ابزارهای مدیریتی

ماتریس تصمیم گیری و تحلیل آن

ابزار بسیار قدرتمند برای تصمیم گیری بهتر و انتخاب گزینه های مناسب

لیمو HR

در سازمان ها، همیشه آسان نیست که با یکدیگر تصمیم درستی را انتخاب کنیم. به خصوص اگر یک مجموعه خاصی از الزامات وجود داشته باشد و به طبع آن عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شوند. این به این معنی است که برای مثال، یک قرارداد جدید برای پشتیبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات به آسانی تکمیل نشده است بلکه قبل از انتخاب تامین کنندگان مختلف، نیازهای زیادی باید برآورده شوند.

در این بین نه تنها قیمت، بلکه شرایط، مدت قرارداد، پشتیبانی، خدمات، تخصص و آموزش کارمندان، ارزش های مهم برای تصمیم گیری درست خواهند بود. ماتریس تحلیل تصمیم گیری یک راه حل ساده برای اطمینان از این مساله است که هنگام تصمیم گیری همه این عوامل در نظر گرفته شوند.

ماتریس تحلیل تصمیم گیری یک روش مفید برای تصمیم گیری است. این ماتریس ابزار بسیار قدرتمندی است که در آن شما تعدادی از گزینه‌های خوب را انتخاب می‌کنید، و بسیاری از عوامل مختلف را به حساب می‌آورید. این کار باعث می‌شود که یک روش عالی برای استفاده در تصمیمات مهمی که در آن یک گزینه برتر و واضح مشخص نیست، داشته باشید.

استفاده از ماتریس تحلیل تصمیم گیری این قدرت را به شما می‌دهد که در زمانی که دیگران در تلاش برای تصمیم گیری‌های خود هستند یک تصمیم مطمئن و منطقی داشته باشید.

زمان استفاده از ماتریس تحلیل تصمیم گیری

یک ماتریس تصمیم گیری می‌تواند به شما کمک کند که نه تنها تصمیمات پیچیده ای را بگیرید، بلکه به اولویت‌بندی وظایف، حل مشکلات و استدلال‌های ساختگی برای دفاع از تصمیماتی که قبلا انجام داده اید بپردازید.

این ابزار در صورتی که شما در حال بحث در مورد چند راه حل قابل مقایسه هستید که هر کدام دارای معیارهای کمی هستند برای تصمیم گیری ایده‌آل است. اگر تعداد متغیرها زیاد باشد، این ماتریس می‌تواند بسیار پیچیده باشد. به طور کلی، از سه تا هشت متغیر، تعداد مناسب متغیرهایی است که برای ماتریس تصمیم گیری قابل قبول است.

بهترین زمان استفاده از یک ماتریس تصمیم گیری هنگامی است که شما نیاز به ارزیابی وضعیت از دیدگاه منطقی و متغیرهای قابل مقایسه برای تجزیه و تحلیل وزنی داشته باشید.

اگر با یک تصمیم که راه حل آن دارای گزینه‌های متمایز است مواجه شدید ماتریس را می‌توانید به صورت جدا و یا در کنار سایر ابزارها و تکنیک‌های تصمیم گیری استفاده کنید. به عنوان مثال، هنگامی که تصمیم شما انتخاب بین سناریوها برای یک طرح طولانی مدت حرفه ای باشد می‌توانید از این حالت استفاده کنید.

نحوه استفاده از ماتریس تصمیم گیری

گزینه‌های استفاده از ماتریس تحلیل تصمیم گیری

ماتریس تحلیل تصمیم گیری برای شمارش تمام گزینه‌هایی که در تصمیم گیری نهایی وجود دارند مفید می‌باشد. به خصوص زمانی که گزینه روشن تر از قبل وجود نداشته باشد، ماتریس تحلیل تصمیم گیری، حقایق موجود و الزامات مورد نیاز سازمان را مهم می‌داند. در نتیجه یک تصمیم منطقی خوب می‌تواند گرفته شود، که تمام طرفین درگیر با آن کاملا موافق باشند.

کاربرد ماتریس تحلیل تصمیم گیری

تحلیل تصمیم گیری با ایجاد و نمایش عوامل و گزینه‌ها به صورت بصری مشخص می‌شود. ردیف‌های افقی گزینه‌های بالقوه و ستون‌های عمودی عوامل مختلف را نشان می‌دهند. وزن به این عوامل افزوده می‌شود و مهم‌ترین عامل برای سازمان، دارای بالاترین رقم است. مراحل زیر فرایند استفاده از این ماتریس را روشن می‌کند:

مرحله ۱: در یک ورق بزرگ کاغذ یا بر روی تخته سفید، یک ماتریس با عدد صحیح و x تعداد ستون کشیده می‌شود. همه عوامل در ستون قرار داده می‌شود؛ اگر ۴ عامل وجود دارد، ۴ ستون وجود خواهد داشت. سپس تمام گزینه‌ها در ردیف نوشته می‌شوند؛ اگر ۳ گزینه وجود دارد، پس ۳ ردیف وجود خواهد داشت.

مرحله ۲: حال عوامل مختلفی برای هر گزینه مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگر یک عامل بسیار خوب به دست آید، ۵ را وارد خواهیم کرد. اگر عامل بسیار بد است، ۱ وارد می‌شود.

مرحله ۳: در این مرحله ارزش‌ها به عوامل مختلف اختصاص می‌یابد. اگر “مدت قرارداد” برای سازمان بسیار مهم است، این عامل برابر ۵ خواهد شد. اگر قیمت برای سازمان کمتر اهمیت داشته باشد، به این عامل رقم ۱ داده خواهد شد.

مرحله ۴: سپس مقیاس‌های مرحله ۳ پس از ارقام وارد شده در ماتریس در ارقام مرحله ۲ ضرب می‌شود. نتیجه این کار یک نمره وزنی خواهد بود.

مرحله ۵: به عنوان مرحله نهایی، تمام نمرات محاسبه شده در مرحله ۴ به هر ردیف اضافه می‌شوند. انتخاب با بالاترین امتیاز برنده می‌شود. اگر دو گزینه با نمره نهایی وجود داشته باشد، سازمان به خوبی برای بررسی عوامل مختلف و همچنین ارزیابی‌های جدید اقدام خواهد کرد. از آنجا، ماتریس را می‌توان دوباره با تنها دو گزینه باقی مانده انتخاب کرد.

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۴.۷]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *