ابزارهای مدیریتی

ابزار دستیار روزنگاری

روزنگاری به سادگی سابقه ای از افکار، احساسات و تجربیات شما را ثبت می کند. این کار ممکن است مانند یک کار دیگر به نظر برسد که می خواهید در یک برنامه شلوغ آن را جا دهید، اما این کار نباید وقت گیر باشد. به احتمال زیاد این کار را یک عادت لذت بخش و ارزشمند خواهید یافت. ابزار دستیار روزنگاری به شما کمک خواهد کرد که با صرف زمان اندک اقدام به ثبت احوالات خود بکنید.

نوشتن در موارد زیر می‌تواند به شما کمک کند:

  • اشتباهاتی را که مرتکب شده اید شناسایی کنید و در مورد چگونگی جلوگیری از آن‌ها در آینده تأمل کنید.
  • یادگیری خود را مرور کنید، مفاهیم جدید را در ذهن خود جا دهید و اطلاعات را تازه نگه دارید.
  • مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله را توسعه دهید.
  • خود آگاه تر و باهوش تر باشید.
  • استرس را به طور مؤثر مدیریت کنید.

روزنگاری همچنین می‌تواند به شما در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی کمک کند، زیرا می‌بایست مهارت نوشتن خود را تمرین کنید و یاد بگیرید که چگونه افکار و احساسات خود را با وضوح بیشتری بیان کنید.

چگونه یک گزارش ثبت کنیم

هیچ قانون سختگیرانه ای در مورد نحوه ثبت وجود ندارد. این کار یک روند بسیار شخصی است و به مرور زمان احتمالاً رویکرد خاص خود را پیدا خواهید کرد.

برای شروع کار هفت نکته را می توان امتحان کرد:

1. یک قالب انتخاب کنید

نوشته‌های کاغذی رایج ترین قالب هستند: بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که عمل “قرار دادن قلم روی کاغذ” به آن‌ها کمک می‌کند تا تأمل کنند. این کار کند و اندازه گیری شده است و می‌تواند روشی ارزشمند برای شروع یا پایان روز شما باشد.

گزینه دیگر ثبت کردن نوشته الکترونیکی است. این کار می‌تواند به سادگی ثبت یک سند در رایانه، یا ورود به برنامه‌های یادداشت برداری باشد.

2. به آرامی خود را مرور کنید

نوشته‌های روزانه شما نیازی نیست مثل یک رمان باشند! در ابتدا به آرامی بروید. شاید برای پنج یا 10 دقیقه بنویسید و سپس وقتی به اندازه کافی نوشتید یا وقتی احساس می‌کنید چیز دیگری برای گفتن ندارید متوقف شوید. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که می‌خواهید برای مدت بیشتری ادامه دهید و مسائل دیگری را مطرح کنید.

همچنین، سعی کنید آنچه را که می‌نویسید یا می‌گویید اصلاح یا سانسور نکنید – فقط بگذارید کلمات (و احساسات و ایده ها) جاری شوند.

3. نوشتن را به یک عادت تبدیل کنید

نوشتن یک عادت خوب است اما مانند هر عادت دیگر زمان و انضباط نیاز دارد تا تبدیل به مهارت شود.

برای به دست آوردن بیشترین نتیجه از تجربه نوشتن خود ، هدف گذاری کنید تا هر روز کاری همزمان تجربیات خود را ضبط کنید. صبح، زمان ناهار یا قبل از خواب اوقات عمومی است، اما نکته مهم این است که بهترین زمان را برای خود انتخاب کنید و به آن توجه کنید.

4. در تجربیات خود تأمل کنید

نوشتن مؤثر روایت روشنی در مورد وقایع اخیر با تفکر انتقادی درباره آنچه آموخته اید -و شاید مهمتر از همه، آنچه را می‌توانید تغییر یا بهبود دهید- را ترکیب می‌کند.

ابزار دستیار روزنامه نگاری

برای کمک به منعکس کردن، سؤالات زیر را در نظر بگیرید:

  • از آخرین نوشته شما تا الان چه اتفاقی افتاده است؟
  • اگر می‌توانید یک رویداد اخیر را دوباره انجام دهید، چه کار متفاوتی انجام می‌دهید و چرا؟
  • از آخرین نوشته خود چه چیزی آموخته اید؟
  • چه اشتباهاتی مرتکب شده اید و چه چیزی خوب پیش رفته است؟

هر زمانی که می‌نویسید، درباره مهم ترین اتفاقی که از آخرین نوشته برای شما افتاده است، با دقت فکر کنید. همچنین، هر موفقیت سریعی را که به دست آورده اید ضبط کنید، به طوری که آن‌ها از حافظه شما خارج نشوند. تأمل در مورد این موارد می‌تواند انگیزه و اعتماد به نفس شما را تقویت کند.

5. صادق باشید

سعی کنید که هنگام ضبط کردن احوالات، حوادث را با دروغ مثبت جلوه ندهید. اگر در مورد تجربیات خود صادق باشید، از آن‌ها خواهید آموخت. نسبت به آنچه فکر کرده اید، چگونه عمل کرده اید یا اینکه یک شخص یا موقعیت چه حسی به شما داده است صادق باشید.

به یاد داشته باشید که هیچ کس به جز خود شما نوشته ها را نمی‌خواند بنابراین نیازی به نگرانی درباره نظر دیگران نیست.

6. روی نکات مثبت و منفی متمرکز شوید

حتی اگر یک روز بدی داشته باشید، سعی کنید حداقل یک نکته مثبتی که اتفاق افتاده است را انعکاس دهید. هرچه بیشتر فکر کنید، بهتر است. چه چیزی منجر به این رویداد مثبت شد و شما چه آموختید؟

اگر نمی‌توانید یک واقعه مثبت را شناسایی کنید، فقط به نعمت‌هایی که دارید مانند سلامتی، مهارت ها یا خانواده فکر کنید.

7. اهداف خود را در ذهن داشته باشید

با شروع نوشته در مورد اهداف بلند مدت خود فکر کنید. بعد از اینکه آخرین افکار را به نوشته خود اضافه کردید، چه پیشرفت‌هایی داشته اید و در آینده می‌توانید برای پیشرفت در اهداف مهم خود چه کاری انجام دهید؟ آیا در طول روز اتفاقی افتاده است که می‌تواند آن اهداف را تحت تأثیر قرار دهد؟

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 2 Average: 1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا