ابزارهای مدیریتی

تمرین های تیم سازی

فرصتی برای یادگیری ، بهبود یا تمرین مهارت های رهبری

تمرین های تیم سازی می تواند برای کمک به سازمان ها برای شناسایی و توسعه رهبران بالقوه آینده مفید باشد. این تمرینات به اعضای تیم فرصتی برای یادگیری، بهبود یا تمرین مهارت های رهبری خود می دهد.

رهبران باید جهت را تنظیم کنند، یک چشم انداز الهام بخش از آینده ایجاد کنند و پتانسیل اعضای تیم خود را توسعه دهند. آنها باید مهارت های ارتباطی، محول کردن و تصمیم گیری و همچنین توانایی اتخاذ سبک رهبری انعطاف پذیر را داشته باشند.

تمرین های تیم سازی می‌تواند به سازمان ها در شناسایی افراد با توانایی رهبری آینده کمک کند. به این ترتیب، این تمرینات به اعضای تیم این فرصت را می‌دهند که مهارت های رهبری را یاد بگیرند و از آنها در نقش‌های فعلی خود استفاده کنند.

تمرینات رهبری تیم سازی

سه تمرین زیر انواع سبک ها و مهارت های رهبری را کشف می‌کند.

۱. تمرین برف مصنوعی

این موضوع به سبک‌های رهبری در نظریه موقعیتی رهبری هریس-بلانچارد متکی است: لفظی، فروشنده، شرکت کننده و محول کننده. این مدل نشان می‌دهد که رهبران بسته به شرایط کاری خود، باید بین این سبک ها تغییر کنند.

استفاده ها

شرکت کنندگان در این فعالیت می‌توانند سبک های مختلف رهبری را تمرین کنند و مزایا و معایب هر یک را مشاهده کنند.

آنچه شما نیاز دارید

  • چهار تا شش نفر در هر گروه
  • یک اتاق بزرگ و خصوصی
  • کاغذ
  • دو جفت قیچی در هر گروه
  • چسب
  • نوار
  • سایر لوازم صنایع دستی
  • برگه سبک رهبری برای هر رهبر گروه

زمان

انعطاف پذیر، اما به طور معمول حدود یک ساعت

دستورالعمل ها

  1. شرکت کنندگان را در تیم ها تقسیم کنید.
  2. به همه بگویید که اکنون آنها برای بخش عمومی کارهای محلی خود کار می‌کنند. مدیر بخش از هر تیم خواسته است تا برف مصنوعی تولید کند.
  3. از هر گروه بخواهید یک رهبر تعیین کند. رهبران را کنار بگذارید و همانطور که در کاربرگ مشخص شده است توضیحات سبک را به هر یک ارائه دهید. آنها سپس باید به گروه‌های خود بازگردند و بازی خود را به سبک تعیین شده شروع کنند. آنها باید به تیم‌های خود بگویند که آن‌ها سبک رهبری متفاوتی را اتخاذ کرده اند، اما نباید نشان دهند که چیست.
  4. قیچی و کاغذ را به تیم ها منتقل کنید. به آن‌ها بگویید که هر یک باید یک برف را طراحی کنند و ۱۰ دقیقه به آن‌ها زمان بدهید تا یک نمونه اولیه ایجاد کنند. اعضا باید در مورد طرح به توافق برسند.
  5. بعد از ۱۰ دقیقه از هر تیم بخواهید که طرح برف خود را با گروه به اشتراک بگذارد.
  6. حال توضیح دهید که هر تیم ۱۰ دقیقه فرصت دارد تا بتواند تعداد بیشتری برف را تولید کند.
  7. پس از اتمام زمان، در مقایسه با طرح اصلی، محصول هر تیم را برای سازگاری بررسی کنید. تیم “برنده” کسی است که بیشترین برف را دارد که با نمونه اولیه آن مطابقت دارد.

تمرینات رهبری تیم سازی

۲. تمرین مدیریت در برابر رهبری

هدف از این فعالیت این است که شرکت کنندگان بدانند که هر رهبری می‌تواند یک مدیر باشد، اما هر مدیری یک رهبر نیست. این تمرین به ویژه برای رهبران جدید و نوظهور مناسب است، تا به آن ها در درک تفاوت کمک کند.

استفاده ها

از این تمرین برای تشویق شرکت کنندگان برای بحث در مورد آنچه مدیر و رهبر خوب است استفاده کنید. آن‌ها سپس باید نقاط قوت خود را شناسایی کنند و نحوه پیشرفت را کشف کنند.

آنچه شما نیاز دارید

  • کاربرگ مدیر در برابر رهبر
  • فلش کارت برای هر شرکت کننده
  • فلش کارتهای خالی
  • یک اتاق بزرگ و خصوصی
  • نشانگرها یک نمودار تلنگر برای هر جفت شرکت کننده
  • برچسب ستاره
  • برچسب های نقطه ای
  • کاغذ
  • قلم یا مداد

زمان

انعطاف پذیر، اما به طور کلی حدود یک ساعت

دستورالعمل ها

  1. شرکت کنندگان را به صورت جفت قرار دهید.
  2. یک دسته فلش کارت و تعداد کمی کارت خالی را به هر جفت اختصاص دهید. از آنها بخواهید کارت‌های خود را به دو دسته تنظیم کنند: یکی برای صلاحیت های رهبری و دیگری برای مدیریتی. در صورت تمایل می‌توانند صلاحیت‌های جدیدی را روی کارت‌های خالی اضافه کنند، یا مواردی را که فکر نمی‌کنند در گروه ها باشد حذف کنند.
  3. پس از پایان کار تیم ها، گروه را گرد هم آورید تا در مورد پاسخ‌های مختلف بحث کنید. از هر زوج یک نفر را بخواهید که نتایج را در نمودار تلنگر بنویسد تا همه بتوانند آن‌ها را ببینند.
  4. در مرحله بعدی، برچسب‌های ستاره و نقطه را ببندید. از زوج ها بخواهید تا ستارگان را در کنار صلاحیت هایی که فکر می‌کنند در آن خوب هستند قرار دهند و نقاط را در کنار مناطقی قرار دهند که بتوانند در آن ها بهبود پیدا کنند (بیش از ۵ نقطه نباشد).

۳. تمرین بقا از سقوط هواپیما

در این تمرین از تیم ها خواسته می‌شود تصور کنند که در نتیجه سقوط هواپیما تنها مانده اند و به این توافق برسند که چه کسی از این گروه زنده خواهد ماند.

استفاده ها

این فعالیت برای آزمایش مهارت‌های شرکت کنندگان، حل و فصل اختلافات و مهارت های ارتباطی طراحی شده است. افراد باید به عنوان یک تیم با هم همکاری کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه در مورد نتیجه به توافق برسند.

آنچه شما نیاز دارید

  • یک اتاق بزرگ و خصوصی
  • کاربرگ خالی تمرین و یک نسخه از لیست بازماندگان برای هر شرکت کننده

زمان

تقریباً یک ساعت

دستورالعمل ها

  1. سناریو را توضیح دهید. شما و گروهتان در سقوط هواپیما جان سالم به در بردید. هواپیما حداقل در یک روز فاصله با نزدیکترین جزیره قرار دارد. سیستم های الکترونیکی آن صدمه دیده است، بنابراین خلبان نمی‌تواند پیام ارسال کند. یک قایق نجات که دست نخورده است، می‌تواند چهار نفر را در خود جا دهد و نه بازمانده وجود دارد. اگر تیم در مورد اینکه چه کسی به قایق برود، اجماع نکند، هواپیما غرق می‌شود و همه می‌میرند.
  2. لیست بازماندگان و یک کاربرگ خالی را بین هر یک از شرکت کنندگان تقسیم کنید. آن‌ها باید براساس اطلاعات موجود، ۱۵ دقیقه برای پر کردن رتبه بندی های شخصی بین ۰ تا ۱۰، صرف کنند. آنها باید به صورت جداگانه کار کنند و افکار خود را با دیگران به اشتراک نگذارند.
  3. بعد از اینکه افراد رتبه بندی خود را به اتمام رساندند، آن ها را در تیم ها قرار دهید و به آن‌ها دستور دهید که درباره این که چه کسی زنده بماند، توافق کنند. تقریباً ۳۰ دقیقه به آن ها فرصت دهید تا به اجماع برسند.
  4. پس از اتمام زمان، رتبه های هر تیم را جمع کنید و نتایج را با کل گروه به اشتراک بگذارید. سپس افراد باید براساس میزان انتخاب در تصمیم گروهی نمره کسب کنند. این معیار نشان دهنده تأثیر آن ها بر گروه است.

 

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق این لینک قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *