ابزارهای مدیریتی

ابزار برنامه جلسه آموزشی Planning a Training Session

Planning a Training Session چیست ؟

ابزار برنامه جلسه آموزشی -که برنامه یادگیری نیز نامیده می شود- توضیحی سازمان یافته از فعالیت ها و منابع مورد استفاده شما برای هدایت یک گروه به سوی یک هدف یادگیری خاص است. این برنامه موضوعاتی را که شما می خواهید آموزش دهید، این که چه مدت هر بخش باید طول بکشد، روش آموزش برای هر موضوع و اقدامات مورد استفاده برای بررسی این که افراد چه چیزی را برای یادگیری نیاز دارند را شامل می شود.

این برنامه می‌تواند به سادگی یک طرح کلی یا بسیار پیچیده باشد، با دست خط ها، پیشنهادها و لیست‌هایی از سوالاتی که شما قصد دارید بپرسید.

دلیل استفاده از برنامه جلسه آموزشی

برای برنامه ریزی یک جلسه آموزشی خوب، زمان لازم است. با این حال، شما و کارآموزانتان از این آمادگی بهره‌مند خواهید شد. همانطور که برنامه ریزی می‌کنید، هر مرحله از کلاس را تجسم کنید. این به شما کمک می‌کند که اطمینان حاصل کنید که در مورد همه چیزهایی که باید بگویید فکر کرده باشید و اطلاعات را در یک نظم منطقی ارائه دهید. شما همچنین قادر به آماده کردن نکاتی هستید که ممکن است مردم سخت متوجه شوند.

پس از جلسه شما می‌توانید از برنامه خود برای بررسی مواردی که به خوبی پیش رفته یا نرفته استفاده کنید تا بتوانید آن را برای درس‌های آینده سازگار کنید. در آخر، اگر شما نمی‌توانید به کلاس بروید یک برنامه جلسه آموزشی برای یک مربی جایگزین ارزشمند خواهد بود.

ایجاد یک برنامه جلسه آموزشی

برای ایجاد یک برنامه جلسه، مفید است که از یک قالب استاندارد برنامه آموزشی استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند که مطالب خود را به طور مرتب در جلسات سازماندهی کنید و از موضوعات تکراری اجتناب کنید.

برای برنامه ریزی جلسه خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. اهداف آموزش را تعریف کنید

اولین قدم شما این است که آنچه را که می‌خواهید شاگردان شما یاد بگیرند مشخص کنید و تعیین کنید که چگونه این موارد را می‌خواهید اندازه گیری کنید. در مورد این سؤالات فکر کنید:

  • مهم‌ترین مفاهیم یا مهارت‌هایی که شاگردان باید در انتهای کلاس بدانند چیست؟
  • چرا این مفاهیم و مهارت‌ها مهم هستند؟
  • چگونه خواهید دانست که آن‌ها این موارد را به درستی درک کرده اند؟

۲. موضوعات اصلی و مفاهیم مرتبط را تعریف کنید

کلاس شما روی چند ایده یا مهارت مرکزی تمرکز خواهد کرد، اما شما باید مفاهیم مرتبط را برای رسیدن به اهداف یادگیری خود توضیح دهید.

مباحث کلیدی و مفاهیم مربوط به آن‌ها را فهرست کنید و سپس آن‌ها را برای نشان دادن نحوه اتصالشان با یکدیگر ترکیب کنید.

۳. مواد تدریس را سازماندهی کنید

یک ایده کلی از موارد ضروری که باید پوشش داده شود داشته باشید و یک طرح درس را پیش نویس کنید. تمام نقاطی را که باید پوشش دهید را در ترتیبی که می‌خواهید آن‌ها را پوشش دهید، فهرست کنید.

اکنون، اطلاعات را از طرح خود در قالب برنامه آموزشی خود قرار دهید. برای اطمینان همه مواردی که لازم دارید به آن‌ها بپردازید را بررسی کنید. همچنین، قالب خود را با اهداف خود برای جلسه مقایسه کنید تا اطمینان حاصل کنید که به آن‌ها دست خواهید یافت.

برنامه جلسه آموزشی به عنوان ابزار مدیریتی

۴. تکنیک‌های ارائه را مشخص کنید

حال در مورد چگونگی تدریس این موراد برای دانش آموزان خود فکر کنید. بهتر است از چند رویکرد ارائه متفاوت استفاده کنید تا دانش آموزان درگیر شوند و به افرادی که سبک‌های مختلف یادگیری دارند توجه کنید. (این بسیار مهم است، زیرا سبک‌های یادگیری به طور گسترده ای متفاوت هستند.)

استفاده از این فعالیت‌ها را در جلسه آموزشی خود در نظر بگیرید:

  • سخنرانی برای معرفی یک موضوع ایده آل است. سخنرانی‌ها را ۳۰ دقیقه یا کمتر انجام دهید و نقاط مهم در آغاز و پایان را خلاصه کنید. اگر موضوع بسیار تخصصی باشد، می‌توانید از سخنران مهمان استفاده کنید.
  • نمایش برای زمانی که شما نیاز به نشان دادن مراحل در فرایند یا وظیفه دارید بهتر است. یادگیرندگان می‌توانند این کار را برای خود انجام دهند یا شما می‌توانید آن را در مقابل گروه نشان دهید.
  • بحث پس از یک سخنرانی مفید است، زیرا اجازه می‌دهد تا افراد در مورد مفاهیمی که آنها آموخته اند بپرسند. در نظر بگیرید که یک لیست از سوالات یا موضوعات را ارائه دهید تا یک بحث را راه بیندازید.
  • یادگیری آنلاین هنگامی مفید است که شاگردان نیاز به کسب تجربه عملی مهارت‌های فناوری اطلاعات دارند، اگر نیاز باشد به ویدئو یا محتوای صوتی دسترسی داشته باشند، یا این که آزمون‌ها و فعالیت‌های خود آزمایی مفید خواهد بود.
  • نقش بازی برای افرادی که از یک مهارت جدید در یک محیط شبیه سازی شده یاد می‌گیرند و از بازخورد دیگران یاد می‌گیرند مفید است.
  • آموزش گروه کوچک به شاگردان کمک می‌کند تا درک خود را از اطلاعات جدید روشن کنند. آن‌ها می‌توانند در قالب کلمات خود مطالب را به یکدیگر توضیح دهند و به سوالات پاسخ دهند.
  • مطالعات موردی می‌تواند به یاد گیرندگان اطلاعات جدیدی را یاد دهد. همان طور که آن‌ها اطلاعات را پردازش می‌کنند و آن را به یک وضعیت مرتبط با خود مرتبط می‌کنند، ارتباطات ذهنی ایجاد می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات را بعدا به یاد بیاورند.

هنگامی که تصمیم گرفتید که کدام روش‌های آموزشی را استفاده کنید، آن‌ها را در کاربرگ خود یادداشت کنید.

۵. ارزیابی را قرار دهید

حال در مورد زمانی که شما می‌خواهید بررسی کنید که دانش آموزان نکات کلیدی را یاد گرفته اند، فکر کنید. چک لیست‌های یادگیری و جلسات پرسش و پاسخ را در کاربرگ خود قرار دهید.

همچنین، در نظر بگیرید که چگونه جلسه را ارزیابی می‌کنید. شما ممکن است بخواهید از یک روش سنجش رسمی استفاده کنید یا شاید بخواهید یک پرسشنامه ساده یا غیرخطی ایجاد کنید که به شما در فهمیدن این که آیا این جلسه موفق بوده است کمک کند.

۶. بر روی زمان بندی تمرکز کنید

در نهایت، درباره زمان بندی جلسه خود فکر کنید. بعضی از مفاهیم یا مهارت‌ها زمان بیشتری نیاز دارند، بنابراین به آن‌ها اهمیت دهید و به دانش آموزان اجازه دهید زمان بیشتری را برای یادگیری این موارد قرار دهند.

زمانی را که برای هر مفهوم یا بخش در برنامه آموزشی خود می‌خواهید اختصاص دهید را ثبت کنید و اطمینان حاصل کنید که زمان زیادی را برای تمرکز بر مفاهیم اصلی اختصاص داده اید. اگر زمان کافی نداشته باشید، باید جلسات اضافی داشته باشید، و یا اهداف یادگیری خود را محدود و تعداد موضوعاتی که قصد دارید پوشش دهید را کاهش دهید.

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق لینک زیر قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *