اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیر

لزوم شکل گیری فرهنگ سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور

روند ثبت صندوق های جسورانه در بورس کند است !

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین رونمایی و پذیره نویسی اولین فرا صندوق کشور در بازار سرمایه گفت: باید پول نفت را به طور اساسی فراموش کنیم، با پول نفت نمی‌شود پژوهش انجام داد و محصول بدست آورد.

وی بیان کرد: همواره پیش فرض ما این است که مشکل ایجاد شغل پول است و اگر پول بدهیم خود افراد شغل ایجاد می‌کنند و درآمد به دست می‌آورند، کاری که قبلا در خصوص اختراع و مخترعین انجام دادیم. متاسفانه در صورت درخواست مخترعین جهت کمک به آن‌ها پول دادیم و کمتر از یک درصد فعالیت آن‌ها پاسخ داد، در صورتی که باید مسیر اقتصادی و بازار اختراع خود را به آن ها نشان می‌دادیم تا ببینند آیا اختراعشان بر اساس نیاز بازار است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه وجود پول نفت باعث شده است که ما سرمایه گذاری جسورانه را فراموش کنیم،‌ ادامه داد: ایران کشوری با تاریخ چند هزار ساله در حوزه‌های صادرات و نوآورانه است، ما در گذشته در فعالیت‌های سنتی بازار شاهد بودیم که کاسبان بازاری ابتدا به شاگردان خود آموزش می‌دادند و پس از ضمانت وی از این افراد انسان‌هایی بااخلاق و معامله‌گر تربیت می‌کردند، چرا که اعتقاد بر این بوده است که این افراد قرار است در آینده وارد تجارت شوند.

ستاری با بیان اینکه همین رویکرد نیز در اکوسیستم نوآوری حاکم است، اظهار کرد: تأمین مالی سرمایه گذاری خطرپذیر یعنی سرمایه گذاری بر روی طرحی که در سال‌های آینده موفق خواهد بود، ولی ما در حال حاضر به جوانان این رویکرد را نداریم.

وی بیان کرد: فصل اول اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان ،سرمایه گذاری عظیمی است که دولت در بخش پژوهش و آموزش داشته، ما هیچ‌گاه در طول تاریخ به میزان کنونی در بخش‌های آموزش، پرورش و پژوهش سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم، ولی در کنار این سرمایه گذاری عظیم اجزای اکوسیستم دانش بنیان دیده نشده است و چنین ساختار ایجاد شده در دانشگاه نمی‌تواند اکوسیستم دانش‌بنیان را تأمین کند؛ چرا که دانشگاه‌ها بر اساس اقتصاد نفتی ساخته شده‌اند.

ستاری با بیان اینکه اصلاح ساختار دانشگاه‌ها در گرو توسعه استارتاپ ها و مراکز نوآوری است، گفت: بر این اساس در شهرها نواحی نوآوری تعریف شده است و این اکوسیستم تأمین نیروی انسانی را بر عهده دارد.

ایجاد بیش از یک میلیون مترمربع فضای نوآوری تا دو سال آینده در دانشگاه‌ها

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد بیش از یک میلیون مترمربع فضای نوآوری تا دو سال آینده در کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر ۵۰۰ هزار مترمربع از این فضا ایجاد شده است و باید توجه کرد که ما انتظار نداریم از این مراکز نوآوری یک بنگاه اقتصادی بزرگ خارج شود، وظیفه این مراکز نوآوری آموزش دانشجویان برای تبدیل ایده به فناوری است.

وی با بیان اینکه برای تأمین مالی دانش بنیان ها با بن‌بست و مشکل مواجه شده‌ایم، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی دولتی است و دولت نمی تواند در پروژه‌هایی که ریسک بالایی دارند ورود کند و از سویی پژوهشی که دولت بر روی آن سرمایه گذاری کند، از آن محصول بیرون نمی‌آید.

ستاری ادامه داد: محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است و این به دلیل ماهیت دولت است. غیرممکن است که از پول دولتی محصول صادر شود، مگر آنکه مانند حوزه نظامی بازار آن انحصاری باشد.

به گفته وی، اگر امروز از استارتاپ ها حمایت نشود، همان طور که در گذشته دانشجویان نخبه ما را از کشور بردند، استارتاپ ها را نیز به راحتی از کشور خارج خواهند کرد. در حال حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمیته‌ای با همکاری قوه قضاییه تشکیل داده تا ماهیت جدید ثبتی برای استارتاپ ها تعریف و تدوین شود، استارتاپ ها شرکت نیستند و امکان انحلال آن‌ها وجود دارد از این رو برای ثبت و انحلال آن‌ها چالش هایی وجود دارد و بنابراین نیاز به ماهیت جدید ثبتی هستند، دراین کمیته به دنبال رفع چالش‌های حقوقی استارتاپ ها هستیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایرنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *