اخبار سرمایه گذاری خطرپذیراکوسیستم

برگزاری اولین رویداد فصلی سکوی پرتاب

اولین سری از استارتاپ های طرح 100 استارتاپ داوری نهایی شدند.

لیمو HR

امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی، داوری حضوری استارتاپ های ثبت نامی در طرح ۱۰۰ استارتاپ برگزار شد. محمد یاراحمدی، مدیر روابط عمومی این طرح به خبرنگاراکوموتیو گفت: فرآیند سرمایه گذاری در رویداد ۱۰۰ استارتاپ با ثبت نام استارتاپ ها در سامانه این طرح شروع می شود، سپس یک مرحله داوری غیرحضوری از آن ها صورت پذیرفته و استارتاپ هایی که قرار است به مرحله داوری حضوری برسند، مشخص می شوند. در این مرحله داوران در ۴ حوزه استارتاپ ها را مورد ارزیابی قرار می دهند. این چهار حوزه عبارت اند از: مالی و سرمایه گذاری، کسب و کار، محصول و منابع انسانی.

در پایان این داوری ها، با توجه به ارزیابی‌های صورت پذیرفته و با توجه به محصول یا خدمت محور بودن آنها و همچنین مرحله رشد آنها که نیاز به سرمایه پیش بذر یا بذری دارند، تصمیم گرفته می‌شود که روی هر یک از استارتاپ ها چه مقدار سرمایه گذاری صورت پذیرد. این رویداد اولین سری از رویدادهای داوری نهایی طرح است که در آن استارتاپ هایی که از ۱۶ مهر تا ۱۶ آذر ثبت نام کردند را مورد بررسی غیر حضوری قرار داده ایم که ۲۰ استارتاپ از بین ۱۴۰ استارتاپ ثبت نامی انتخاب شدند.

در این فرآیند ۲۰ داور حضور دارند که از شبکه راهبران خود طرح انتخاب شده اند. داورها افرادی هستند که یا خودشان سابقه راه اندازی کسب و کار را دارند یا در حوزه شتابدهی و سرمایه گذاری در حال فعالیت هستند. این افراد که در حال حاضر نقش راهبری و منتورشیپ را در اکوسیستم دارند، فرصتی برای استارتاپ ها فراهم آورده اند که در این فرآیند داوری علاوه بر ارزیابی، از این افراد مشاوره تخصصی هم بگیرند.

یار احمدی در ادامه افزود: اتفاق دیگر این که در پایان این روز کارگاهی در مورد مدل قراردادهای ۱۰۰ استارتاپ برگزار می‌شود. یکی از نکات قابل توجه طرح ۱۰۰ استارتاپ که به نظر می‌رسد هم برای استارتاپ ها و هم برای سرمایه گذاران جذاب است، نحوه قراردادهای این طرح است. این قراردادها چابک و منعطف هستند، چرا که ما معتقدیم استارتاپ های حوزه بذری خیلی دقیق ارزش گذاری نمی‌شوند و برای این که تقسیم سهام منصفانه باشد ما این تقسیم سهام را به آینده ای که قابلیت ارزش گذاری برای استارتاپ فراهم شود، موکول کرده ایم.

این زمان بسته به نوع استارتاپ و نحوه قرارداد با آن متغییر است. برای برخی از استارتاپ ها این ارزش گذاری زمانی مشخص می‌شود که سرمایه گذاری برای راند بعدی سرمایه گذاری کاندید شود و برای برخی دیگر از استارتاپ ها که به درآمد رسیده اند، سرمایه گذاری به صورت مشارکت در درآمد آنها خواهد بود.

به عبارت بهتر در این مدل قرارداد سرمایه مورد توافق به استارتاپ ها داده می شود ولی مقدار سهام تعلق یافته به طرح بعد از ارزشگذاری مشخص می‌شود. کارگاه بعد از ظهر در مورد شفاف کردن همین نوع قرارداد است. بعد از این کارگاه هم استارتاپ های مورد توافق برای سرمایه گذاری اعلام می گردند. البته مقدار دقیق سرمایه گذاری و نهایی شدن قرارداد آنها یک ماه زمان می‌برد و ماه آینده رویدادی برای اعلام دقیق این سرمایه گذاری ها خواهیم داشت.

رویداد فصلی سکوی پرتاب

در انتهای روز و بعد از کارگاه آشنایی با نحوه قراردادهای تبدیل‌پذیر (Convertible Note) و سرمایه‌گذاری مبتنی بر درآمد (RBF)، لیست تیم های برگزیده برای سرمایه گذاری اعلام شد. از بین ۲۰ تیمی که به این مرحله راه یافته بودند، استارتاپ «فن‌آسا» توانست علاوه بر ۱۰۰ استارت‌آپ، چند سرمایه‌گذار نیک‌اندیش (Angel Investor) را نیز برای هم‌سرمایه‌گذاری متقاعد کند. این استارت‌آپ که تولیدکننده ابزارهای توان‌بخشی است و با تولید قاشقی مخصوص سالمندان و بیماران پارکینسون کار خود را آغاز کرده است و در حال حاضر در دانشگاه فردوسی مشهد مستقر است.

استارت‌آپ‌های «ابر پزشکی»، «ابر یوتاب» و «سان‌بیم» نیز برای هم‌سرمایه‌گذاری با سرمایه گذار خطرپذیر «اسمارت‌آپ» انتخاب شدند. دو استارت‌آپ محصول‌محور «هوما» و «دست به رنگ» نیز در مدل سرمایه‌گذاری مبتنی بر درآمد (RBF) نظر داوران «۱۰۰ استارت‌آپ» را جلب کردند و از طریق این سرمایه‌گذاری حجم تولید خود را ارتقا خواهند داد.

این رویدادهای فصلی که اولین آن در آذر ماه امسال برگزار شد، قرار است در انتهای هر فصل برای داوری نهایی تیم های منتخب تشکیل شود و فرصتی مناسب برای استارتاپ های است که به دنبال جذب سرمایه هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *