اخبار استارتاپی

بروکرها شرکت های دانش بنیان می شوند

معاون توسعه پارک فناوری پردیس از تدوین آیین نامه ای برای فعالیت کارگزاران تجارت فناوری (بروکرها) خبر داد و گفت: با تصویب نهایی در معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری این آیین‌نامه ابلاغ خواهد شد.

معاون توسعه پارک فناوری پردیس در راستای تدوین آیین نامه ای برای فعالیت کارگزاران تجارت فناوری (بروکرها) اظهار کرد: کارگزاران تجارت فناوری زمانی که به دستگاه های دولتی و صنعتی مراجعه می کردند، با مشکل ارائه مجوز برای فعالیت های خود مواجه بودند؛ براین اساس مجوز برای فعالیت های آنها صادر شود.

اکبر قنبرپور ادامه داد: بر این اساس ما در فن بازار و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دستور العمل فعالیت بروکرها را در قالب آیین‌نامه تدوین کردیم. وی با بیان اینکه این آیین نامه در مجموعه پارک فناوری پردیس به تایید رسید، خاطر نشان کرد: این آیین‌نامه پس از تایید نهایی از سوی معاونت علمی ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی این آیین‌نامه به بروکرها کمک خواهد کرد که فعالیت‌های خود را تعریف کنند، ضمن آنکه حدود حمایت‌های دولتی از این مجموعه‌ها را تعیین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در قالب این آیین‌نامه بروکرها تبدیل به شرکت دانش‌بنیان می‌شوند، ادامه داد: با معاونت علمی ریاست جمهوری مذاکراتی در حال انجام است تا بتوانیم بروکرها را دسته جدیدی از شرکت‌های دانش بنیان قرار دهیم. این شرکت‌ها در دسته ارائه‌کنندگان خدمات تجاری سازی قرار خواهند گرفت تا بتوانند از مزیت‌های دانش‌بنیان و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند.

قنبرپور بروکرها را بنگاه‌های معامله فناوری توصیف کرد و یادآور شد: کارگزاران همان بروکرها هستند، با این تفاوت که ما ماموریت‌هایی برای آنها تعیین می‌کنیم، اما فعالیت بروکرها منجر به قرارداد می‌شود. معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس با اشاره به جزئیات این آیین‌نامه گفت: در آیین‌نامه مذکور باید بروکرها تیم های تخصصی داشته باشند تا بتوانند بر روی تجارت فناوری، ارزش گذاری فناوری، موضوعات حقوقی انتقال فناوری و بازاریابی محصولات تسلط و تخصص کامل داشته و بتوانند فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس این آیین‌نامه بروکرها باید شخصیت حقوقی داشته باشند و حداقل سه سال تجربه کار در این زمینه داشته باشند، اضافه کرد: بر این اساس بروکرها موفق به کسب گرید ۴ در مجموعه فن‌بازار می‌شوند و با توسعه فعالیت‌شان می‌توانند گریدهای بیشتری کسب کنند و فعالیت‌های بیشتری را انجام دهند.

وی افزود: در مجموعه فن‌بازار کارگزارانی که گرید بیشتری داشته باشند، ظرفیت بیشتری برای کار کردن در اختیار آنها قرار می‌گیرد و این امر در دستورالعمل این آیین‌نامه در نظر گرفته شده است. به گفته وی، بر اساس دستورالعمل این آیین‌نامه، بروکرها بر اساس میزان سرمایه‌ای که برای مخترعین و شرکت‌های دانش بنیان جذب می‌کنند و یا موفق به راه‌اندازی دپارتمان جدید می‌شوند و یا برای محصولات جدید بازاریابی می‌کنند، می‌توانند امتیازات بالاتری کسب کنند.

معاون توسعه فناوری پارک پردیس در خصوص اینکه بروکرها به عنوان واسط می‌توانند نقش بین‌المللی نیز داشته باشند، گفت: از طریق مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری که زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری هستند، کار را شروع کردیم، الان تعدادی از بروکر ها ماموریت صادراتی پیدا کردند، به خصوص بروکرهایی که در استان‌های مرکزی هستند، این وظیفه را به آنها دادیم؛ ولی نتایج آن زمان‌بر است و امیدواریم سال آینده اولین نتایج حاصل از این کار را ببینیم.

وی از اضافه شدن خدمات صدور کارت بازرگانی در سال جاری در مجموعه کار فن بازار خبر داد و اظهار کرد: فن بازار بیشتر در حوزه بازار داخلی فعال بوده است، اما بازاریابی در کشورهای همسایه را به فعالیت خود اضافه کرده‌ایم.

وی با اشاره به وجود ۴۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و ۴۰ بروکر فعال در کشور، گفت: در واقع ظرفیت بروکرهای فناوری در کشور بیش از این تعداد است، ما باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای موضوعاتی مثل جذب سرمایه برای فناوری‌ها، انتقال فناوری، شناسایی نیازهای صنعتی و بازاریابی محصولات استفاده کنیم و در این زمینه نیاز به حمایت‌های دولت است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *