معرفی استارتاپکسب و کارهای کشاورزی

تیزنگر ؛ استارتاپی در زمینه سنجش از راه دور

عدم شناخت مناسب، مهمترین چالش رشد!

فهرست محتوا پنهان

پیشتر در مصاحبه ای با خانم دکتر یزدانی، مدیر کل توسعه کسب و کارهای فضا پایه، وضعیت استارتاپ های فضاپایه را جویا شدیم. در ادامه به دنبال بررسی دقیق تر این استارتاپ ها هستیم. در اولین قدم مصاحبه ای با جناب آقای یاسر عشورزاده از بنیان گذاران استارتاپ تیزنگر داشتیم. این استارتاپ که در زمینه سنجش از راه دور فعالیت می کند، مهمترین چالش پیش روی خود را عدم شناخت مناسب مخاطبینش که غالباً سازمان های دولتی هستند، از خدمات این استارتاپ ها می داند. در ادامه با ایشان هم کلام شدیم تا وضعیت استارتاپ شان را برای ما شرح دهند:

خودتان را معرفی نموده و از تجربیاتی که قبل از شروع تیزنگر داشته اید برای ما بفرمایید.

با سلام بنده یاسر عشورزاده هستم بنیانگذار استارتاپ تیزنگر. حوزه فعالیت من در زمینه استارت آپ به سال ۱۳۹۴ مربوط می‌شود که با استارت آپ بورسیپا آغاز شد. وب اپلیکیشنی که کاربران آن می‌توانستند با ثبت موقعیت مکانی خود، کتاب‌های دست دوم خود را بفروشند، معاوضه کنند و یا اهدا نمایند! بورسیپا اولین وب اپلیکیشن تبادل کتاب دست دوم و نو در ایران است و در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰۰ نفر کاربر فعال دارد. این سایت یک وب اپلیکیشن تک صفحه ای است به این معنا که در سایت هیچ رفرشی انجام نمی‌شود!

معرفی مختصری از کسب و کارتان برای ما بفرمایید.

من یک مهندس ژئوماتیک هستم و به همین دلیل علاقه زیادی به تحقیق در حوزه‌های این علم دارم. در زمستان ۹۷ به این فکر افتادم که چه طور می‌توانم با کمک علوم ژئوماتیک از تعداد روزهای ناسالم کیفیت هوای تهران کم کنم. با بررسی تصاویر ماهواره ای تهران طی ۴ سال و آنالیزهای صورت گرفته توسط شاخص‌های علم سنجش از دور به این نتیجه دست پیدا کردم که نوع پوشش گیاهی نقش بسیاری در کیفیت هوای تهران در زمستان دارد و بایستی به تناسب به کشت درختان همیشه سبز در تهران در مناطق معین شده بپردازیم. در فروردین ۹۸ همانطور که مردم عزیز چند استان با پدیده سیلاب روبه رو بودند تیم تیزنگر با استفاده از فناوری فضایی و آنالیز تصاویر ماهواره‌های اپتیک و راداری، اقدام به تهیه نقشه‌های پهنه بندی سیلاب نمود و گزارش و هشدارهای لازم را با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته تهیه و با کمک و حمایت سازمان فضایی ایران به استانداری استان‌های مربوطه ارسال می‌نمود. همچنین گزارش‌های جامعی را بعد از سیلاب جهت برآورد خسارت زمین‌های کشاورزی تهیه نمود. بعد از سیلاب با حمایت سازمان فضایی ایران استارتاپ تیزنگر شکل رسمی به خود گرفت و هسته اصلی آن ایجاد شد. استارتاپ تیزنگر در زمینه‌های پایش مخاطرات طبیعی از جمله سیل و آتش سوزی، آلودگی هوا، هواشناسی، تهیه مدل ارتفاعی زمین، کنترل فرونشست زمین، تهیه تصاویر و گزارش‌های رسانه ای و خبرگزاری، پایش تغییرات پهنه آبی تالاب‌ها و دریاچه‌ها، کنترل و پایش آلودگی‌های نفتی، پایش و پیش بینی آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها، ارائه گزارش‌های فنی به کشاورزان در قالب الگوی مصرف بهینه آب و کود، کنترل تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، کنترل و پایش توسعه شهری، پایش وضعیت پوشش گیاهی جنگلی مراتع و فضای سبز شهری و … فعالیت می‌نماید.

افراد اصلی تیم تیزنگر چند نفر بوده و چه تخصص‌هایی دارند؟

دو نفر! من و همسرم سرکار خانم فریناز تقی زاده با توجه به اینکه هر دو در یک رشته تخصصی (مهندسی ژئوماتیک) تحصیل کرده ایم . البته در حال حاضر دو نفر هستیم و با توجه به ارجاع کار بخصوص در هفته‌های اخیر بایستی با توجه به پیشنهادهای متخصصین دیگر، حتما به نفرات ما اضافه شود.

چقدر طول کشید تا به نسخه اولیه محصول برسید؟

استارت اپ تیزنگر با یک پلتفرم تحت عنوان سامانه سهم (سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهواره ای) در الکامپ ۹۸ شرکت نمود و توسط جناب آقای دکتر براری از این سامانه رونمایی شد. نسخه اولیه این پلتفرم طی ۴ ماه توسط یک تیم برنامه نویسی تهیه شد و هم اکنون با ۲ پروژه ملی در حال به روزرسانی می‌باشد.

برخی تصور می کنند استارتاپ های فضا پایه بیشتر به کارهای پژوهشی نزدیک هستند تا کارهای عملیاتی؛ نظرتان را در این باره بفرمایید.

بله ماهیت اصلی محصولات ما پژوهشی است و چون در ایران علم و اقتصاد از هم دور هستند شاید این باور وجود داشته باشد که نمی‌توان از کارهای پژوهشی اشتغال زایی کرد. اما بعکس در دنیا یکی از پول سازترین شرکت‌ها همین استارتاپ های حوزه فناوری فضایی هستند. در مورد تیزنگر باید عرض کنم که ما دولتی نیستیم و کاملا خصوصی کار می‌کنیم اما به حق سازمان فضایی ایران در معرفی و برند نمودن ما نقش بسزایی داشته است و شاید همین یکی از بهترین کمک‌های دولت به استارتاپ ها باشد.

سازمان فضایی و شرکت‌های وابسطه چه تسهیلاتی را در اختیار شما قرار دادند؟

سازمان فضایی ایران با در اختیار قراردادن غرفه و امکانات در نمایشگاه‌های اخیر کمک شایانی به معرفی ما به عموم و سازمان‌ها داشته است و این برای ما یکی از بهترین تسهیلات بوده است. با آینده نگری جناب دکتر براری و حتی شخص جناب آذری جهرمی وزیر ارتباطات امیدوارم شرایط استارتاپ های حوزه فناوری فضایی بهبود یابد. من به شخصه موافق اعطای تسهیلات مالی به استارتاپ های فضایی نیستم و به نظر من جهت تقویت زیرساخت‌های آن‌ها می‌توان پروژه‌هایی با مبالغ پایین و بدون تشریفات به آنها ارجاع داد.

آیا مشتری غیر دولتی هم دارید؟

بازار کار متاسفانه به علت عدم شناخت جامع مردم و حتی سازمان‌هایی که در جهت مدیریت صحیح مباحث مربوطه، نیاز مبرم به علم سنجش از راه دور دارند مساعد نیست و به همین دلیل استارتاپ تیزنگر با ارائه خدمات رایگان اقدام به جذب کشاورزان جهت ارائه خدمات مفید با بهره وری بالا در این زمینه نموده است که این کار تاکنون پیامدهای مثبتی برایمان داشته است. عمده خدمات تیزنگر سازمانی و یا حکومتی می‌باشد و در اصطلاح ما خدمات B2G ارائه می‌دهیم. امیدواریم طی مذاکرات و نشست‌های صورت گرفته در سازمان فضایی ایران، ساز و کار مشخصی برای ارجاع کار سازمانی به استارتاپ های حوزه فضایی رقم بخورد و عملا این چنین کارهای علمی و تخصصی به بخش خصوصی به ویژه استارتاپ های حوزه فضایی واگذار شود.

قابلیت سنجش از راه دور به کمک استارتاپ تیزنگر

درمورد خدمات رایگانی که جدیداً به کشاورزان ارائه می‌دهید، بیشتر برای ما توضیح دهید.

جهت معرفی علم سنجش از دور و کاربردهای فناوری فضایی استارتاپ تیزنگر خدمات رایگان به کشاورزان عزیز کشور در قالب کنترل و ارائه راهکار مصرف آبیاری، کنترل کیفیت محصولات کشاورزی، پیشبینی و برآورد بازدهی محصولات، بهینه سازی مصرف کودهی برای زمین‌های بالای ۵ هزار متر ارائه می‌دهد.

آیا رقیب هم دارید؟

بله رقیب اصلی ما سازمان‌های دولتی هستند! امیدواریم در آینده نزدیک فرآیند ارجاع کار سنجش از دور به بخش خصوصی به ویژه استارتاپ های حوزه فضایی فراهم شود!

نمونه خارجی موفقی برای کسب و کار شما وجود دارد؟ آیا احتمال ورود به بازار کشور را دارند؟

دقیقا برخلاف ایران استارتاپ های حوزه فناوری فضایی در خارج از کشور بسیار زیاد هستند و در صورت عدم داشتن سازوکارهای ارجاع کار و عدم تقویت استارتاپ های بومی احتمال ورود استارتاپ های خارجی به بازار کشور وجود دارد.

آیا قصد جذب سرمایه دارید؟

خیر. فعلا به دنبال جذب سرمایه نیستیم و سعی می‌کنیم زیرساخت‌های شرکت را توسعه ببخشیم. اما پیشنهادهایی از خارج از کشور نیز داشته ایم.

تفاهم نامه همکاری بین سازمان فضایی ایران و صندوق حمایت از توسعه پژوهش و فناوری در بخش کشاورزی امضا شده است. آیا این تفاهم نامه کمکی به شما در بخش کشاورزی داشته است؟

فعلا خیر. همانطور که قبلاً هم اشاره کردم بایستی در ابتدا سازوکار جدیدی برای ارجاع کارهای استارتاپ های فناوری فضایی چه سازمانی و چه فرا سازمانی صورت پذیرد.

توصیه شما به استارتاپ هایی که اول راه شما هستند، چیست؟

اینکه هیچ وقت بدون تفکر، برنامه ریزی و تخصص وارد اکوسیستم استارتاپی کشور نشوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *