اخبار استارتاپی

ادغام تخفیفان و نت برگ

تخفیفان و نت برگ دو سرویس اصلی بازار تخفیف گروهی در یک نشست خبری و پس از بارها تکذیب و تایید به صورت رسمی اعلام کردند که با یکدیگر ادغام شده‌اند.

در این نشست خبری نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان و نت برگ با اشاره به آمارهای مشتریان مشترک دو مجموعه گفت: «در طول ادغام متوجه شدیم که چقدر میزان مشتریان مشترک و خدماتی که در این بازار ارائه می کردیم، متفاوت است و هر کدام مان چه طیف از مشتریان متفاوت را در اختیار داریم و در واقع متوجه شدیم که در این سالها دشمنان فرضی یکدیگر بودیم و در یک جنگ اشتباه سر می بردیم.» با این حال دانشور تاکید کرد که در سالهای گذشته مجموعه تخفیفان و نت برگ یکی از جدی ترین رقابت‌ها را در اکوسیستم استارت آپی کشور داشته اند.

رقابت پله به پله

در نشست خبری ادغام شرکت‌های تخفیف گروهی نت برگ با تخفیفان، مدیرعامل تخفیفان که حالا مدیرعاملی نت برگ را نیز برعهده دارد، درباره تصمیم این دو شرکت برای ادغام گفت و اینکه در سال‌های ابتدایی شروع به کار هر دو مجموعه آنها چه فضای رقابتی سختی را پشت سر گذاشته‌اند. نازنین دانشور در این مورد گفت: «نت برگ و تخفیفان در سال ۹۰ با فاصله یک ماه از یکدیگر کارشان را آغاز کردند. در ادامه شکل‌گیری هر دو شرکت بیزینس مدل خود را ادامه دادند و به رشد ۳۰۰ درصدی رسیدند. سال ۹۵ کار را در استان های دیگر کشور ادامه دادیم. در سال ۹۶ تمرکز تخفیفان به سمت گردشگری و نت برگ به سمت شرکت های B to B (فروش محصولات به شرکت های دیگر) رفت. در سال ۹۷ کارمان را در استان‌ها ادامه پیدا کرد و استفاده از کدهای تخفیف را شروع کردیم. در سال ۹۸ به دلیل تغییرات سازمانی که رخ داد در تخفیفان سرویسی در حوزه ارائه خدمات پرداخت با عنوان «پول تو» را کلید زدیم که به زودی در مورد جزییات آن نیز کمپین‌های تبلیغاتی فعال خواهد شد.»

او در ادامه به مشتریان مشترک اندک تخفیفان و نت برگ اشاره کرد و توضیح داد: «در طول روند ادغام متوجه شدیم که مشتریان مشترک ما ۱۸ درصد و میزان مشتریان تجاری مشترک دو مجموعه نیز ۱۵ درصد است. از سمت دیگر براساس بررسی‌های صورت گرفته تخفیفان ۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۵ هزار شریک تجاری دارد. در حالی که مشتریان نت برگ ۴ میلیون و شرکای ثبت شده‌اش ۳۵ هزار عدد است.»

دانشور با اشاره به اینکه این آمارها آنها را به این نتیجه رساند که در طول سال‌های گذشته دو مجموعه در یک جنگ اشتباه به سر می‌برده‌اند، توضیح داد: «اطلاعاتی که در روند ادغام دو مجموعه به دست آوردیم مشخص کرد که جنس سرویس و مشتریان ما متفاوت است و این اطلاعات ما را به این نتیجه رساند که در این چند سال اشتباه جنگیدیم. ما یکی از جدی‌ترین رقابت های اکوسیستم را پشت سر گذاشتیم. برای شکل گیری ادغامی که امروز درباره آن صحبت می کنیم سه مرتبه به صورت رسمی مذاکره کردیم و امسال به نتیجه رسیدیم که ادامه این نوع رقابت منجر به کاهش خلاقیت و عدم تمرکز ما شده است. به همین دلیل با مشترک کردن اهداف و کنار گذاشتن تقابل تصمیم به ادغام گرفتیم.»

دانشور از داشتن گزینه‌های متفاوت برای ساختن یک برند جدید، باقی ماندن یک برند یا ترکیب دو برند پس از این ادغام گفت و اینکه در نهایت آنها تصمیم گرفته‌اند با توجه به داشتن مشتریان متفاوت هر دو برند را حفظ کنند.

دانشور درباره مسیری که در آینده این دو مجموعه طی خواهند کرد گفت: « ادغام اجازه می‌دهد تا تصویر بزرگتری را در مجموعه خدماتی که می‌خواهیم ارائه کنیم ببینیم. از سوی دیگر مهم‌تر از همه این ادغام منجر به خلق ارزش برای شرکای تجاری و ایجاد پلتفرم برای شرکت‌های کوچک خواهد شد که به سرویس‌های ما نیاز دارند.» براساس آنچه دانشور در این نشست توضیح داد آنها تصمیم دارند در کنار ارائه سرویس‌های نوین، نوع تخفیف به مشتریان خود را تغییر دهند تا به کاربران کمک کنند که بهترین خرید و هوشمندانه‌ترین خرید را داشته باشند.

در این نشست محمودرضا خواجه نصیر،‌ مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن هم که روی هلدینک کسب و کار نوین ایرانیان (نت برگ، چیلیوری، دکتردکتر، سرمیز، (TIK8 سرمایه گذاری کرده است از روند طولانی و سخت ادغام این دو مجموعه گفت و اینکه در جلسات پی‌درپی و با وجود تفاوت دیدگاه مدیران تخفیفان و نت برگ حالا این ادغام یک پیروزی بزرگ است. او در این مورد گفت: «برای ادغام این دو شرکت جلسات متعددی ترتیب داده شد. این کار بزرگی است که منجر شده تا امروز دو رقیب که در فضای رقابت کسب و‌ کار با هم سرسختانه رقابت می کردند کنار یکدیگر نشستند و تصمیم به همکاری گرفتند. اتفاق خوش یمنی که رخ داده باید الگویی برای فضای کسب و کار کشور باشد.»

محمدرضا خواجه نصیر خاطرنشان کرد که جسارت، جوانی و نگاه به آینده سه خصوصیتی که در فاندرهای این شرکت‌ها است باعث شده تا آنها در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

آیا انحصار در راه است؟

توضیحات مدیران دو مجموعه تخفیفان و نت برگ برای ادغام و اینکه در نهایت آنها با توجه به مشتریان متفاوت و همچنین خدمات متنوع در بخش خدمات گروهی به اشتباه جنگید‌ه‌اند این دید را ایجاد می‌کند که قرار گرفتن تخفیفان و نت برگ در کنار یک‌دیگر بعد از سال‌ها،بیشتر از اینکه ادغام باشد حذف رقیب است. در این نشست خبری طی سوالات مختلف، بسیاری از خبرنگاران این نگرانی را مطرح کردند که با توجه به ادغام اصلی‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه تخفیف گروهی آنلاین آیا قرار است انحصار جدیدی در این بازار شکل بگیرد؟

نازنین دانشور در پاسخ به سوال که آیا قرار است با توجه به این ادغام و اینکه در این حوزه سرویس تخفیف گروهی بزرگی وجود ندارد تا رقابت بر سر ارائه تخفیف بیشتر صورت بگیرد یک انحصار جدی در راه باشد گفت: «قصد داریم تمرکز خود را روی توسعه برند و تجارتمان بگذاریم نه این که به سمت انحصار برویم. در این سال ها رقابت و جنگ اشتباه مانع از این شده بود که به شکل دقیق به توسعه فکر کنیم. حالا با این ادغام بسیاری از کارهای موازی که باعث ایجاد هزینه بالا برای هر دو مجموعه شده بود گرفته شده و می‌توانیم با کاهش هزینه در بحث نیروی انسانی و همچنین تبلیغات که هزینه بالا و جدی را به ما وارد می‌کرد روی خلق ارزش تمرکز کنیم.»

او با اشاره به اینکه این ادغام قطعا به نفع این صنعت است توضیح داد: «ما در سال‌های گذشته بر سر یک درصد تخفیف و جلو زدن از رقیب جنگ بزرگی راه انداخته بودیم.حالا جلوی این جنگ را گرفته‌ایم و شروع کرده‌ایم به خلق ارزش جدید برای مشتریان تجاری مان و در این راه قطعا ارائه سرویس بهتر هم به نفع مشتریان تمام می‌شود.» دانشور تاکید کرد که آنها در سال‌های گذشته و قبل از این ادغام به فکر این بوده‌اند که نان شب را نگه دارند و بزرگ شوند؛ اما حال سعی می‌کنند که توسعه فعالیت خود و استفاده از تکنولوژی‌های روز در ارائه سرویس بازارشان را در کل کشور گسترش دهند.

در همین زمینه نیز علیرضا صادقیان، موسس هلدینگ کسب و کار نوین ایرانیان اعلام کرد: «نت برگ و تخفیفان طی این سالها به دلیل متمرکز بودن روی شیوه‌های رقابت، نتوانستند تمرکزشان را برای تکنولوژی صرف کرده و ارزش افزوده ایجاد کند. تصمیم جدی برای ادغام از این جا شکل گرفت.»

صادقیان پیش از این هم در مورد دلایل اصلی ادغام تخفیفان و نت برگ گفته بود: « یکی از چیزهایی که در خرید گروهی می‌دیدیم این بود که چقدر انرژی زمانی و انسانی و همچنین سرمایه مالی در این زمینه گذاشته می‌شود تا چه میزان درآمد کسب شود. به نظر من بازگشت سرمایه و سودی که در آن حالت رقابتی وجود داشت خیلی جذاب نبود و بهتر بود سرمایه گذاری و انرژی انسانی در این زمینه صرف چیزهای دیگری شود.» به باور صادقیان در سال‌های گذشته برای کسب سهم بازار بیشتر آنها انرژی انسانی و مالی زیادی را بر سر این مسائل گذاشته‌اند و حالا با این ادغام یک عقلانیت برای رشد جدی در بازار تخفیف گروهی ایجاد شده است.

همچنین در این نشست نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان و نت برگ در پاسخ به سوال دیگری در مورد جذب سرمایه گذاری جدید اعلام کرد که در حال‌حاضر آنها در حال مذاکره جدی با یک سرمایه گذار هستند که احتمالا این سرمایه برای توسعه سرویس‌های جدید این مجموعه مورد استفاده خواهد گرفت. همچنین در این نشست اعلام شد که یکی از برنامه‌های جدی تخفیفان در سال آینده تلاش برای ورود به بازار بورس خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 1 Average: 5]
منبع
پیوست
برچسب ها

مهسا رستمی

کارشناسی هنر دانشگاه تهران، کارشناس تولید محتوا در اکوموتیو

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن