چندرسانه ایاینفوگرافیک

معرفی اکوسیستم پکن در چین + اینفوگرافیک

ظرفیت‌های گسترده پکن در حوزه‌های هوش مصنوعی، آموزش و بلاک چین

پکن در مرکز بازار بزرگ چین قرار دارد و با داشتن ۱.۳ بیلیون نفر جمعیت، ۳۰ درصد بزرگتر از مجموع آمریکا و اروپاست. این زیست­ بوم استارتاپی به بهترین شکل با صفات برتر توصیف می­ شود به طوری که سرمایه ­گذاری خطرپذیر در چین به رکورد بی ­سابقه­ بیش از ۴۰ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۷ دست یافته است به طوری که ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۶ داشته و بیشترین سهم در این میان به استارتاپ­ های پکن تعلق داشته است. این شهر تا به امروز از داشتن بیش از ۴۰ شرکت یونیکورن به خود می­بالد. این عدد، بیش از هر زیست­ بوم دیگری در جهان است، و فقط در مقایسه با سیلیکون ولی در رتبه­ دوم قرار می گیرد.

زیربخش­‌های قدرتمند اکوسیستم پکن

AI, Big Data, and Analytics AI, Big Data & Analytics: دولت چین AI را اولویت راهبردی خود قرار داده و در جولای ۲۰۱۷ یک برنامه­ توسعه را با هدف تبدیل شدن به سرآمد این حوزه در جهان، به اجرا درآورده است. بر این اساس، شهر پکن برنامه ­ریزی کرده تا یک پارک توسعه­ هوش مصنوعی به ارزش ۲.۱ بیلیون دلار در منطقه­ غربی شهر بسازد که بالغ بر ۴۰۰ شرکت هوش مصنوعی را در خود جای خواهد داد. سال گذشته، سرمایه­ گذاری داخلی در پکن اوج گرفته و ۷.۳ درصد از تمامی سرمایه ­گذاری­ های خطرپذیر محلی به استارتا پ­های هوش مصنوعی، ابرداده و آنالیز اختصاص یافت. یکی از محبوب­ترین استارتاپ های هوش مصنوعی پکن، ByteDance است، که به­ خاطر سرویس جمع­ کننده­ اخبار سفارشی خود، یعنی Toutiao شهرت دارد. این شرکت که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شده، هم­ اکنون بیش از ۲۰ بیلیون دلار ارزش دارد.

Education Tech Edtech: تقریباً ۹۰ میلیون شهروند چینی در سال ۲۰۱۶ به ­صورت برخط آموزش دیده‌­اند. انتظار می­رود که بازار آموزش برخط چین رشد کرده و تا سال ۲۰۲۱ به حدود ۲۴۰ میلیون کاربر و مجموعاً ارزش ۶۴ بیلیون دلار دست یابد. غول­‌های پیشروی اینترنت چین مانند Baidu، گروه هلدینگ علی­ بابا و Tencent همگی سرمایه­ گذاری بسیاری در عرصه­ آموزش برخط انجام داده‌­اند. یکی از ذی­نفع­ان این جریان Yuanfudao است، که تبدیل به اولین تک­شاخ فن‌­آوری آموزش چینی در سال ۲۰۱۷ شد. از VIPKID هم باید نام برد، یک پلت­فرم آموزش زبان انگلیسی برای کوکان ۱۲-۴ سال، که در دور سری D در اوت ۲۰۱۷، ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد.

Blockchain Blockchain: چین شاهد رشد فاحشی در زیربخش زنجیره­ بلوکی بوده است، و ادعا می­شود که بیش از نیمی از اختراعات ثبت­‌شده­ جهان در حوزه­‌های مرتبط با زنجیره­ بلوکی به این کشور تعلق دارد. به گفته­ اندیشکده­ Wuzhen، پکن بیشترین استارتاپ­ های زنجیره­ بلوکی در چین را داراست؛ ازجمله بازارهای بورس محبوب در مبادلات ارزهای رمزنگاری­‌شده، یعنی Huobi و OKCoin. گرچه دولت چین در اوایل سال ۲۰۱۷ محدودیت­‌هایی برای ICOها اعمال کرده بود، اما اخیراً اقداماتی کرد تا توسعه­ فن­‌آوری زنجیره­ بلوکی را تقویت کند.

«زیست­ بوم زنجیره­ بلوکی پکن به­ سرعت در حال رشد کردن است چرا که دولت و ابرقدرت­‌های صنعتی کماکان به اهمیت این فناوری­‌های نوظهور اذعان داشته و در رشددهی و سرمایه ­گذاری در این بخش پیشرو هستند. من استارتاپ­ هایی دیده‌­ام که با فناوری نوآورانه و برنامه‌­های خود شروع به بر هم زدن معادلات در این حوزه کرده‌­اند.» الکس بان، از شرکای IPV Capital

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *