ابزارهای مدیریتی

ماتریس میدانی کورت لوین و تصمیم گیری به کمک آن

روشی برای بهبود کیفیت تصمیمات شما و افزایش شانس موفقیت

پذیرفتن تغییرات برای مردم بسیار دشوار است و آن ها بیشتر ترجیح می دهند ببینند که همه چیز ثابت باقی می ماند. این امر در مورد شرکت ها و سازمان هایی که تغییرات در آن ها مهم است نیز صادق است. تحلیل میدان نیرو روشی است که به وسیله آن یک تیم یا سازمان می تواند پیش بینی کند که مقاومت مورد انتظار برای تغییر پیشنهادی به چه میزان است.

هنگامی که تصمیمات دشوار یا چالش برانگیزی دارید، به استفاده از یک روش تصمیم گیری موثر و ساختار یافته که کیفیت تصمیمات شما را بهبود می‌بخشد و شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد، می‌پردازید. تحلیل میدان نیرو یکی از این روش‌ها است.

ماتریس میدانی کورت لوین چیست ؟

ابزار تحلیل میدان نیرو توسط کورت لوین در دهه ۱۹۴۰ ایجاد شد. لوین ابتدا آن را در کار خود به عنوان یک روان شناس اجتماعی مورد استفاده قرار داد. امروزه این ابزار را در کسب و کار ، برای ساخت و ارتباط از تصمیم گیری نیز استفاده می‌شود.

تغییر در سازمان

جهان همواره در حال تغییر و تحول است و ادامه حیات ذرات هستی در گرو همین تغییرات است. تغییر در همه پدیده‌‌های جهان جریان دارد و این تنها به طیف خاصی محدود نیست. تغییر پیش از پیدایش بشر وجود داشته و همیشه نیز وجود خواهد داشت. چه در غیر این صورت، در هر موقعیت و لحظه از زمان، انتقال به زمان و شرایط بعدی ممکن نخواهد بود.

بشر همیشه درصدد ایجاد تغییرات مثبت، مهار تغییرات منفی و مبارزه با آثار آن بوده است و سعی نموده است که تغییرات را مدیریت نماید تا از آثار زیان بار آن در امان بماند. سازمان‌‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیز در دنیای پر شتاب امروزی دائماً در حال تغییر و تحول هستند و در این بین سازمان‌هایی می‌‌توانند باقی بمانند که برای بقای خود مزیت رقابتی بوجود آورند.

تغییرات سازمانی وقتی اتفاق می‌‌افتند که شرکت از حالت کنونی به حالت ایده‌ آل خود در آینده تغییر وضعیت می‌‌دهد. مدیریت تغییرات سازمانی، فرایند برنامه‌ ریزی و اجرای تغییرات در سازمان است. این تغییرات به نحوی اجرا می‌‌شوند که برای سازمان کم‌ترین هزینه و کم‌ترین میزان مقاومت کارکنان را در بر داشته باشد و در عین حال از کارایی حداکثری نیز برخوردار باشد.

تغییر در یک سازمان می‌تواند به روش‌های مختلف انجام شود. به عنوان مثال سازمان دهی مجدد، معرفی تکنولوژی جدید، معرفی ماشین‌های جدید، تنظیم تولید یا تغییرات در فرایندهای کاری. با استفاده از ابزار تحلیل میدان نیرو، روشن می‌شود که چه نیروهایی می‌توانند بر تغییر تاثیر بگذارند.

این نیروها ممکن است شامل افراد مقاوم، فرآیندهای نامعتبر و ساختارها، نگرش‌های منفی، عادت‌ها، دانش و مهارت‌های غیر کافی باشد. تمام این نیروها ممکن است بر روی فرد کارمند، یک بخش یا کل سازمان تاثیر بگذارند.

چگونگی تغییر در سازمان - ماتریس میدانی کورت لوین

موانع احتمالی

تحلیل میدان نیرو یک ابزار استراتژیک قوی است برای درک آنچه برای تغییر لازم است که هم در کسب و کار و هم در محیط شخصی استفاده می‌شود. تحلیل میدان نیرو روشن می‌کند که چه موانعی ممکن است مانع تغییر شوند. این ابزار یک سازمان را قادر می‌سازد تا از مشکلات موجود در تغییرات پیش بینی شده مطلع شوند. تحلیل میدان نیرو با مشاوره کامل با یکدیگر، تضمین می‌کند که تیم احساس مسئولیت می‌کند. آن‌ها بهتر خواهند توانست تغییر را انجام دهند و پیش از موعد هر گونه موانعی را شناسایی و از بین ببرند.

تحریک و محدود کردن نیروها

تحلیل میدان نیرو نیروهای محرک و نیروهای محدود کننده را تشخیص می‌دهد. نیروهای محدود کننده موانعی هستند که در سر راه تغییر هستند. آنها بر تغییر تاثیر می‌گذارند و سعی خواهند کرد آن را محدود کنند. نیروهای محرک از تغییرات حمایت می‌کنند و اثرات مثبت را تشویق می‌کنند.

تحلیل میدان نیرو می‌تواند به عنوان یک ابزار برای درک چرایی استفاده شود، به عنوان مثال، همانند معرفی یک روش کار جدید که باعث ایجاد یک برنامه بهبود می‌شود، تحلیل میدان نیرو نیز به بهبود ارتباطات داخلی کمک می‌کند.

پیش شرط ها

مهم است که یک گروه تحلیل میدان نیرو متشکل از افراد در سازمان باشند که در شیوه‌های مختلف تغییر درگیر هستند. ترجیحا این گروه باید یک گروه متمایز باشد و شامل مدیر، کارکنان، مشتریان داخلی و تکنسین ها باشد. این تنوع مهم است، زیرا در این صورت می‌توان به موانع ممکن از زوایای مختلف نگاه کرد. لازم به ذکر است ذینفعان دیگر مانند سهام داران یا مشتریان نیز می‌توانند در یک گروه تحلیل میدان نیرو وارد شوند.

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *