ابزارهای مدیریتی

ماتریس TOWS

نوع دیگری از ابزار SWOT با تاکید بیشتر روی محیط خارجی

لیمو HR

ماتریس توز (TOWS) نوع دیگری از ابزار معروف کسب و کار یا همان SWOT است. ماتریس tows و SWOT هر دو اختصار کلمات یکسان {توانمندی (S) ، ضعف (W) ، فرصت (O) و تهدید (T) } ولی با ترتیب متفاوت هستند. در صورتی که ما از استعدادهای خود تا حد امکان استفاده کنیم، احتمال موفقیت خود در زندگی را افزایش می‌دهیم. همچنین مشکلات کمتری را تحمل می‌کنیم اگر ضعف‌های خودمان را بشناسیم و آن‌ها را طوری مدیریت کنیم تا مشکلی در کارهای ما ایجاد نکنند.

با تحلیل محیط خارجی (تهدیدها و فرصت‌ها) و محیط داخلی (توانمندی‌ها و ضعف‌ها) می‌توانید درباره استراتژی سازمان، بخش یا تیم تان فکر کنید. همچنین می‌توانید از این تکنیک‌ها برای تفکر درباره کمپین تبلیغاتی یا تحلیل تجارب و مهارت‌های خود استفاده کنید.

در مرحله عملی تنها تفاوت بین SWOT و TOWS این است که TOWS بر روی محیط خارجی تاکید می‌کند در حالی که SWOT بر محیط داخلی تاکید دارد.

شناسایی گزینه های استراتژیک

تحلیل SWOT یا TOWS شما را در درک بهتر از انتخاب‌های استراتژیک یاری می‌کند. در واقع این تحلیل به شما کمک می‌کند تا سوالات زیر را بپرسید و پاسخ مناسبی برای آن‌ها پیدا کنید:

اما چگونه:

  • بیشترین توانمندی را در خودتان ایجاد کنید.
  • ضعف‌های خود را کمرنگ کنید.

نقاط قوت یک شرکت می‌تواند در مدیریت سریع و جامع فرآیند برندینگ، و ضعف‌های آن در توزیع محصولات و یا تاخیر پرداخت باشد. این مشکلات و مسائل، درونی هستند و باید به طور مداوم تحلیل و برطرف شوند. اغلب برای ارزیابی این دو جنبه از مشاوران کمک می‌گیرند، چرا که بسیاری باور دارند یک “غریبه” می‌تواند بینش کامل‌تری داشته و اطلاعات بیشتری را در این موارد در اختیار قرار دهد.

نقاط ضعف خود را نیز مانند نقاط قوت از دید خود و از دید اطرافیان خود بررسی و شناسایی کنید. آیا دیگران ضعف‌هایی در شما می‌بینند که خود قادر به دیدن آنها نیستید؟ آیا همکاران شما را از انجام فعالیت‌های کلیدی دور نگه می‌دارند؟ واقع گرا باشید. بهتر است که هر چه زودتر با واقعیت‌های ناخوشایند مواجه شوید.

  • فرصت‌های خود را به سرمایه تبدیل کنید.
  • تهدیدهایتان را مدیریت کنید.

دو عامل خارجی، فرصت‌ها و تهدیدها، در کنترل سازمان نیست. محیط بیرونی، که شامل رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، قانونی، نظارتی، ملی و حتی بین المللی است، باید به طور مداوم برای ردیابی تهدیدات و فرصت‌ها بررسی و تحلیل شود.

قدم بعدی در تحلیل که با تکیه بر ماتریس TOWS شروع می‌شود، به شما کمک می‌کند تا درباره گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید، فکر کنید. برای این منظور شما باید فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی را با ضعف‌ها و توانمندی‌های داخلی کنار هم بیاورید.

ماتریس TOWS

نحوه به کارگیری ماتریس TOWS

گام اول:

هر کدام از موارد توانمندی، ضعف، فرصت و تهدید را در برگه ای جداگانه بنویسید تا بتوانید توانمندی‌ها و ضعف‌هایتان را شناسایی کرده و دید مناسبی نسبت به فرصت‌ها و تهدیدهای خود به دست آورید.

گام دوم:

نتایج کلیدی مرحله اول را در ماتریس TOWS وارد کنید.

گام سوم:

برای هر ترکیب از فاکتورهای محیطی درونی و بیرونی، نحوه خلق گزینه‌های استراتژیک مناسب را بررسی کنید. درواقع به سوالات زیر پاسخ مناسبی ارائه دهید:

  • توانمندی‌ها و فرصت‌ها (SO)
    چگونه می‌توانید از توانمندی‌هایتان برای استفاده از فرصت‌ها بهره گیرید؟
  • توانمندی‌ها و تهدیدها (ST)
    چگونه می‌توانید از توانمندی‌هایتان برای دوری کردن از تهدیدهای بالفعل و بالقوه استفاده کنید؟
  • ضعف‌ها و فرصت‌ها (WO)
    چگونه می‌توانید از فرصت‌هایتان برای غلبه بر ضعف‌هایی که تجربه می‌کنید استفاده کنید؟
  • ضعف‌ها و تهدیدها (WT)
    چگونه می‌توانید ضعف‌هایتان را به حداقل برسانید و از تهدیدها دوری کنید؟

گام چهارم:

گزینه‌های به دست آمده از گام قبل را ارزش گذاری کرده و گزینه‌هایی که دارای بیشترین منافع بوده و بهترین چشم انداز را به دنبال خواهند داشت را انتخاب کنید.

نکات ماتریس TOWS

ربع WT (ضعف‌ها و تهدیدها) بر پایه دیدگاه دفاعی تکمیل می‌شود. بنابراین از این قسمت برای در امان ماندن از ضرر و زیان استفاده کنید ولی هیچ وقت برای رسیدن به موفقیت روی این ربع تکیه نکنید. گزینه‌هایی که شناسایی می‌کنید، گزینه‌های استراتژیک شما هستند و این گزینه‌ها می‌توانند در هر کدام از ربع‌های TOWS قرار بگیرند.

ماتریس TOWS ابزاری بسیار ساده ولی کارآمد برای خلق گزینه‌های استراتژیک است. با استفاده از آن می‌توانید نحوه استفاده از فرصت‌ها و همچنین محدود کردن تهدیدها و ضعف‌ها را فرا بگیرید. با استفاده از این روش می‌توانید تحلیل مناسبی از محیط خارجی خودتان داشته باشید و با استفاده از این تحلیل، گزینه‌های استراتژیک در دسترس را انتخاب کنید.
کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *