اخبار استارتاپی

افتتاح مرکز تجاری سازی و شتاب دهی فناوری های نوآورانه رویان

مرکز تجاری سازی و شتاب دهی فناوری‌های نوآورانه رویان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس جهاد دانشگاهی افتتاح شد.

رئیس پژوهشگاه رویان در نشستی که به مناسبت افتتاح این مرکز برگزار شد با بیان این که در ایام چهاردهمین سالگرد دکتر کاظمی آشتیانی شاهد افتتاح آخرین زنجیره علم در جهاد دانشگاهی هستیم، گفت: سفارش مقام معظم رهبری این بوده که بتوانیم تولید دانش سلول های بنیادی را برای مردم ملموس کنیم و امروز شاهد بازسازی ساختار مرکز جامع سلول های بنیادی و برج فناوری رویان هستیم.

دکتر عبدالحسین شاهوردی، با تاکید بر تولید دانش در قالب کار حرفه‌ای و این نگاه در مجموعه جهاددانشگاهی و رویان که در بخش کاربرد دانش، حلقه وصل به بازار و بخش خصوصی متصل شود، گفت: همچنین نگاه ما اینگونه است که تولید کنندگان دانش باید در منافع آن سهیم باشند.

فعالیت ۱۰ شرکت حرفه‌ای و ۸ هسته فناور در رویان

رئیس پژوهشگاه رویان یکی از امتیازهای این پژوهشگاه را قرار گرفتن مراکز تحقیقات در کنار مراکز خدمات تخصصی عنوان کرد و گفت ۱۰ شرکت در قالب شرکت پروژه و شرکت حرفه‌ای به ثبت رسیده و ۸ هسته فناور هم به ما پیوستند که آینده روشنی برای آنها می بینیم.

شاهوردی در حاشیه افتتاح “مرکز تجاری سازی و شتابدهی فناوری‌های نوآورانه رویان و در جمع خبرنگاران نیز اظهار کرد: دانش‌های نوین به خصوص موضوعاتی همچون بیوتکنولوژی یکی از عرصه‌های پژوهش است که هزینه‌های بالایی دارد؛ بخشی از این هزینه‌ها مواد مصرفی، تجهیزات و امکانات در این زمینه به‌خصوص هستند.

وی با اشاره به اینکه اولین قدمی که مجموعه رویان برداشته این بود که بتواند نیازهای خود را با تولیدات همکاران برطرف کند، اظهار کرد: در این عرصه پیشینه‌ای داریم اما اینکه این کار در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور انجام شود، یک فرهنگ کاری جدید بوده و شایسته است که دنبال شود.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: سال‌ها پروتون‌های نوترکیب و فاکتورهای رشد را که در نگهداری از سلول‌های بنیادی قابل استفاده است، تولید می کردیم. در حال حاضر حدود بیست پروتون نوترکیب در قالب یک شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود که محققان هم در تولید آن‌ سهیم هستند. این شرکت با نگاه تجاری که دارد، در این عرصه با استقلال لازم مشغول فعالیت است.

شاهوردی با اشاره به این که رویان نیز از مشتری‌های این شرکت است، افزود شرکت بن یاخته‌های رویان شرکتی بوده که از قبل شکل گرفته و همچنین شرکت‌های سل تک که برای تولید سلول با همکاری دیگر مجموعه‌ها شکل گرفته‌اند، در این عرصه مشغول فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم شرکت‌های نوپا را در کنار شرکت‌هایی که پیشینه دارند قرار بدهیم، مطمئناً فرهنگ کار تولید با انگیزه بیشتری دنبال خواهد شد و شرکت های نوپا میتوانند از تجربه شرکت‌های پیشرو استفاده کنند. به همین منظور ساختمانی را به این کار اختصاص داده‌ایم که در طبقه اول آن هسته‌های فناور مستقر هستند و برخی از آنها تولیداتی دارند که در رویان و در سایر مراکز تحقیقاتی از آن‌ها استفاده می‌شود.

رئیس پژوهشگاه رویان ادامه داد: این هسته‌ها به دنبال این هستند که مجوزهای خود را از مراجع قانونی بگیرند تا بتوانند بعد از به دست آوردن تجربه در بازارو آزمون و خطا، به عنوان شرکت دانش بنیان کار خود را دنبال کنند.

شاهوردی یادآور شد: شرکت‌هایی که به صورت حرفه‌ای کار خود را دنبال می‌کنند در زمینه‌های پزشکی تولید مثل، سلول های بنیادی و بیوتکنولوژی فعالیت دارند که این شرکت ها شامل اعضای هیات علمی و پژوهشگران خود پژوهشگاه رویان هستند و تجربه ۲۸ ساله آنها ارزشمند است. وی ضمن ابراز امیدواری برای آنکه در چنین شرایطی ایده های بیشتری به بار بنشیند، گفت: تجربیاتی که از بازار به دست می‌آید، قابلیت انتقال به کشورهای منطقه را هم دارند و در کشور خودمان هم ارزش افزوده ایجاد می کند.

مرکز تجاری سازی و شتاب دهی فناوری های نوآورانه رویان

رئیس پژوهشگاه رویان افزود: ۱۰ شرکت در قالب شرکت پروژه و شرکت‌های حرفه ای در مجموعه رویان به ثبت رسیده و ۸ هسته فناور هم به جمع ما پیوستند و آینده روشنی برای آنها می بینیم. شاهوردی خاطرنشان کرد: ماموریت اصلی پژوهشگاه رویان پژوهش است که بر اساس نیاز جامعه صورت می‌گیرد. یکی از مزایای پژوهشگاه رویان قرار گرفتن مراکز تحقیقاتی در کنار مراکز خدمات تخصصی است. به عبارتی تحقیق ما از مراکز خدمات تخصصی شکل می گیرد یا به عبارت دیگر اولین استفاده کننده سوالات نتایج تحقیق خود مراکز خدمات تخصصی هستند.

وی در پایان گفت: محققان ما به هر جهت ممکن است ادبیات بازار را به‌خوبی ندانند که سعی شده شرکت‌های فناور و مشاورین در مجاورت آنها باشند تا بتوانند به محقق کمک کنند تا بازار را با چشم بازتر دیده و ایده خود را به ثمر برسانند.

ثبت بیش از ۲۲۰۰ سند علمی در ISI

حسین بهاروند، رئیس پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان نیز در این مراسم با اشاره به تاریخچه پژوهشگاه رویان، توضیح داد: این پژوهشگاه ابتدا فعالیت خود را با مرکز درمان ناباروری آغاز کرد و بعد وارد حوزه سلول‌های بنیادی شد؛ این در حالی است که “سلول‌های تپنده قلب” مصداقی از فعالیت‌های نوآورانه این پژوهشگاه بود.

وی یکی از خروجی های پژوهشگاه رویان را اسناد دانست و گفت: بیش از ۲۲۰۰ سند رویان در ISI ثبت شده که دارای اچ ایندکس ۵۸ هستند و ۱۷ هزار مورد ارجاع به آنها وجود دارد. از این میان هزار سند مربوط به پژوهشکده سلول‌های بنیادی است که ۹۷۰۰ ارجاع با اچ ایندکس ۴۸ به آن‌ها وجود دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان راز حرکت این پژوهشگاه را در اکوسیستم و زیست بوم آن نهفته دانست و گفت: این زیست‌بوم به صورت تدریجی شکل گرفته است. زیست‌بوم، جامعه ای متشکل از انواع موجودات زنده در یک ناحیه مشخص است که این موجودات زنده در پژوهشگاه رویان محققان و کارشناسان هستند.

بهاروند از جمله چالش‌های این اکوسیستم را فقدان فناوری و نیز حرکت کم رنگ به سمت فناوری و تجاری سازی عنوان کرد و گفت: سعی کردیم طی این مدت توسعه زیر ساخت و توسعه فن آوری داشته باشیم و مرکز رشد و نوآوری و تجاری سازی رویان را ایجاد کردیم.

وی همچنین به مرکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی اشاره کرد و گفت: در این مرکز سرمایه انسانی با عوامل بیرونی برای خلق ثروت در ارتباط هستند بدین ترتیب اقدام به ایجاد شرکت‌های مختلف کرده‌اند و رمز موفقیت رویان نوآوری است. همچنین آنچه موجب رونق رویان شده انسان ها و روابطی هستند که مسئولان به طور زیرکانه بین افراد ایجاد کردند.

ورود شرکت‌های سلولی به کارآزمایی بالینی در سال آینده

امیررضا ادیب آذر، رئیس مرکز رشد زیست فناوری رویان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه در سال ۸۲ تولید سلول‌های بنیادی رویانی انسانی را انجام دادیم و در سال ۸۳ قرارداد پژوهشی بانک خون بند ناف منعقد شد، اظهار کرد: در سال ۸۴ شرکت بن یاخته های رویان تاسیس شد و بعد از آن انباشت دانش و کاربرد سلول‌های بنیادی به همراه کارآزمایی بالینی آن ۱۰ سال به طول انجامید. وی افزود: در سال ۹۲ توافق‌نامه تاسیس سل تک را امضا کردیم که در سال ۹۷ به بهره برداری رسید.

رئیس مرکز رشد زیست فناوری رویان یکی از شرکت های بالغ این پژوهشگاه را شرکت بن یاخته های رویان دانست و گفت: این شرکت برای ۳۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و پیش بینی درآمد برای پنج سال آینده آن ۵۵۰ میلیارد تومان است.

ادیب آذر با اشاره به اینکه صندوق جسورانه رویش لوتوس و صندوق نیکوکاری لوتوس رویان در سال ۹۵ تأسیس شده‌اند، گفت از محل سرمایه گذاری شرکت های سهامی عام و خاص، سبد شرکت‌های سلولی و سبد شرکت های نوترکیب بنیان‌گذاری شد که بخش سلولی ۶۲ درصد پیشرفت کار داشته و سال آینده وارد کارآزمایی بالینی خواهند شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا پورعابدی(معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی) و مهندس محمد صادق بیجندی(معاون آموزشی و سرپرست سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی) از دیگر حاضران این مراسم بودند.

مرکز تجاری سازی و شتاب دهی فناوری های نوآورانه رویان افتتاح شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *