد مالیات پرداخت می‌شود، ولی این وجهی که مدنظر شهرداری است از هر سفر پرداخت می‌شود.

اما الفت نسب معتقد است این ابلاغیه برد-برد نیست و در این خصوص افزود: در این چند سال آنقدر این شرکت‌ها را تحت فشار قرار داده‌اند که به دنبال این هستند که این موضوع برای همیشه حل شود. اما به نظر ما این موضوع درست حل نشده و اجماعی در رقم این وجه و نحوه پرداخت آن در شرکت‌های خصوصی وجود ندارد. مهم‌تر و بدتر از همه این است که ما نگران روال شدن این موضوع هستیم و به کسب و کارهای دیگر نیز سرایت کند.

وی در پایان تصریح کرد: پیشنهاد این اقدام را وزارت ارتباطات به شهرداری داده گفته از هر استارتاپی در حوزه شهرداری کار می‌کند باید به شهرداری پول پرداخت کند. وقتی این موضوعات کنار هم قرار داده می‌شود احساس می‌شود که یک سناریو پیچیده‌ای در جای دیگری نوشته شده است و ما صرفا قربانی آن هستیم و این موضوع خیلی بدتر از آن درصدی است که تاکسی های اینترنتی باید پرداخت کنند.

واکنش مدیران تاکسی‌های اینترنتی

ژوبین علاقبند، مدیرعامل اسنپ نسبت نیز نسبت به این موضوع موضع‌گیری شبیه به الفت‌نسب داشته است. وی اظهار کرده است: اگر این بند در ابلاغیه آمده است، باید بگویم تصمیم آن با وزارت کشور نیست. این دستورالعمل ابلاغ شده اما آن‌ها نمی‌توانند بر اساس آن به وزارت اقتصاد و دارایی بگویند شما از تاکسی های اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده دریافت نکنید. روش این کار متفاوت است. تا جایی که به خاطر دارم و در جلسات نیز بارها تاکید شد، وزارت اقتصاد و دارایی از دریافت مالیات بر ارزش افزوده کوتاه نمی‌آیند. نظر آن‌ها مشخصا این است که تاکسی های آنلاین باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

علاقبند تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم هزینه مردم بالا برود. اگر قرار است عوارض پرداخت کنیم طبق قانون و منطقی باشد. ما ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌دهیم که از این مبلغ سه درصد برای شهرداری است. اگر قرار است به شهرداری عوارض بدهیم، دیگر مالیات بر ارزش افزوده معنی ندارد و برعکس. اما اظهارات مدیرعامل دیگر شرکت تاکسی آنلاین یعنی تپسی نسبت به این ابلاغیه مثبت است.

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی هم در توییتر نوشت: بعد از گذشت سه سال مذاکره سخت، معتقدم اولین بار است که بخش خصوصی و دولتی، با درک متقابل یکدیگر به نتیجه مشترک رسیده‌اند. هرچند لزوما همه خواسته‌های طرفین محقق نشده اما این یک توافق برد-برد است.

این در حالی است که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز پایانی شهریور ماه در خصوص نظارت این نهاد بر تاکسی های اینترنتی گفت: هرگز به دنبال این نبودیم که خودروهای اینترنتی زیرمجموعه شهرداری تهران قرار گیرند. معتقدم، خودرو های اینترنتی به مانند یک تاکسی در سطح شهر تردد می‌کنند، از این رو باید مقررات خودروهای حمل و نقل عمومی و نظارت بر عملکردشان اعمال شود.

از نگاه برخی اگر قرار باشد تاکسی های اینترنتی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نکنند و فقط به شهرداری عوارض بپردازند، عملا تحت نظارت شهرداری قرار می‌گیرند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. اننده گواهینامه داشته باشه، بیمه، تعهد، عدم سو پیشینه، …هزار تا کوفت و زهرمار داشاه باشه ، اما میخواد راننده رو بیمه کنید ، هیچی نمیگید، شما بفکر جیبتان هستید نه الودگی هوا ، نه مردم ، مگه راننده ای که دوازده ساعت کار میکنه جزو مردم نیست ، چزا بیمه نمیکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *