مقالات کارآفرینی

فواید فضای کار اشتراکی برای کارآفرینان

چه طور یک فضای کار اشتراکی مناسب پیدا کنیم؟

لیمو HR

فضای کار اشتراکی یا مشترک یک محیط کاری فیزیکی است که در آن فریلنسرها، استارتاپ ها و گروه‌های کوچک از یک دفتر مشترک برای انجام کارهایشان استفاده می‌کنند.

همان طور که سبک و شیوه تعاملات کاری متحول شده است، انعطاف‌پذیری کاری هم تحول یافته است. حالا بسیاری از افراد حرفه‌ای این آزادی را دارند که هر جا خواستند کار کنند. هرچند بعضی کار کردن در خانه را ترجیح می دهند، اما بسیاری از کارآفرینان بیرون رفتن از خانه و استفاده از فضاهای کار اشتراکی را مفید می دانند.

فضای کار اشتراکی یا مشترک یک محیط کاری فیزیکی است که در آن فریلنسرها، استارت آپ ها و گروه‌های کوچک از یک دفتر مشترک برای انجام کارهایشان استفاده می‌کنند. این محیط‌ها بستری ایجاد می‌کنند که در آن امکان همکاری میان افراد در ضمن حفظ استقلال ایشان در فضای کاری فراهم می‌شود. برای تحقق این امر فضاهای کار اشتراکی خدمات مختلفی را در ترکیب‌های گوناگون ارائه می‌دهند.
این خدمات شامل میزهای اختصاصی، میزهای اشتراکی، دفاتر خصوصی و حتی سوییت‌های اداری خصوصی می‌شوند. حق عضویت معمولاً اجاره‌ی فضا و همین‌طور امکانات اضافی را پوشش می‌دهد (مثل دسترسی به چاپگر، دستگاه فتوکپی، قهوه و اتاق جلسه) .

به نظر می‌آید که فضاهای کار اشتراکی فراتر از یک مد جذاب باشند و به‌خاطر ارزش‌هایی که برای ارائه دارند، احتمالاً سال‌ها به حیات خود ادامه خواهند داد. هرچند افول وی ورک که یکی از بزرگترین ارائه دهندگان فضای کار اشتراکی است باعث شده است که بسیاری به آینده‌ی این سبک کاری با چشم تردید بنگرند. نگاهی که برآمده از اقتصادی نبودن ایجاد فضاهای کار اشتراکی به عنوان یک کسب و کار سرچشمه می‌گیرد. با تمام این اوصاف اگر کار کردن در یک فضای کار اشتراکی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید انتظار لذت برن از برخی مزایای زیر را داشته باشید:

  1. همکاری

بودن در کنار دیگران نیروی خاصی دارد. در یک فضای کار اشتراکی، فرصت کار کردن در کنار کارآفرینان دیگری را خواهید داشت که مهارت‌هایتان را تقویت خواهند کرد. هم‌چنین امکان تعامل با افرادی از مشاغل و تخصص‌های دیگر را پیدا خواهید کرد. این امر، توانایی تفکر خلاقانه و خارج از چارچوب شما را توسعه خواهد داد (و حتی شاید امکان کسب مهارت‌های اضافه‌ای را به شما بدهد که خودتان به‌تنهایی نمی‌توانید به دست بیاورید.)

  1. خلاقیت

وقتی در خانه کار می‌کنید، همه‌چیز راحت رنگ باخته و کهنه می‌شود. در یک فضای کار اشتراکی، آزادی کاملی برای کشف خلاقیت خود را دارید. این محیط‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا تعادل بی‌نقصی میان کار مستقل و کار با دیگران ایجاد کنند.

  1. انضباط

برای بسیاری از کارآفرینان و فریلنسرها، خود-انضباطی سخت‌ترین بخش کار است. وقتی هیچ‌کس به شما نمی‌گوید رأس ساعت خاصی سر کار حاضر شوید یا تا تاریخ خاصی گزارش پیشرفت کار را تحویل دهید، سردرگمی آسان می‌شود. فضای کار اشتراکی مقداری ساختار و انضباط به کار روزانه‌ی شما می­دهد. وقتی افراد دیگری منتظر ملاقات با شما باشند، احساس مسئولیتتان بسیار بیشتر خواهد بود.

  1. منابع

فضاهای کار اشتراکی تقریباً همیشه از منابع، تجهیزات و فرصت­‌های مشترک برخوردارند. این می­تواند شامل چیزهایی مثل فضاهای ملاقات، دستگاه کپی و چاپگر، خوراکی مختصر و قهوه، آدرس­ پستی کاری، دسترسی به نرم ­افزار و امکانات اداری شود. برای کارمند مستقلی که به مزایای سنتی استخدام تمام ­وقت دسترسی ندارد، این منابع معنادارند.

چه طور یک فضای کار اشتراکی مناسب پیدا کنیم؟

  1. شبکه­ سازی

کارآفرینی به نام کیت اِسووبودا می­نویسد: «محیط کار اشتراکی می­‌تواند فقط همان چیزی باشد که شما از آن ساخته‌­اید یا اینکه می­تواند به چیزی فراتر از صرفاً محیط دیگری برای انجام کار تبدیل شود. قابلیت شبکه­ سازی در فضای کار اشتراکی، یکی از مزایای اصلی آن است. وقتی این شبکه­ سازی درست انجام شود، می­تواند محدود و به­ سادگی گفتگو با دوستان جدید پیرامون آب­سردکن باشد.»

از گفتگویی معمولی با شخصی در فضای همکاری مشترک گرفته تا رویدادهای شبکه­ سازی، فرصت­‌های بی­شماری برای توسعه­‌ی شبکه­‌ی شما و ایجاد روابط تازه وجود دارد. این مزیت به ­تنهایی به هزینه­‌ی عضویت می‌­ارزد.

پیدا کردن فضای کار اشتراکی مناسب

با فراگیر شدن جنبش کار اشتراکی که در جهان و گسترش این موج به ایران شاهد شکل‌گیری و فعالیت فضاهای کار اشتراکی متعددی در کشور هستیم. هر یک از این فضاها ویژگی‌های خودشان را دارا هستند. اگر به دنبال انتخاب فضایی متناسب با نیازهایتان می­گردید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • مکان: محل قرارگیری فضای کار اشتراکی را در نظر بگیرید، هم ازلحاظ نزدیکی به منزل شما و هم نزدیکی به مشتریانتان. هرچه این مکان دسترسی بهتری داشته باشد، منافع بیشتری را نصیبتان خواهد کرد.
  • جامعه: جنبه­‌ی اجتماعی بیشترین اثر را بر جذابیت فضای کار اشتراکی دارد. هنگام انتخاب میان چند فضای متفاوت، فضایی را انتخاب کنید که بهترین جمع را دارد.
  • امکانات: به امکانات به چشم نگین انگشتر نگاه کنید. مثلاً دسترسی داشتن به دستگاه کپی خوب است، اما شاید برای شما حکم مرگ و زندگی را نداشته باشد. حتماً امکانات اضافی را لحاظ کنید، اما توجه داشته باشید که باید تمام موارد را همزمان مدنظر داشته باشید و در واقع از روی یک تصویر کلی اقدام به انتخاب کنید. حواستان باشد نیازمندی‌های اساسی یک فضای کاری را قربانی امکانات فانتزی و غیر ضروری نکنید.

زیبایی یک فضای کاری مشترک این است که یک سرمایه ­گذاری کم‌­خطر محسوب می­‌شود. اغلب فضاهای همکاری به شما اجازه می­دهند عضویت خود را ماه به ماه تمدید کنید. اگر به نظرتان این حالت با کار یا سبک زندگی شما جور نبود می‌­توانید به­ راحتی چیز دیگری را امتحان کنید. اما مثل اکثر کارآفرینان دیگری که آن را امتحان کرده‌­اند، به احتمال قریب به یقین از این تجربه لذت خواهید برد. امتحانش کنید و ببینید نظرتان چیست!

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *