اخبار استارتاپی

اهداف مبنی بر توسعه شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ تعیین شد

در جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهوری، اهداف مبنی بر توسعه شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ مشخص شد.

طی جلسه شورای عالی فضای مجازی در عصر روز گذشته که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد برنامه های مختلف دولت برای رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مبنای توسعه شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ تصویب شد. مهمترین تصمیماتی که بر این مبنا به تصویب رسیده دسترسی اینترنت ۱۰۰مگابیتی به کسب و کارها، راه اندازی ۳ قطب مرکز داده در ۳ استان، پوشش ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتالی و خرده فروشی از کل اقتصاد کشور، گسترش خدمات فیبرنوری برای منازل و دسترسی کاربران به تکنولوژی ۵G، افزایش تولید گوشی‌ تلفن همراه داخل است.

تا این لحظه جزییات دقیق و متن مصوبات جلسه روز گذشته شورای عالی فضای مجازی منتشر نشده است، اما براساس خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت دیده‌ می‌شود در این جلسه بر مبنای توسعه شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ اهدف مختلفی از جمله پوشش صد‌درصدی جمعیت کشور برای دسترسی به پهنای باند سیار با سرعت متوسط ۱۰ مگابیت بر ثانیه و پوشش ۸۰ درصدی دسترسی به پهنای باند ثابت خانوارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه در نظر گرفته شده است.

همچنین برمبنای توسعه شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴، موضوع راه‌اندازی حداقل ۳ قطب مرکز داده در سه استان کشور برای ایجاد شبکه متوازن در سراسر کشور نیز مورد توجه و تایید اعضای شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است. از دیگر تصمیمات گرفته شده در این جلسه فراهم کردن دسترسی اینترنت ۱۰۰ مگابیت برثانیه برای کسب و کارها است. همچنین بر مبنای برنامه‌های توسعه‌ای دولت در بخش فناوری اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ مقرر شده که در بخش صنعت داخلی هم تولید گوشی‌های ساخت داخل به ۲۰ درصد مصرف گوشی‌های کشور افزایش یابد و از سوی دیگر سالانه حدود ۵ درصد رشد خودکفایی در زمینه تجهیزات شبکه ایجاد شود.

از دیگر تصمیمات گرفته شده در جلسه عصر گذشته شورای عالی فضای مجازی این بود که اقتصاد دیجیتال و خرده فروشی الکترونیکی تا سال ۱۴۰۴ حدود ۱۰ درصد اقتصاد کشور را در بربگیرد و خدمات پایه کاربردی داخلی تا سال ۱۴۰۰ به طور کامل تامین شود.

راه‌حل‌های قرن بیست و یکمی برای حل مشکلات

شب گذشته هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با رشته توییتی از اتفاقات خوب در حوزه ICT کشور خبر داد. محمدجواد آذری جهرمی، با اعلام اینکه در جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس جمهوری هدف‌گذاری‌های خوبی در حوزه ICT گذاشته شده است ضمن اشاره به توسعه اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کل کشور در مورد این تصمیم نوشت : «این اولین هدف‌گذاری مهم برای جایگزینی اقتصاد نفتی با اقتصاد استارت آپی، برای رسیدن به این هدف تغییرات زیادی لازمه است، مشکلات قرن ۲۱ راه‌حل‌های قرن بیست و یکمی دارد.»

«محمدجواد آذری جهرمی» همچنین از افزایش حجم سرمایه گذاری خطرپذیر در این حوزه خبر داد و اعلام کرد: «حجم سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال باید به عدد ۲۰۰ میلیون یورو برسد، این عدد در حال حاضر ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.» او تاکید کرده که با تغییرات و نیز تسهیل مقررات در جذب سرمایه از طریق بورس یک اتفاق مهم رخ خواهد داد.

جهرمی همچنین در این رشته توییت خود با اشاره به مصوبه جلسه شورای عالی فضای مجازی برای رشد دسترسی کاربران به اینترنت پرسرعت نوشت: «متوسط سرعت دسترسی کاربران خانگی برای همه جمعیت ایران تا سال ۱۴۰۰، باید به عدد ۲۵مگابیت درثانیه برسد و در موبایل به حداقل ۱۰مگابیت درثانیه، تا ۱۴۰۴، ۱۰ درصد جمعیت ایران باید به خدمات فیبرنوری منازل و یا ۵G متصل شوند.»

وزیر ارتباطات همچنین با اعلام اینکه باید ۲۰ درصد گوشی تلفن همراه مورد نیاز بازار تولید داخل باشد نوشت: «در تولید تجهیزات امنیتی برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی در شبکه ملی اطلاعات باید به خودکفایی برسیم. رشد خدمات پایه در شبکه ملی باید به گونه‌ای باشد که از اقتصاد دیجیتال کشور در برابر تحریمهای ظالمانه محافظت کند.» در نهایت هم جهرمی این رشته توییت خود را با هشتگ خوش‌ آمد گویی به «آینده روشن» به پایان رساند.

این توییت‌های وزیر ارتباطات با واکنش‌های مختلف کاربران و فعالان حوزه ICT نیز مواجه شده است. از جمله اینکه برخی کاربران نوشته‌اند در شرایط قطعی اینترنت، فیلترینگ، مهاجرت نیروی انسانی متخصص و فرار سرمایه گذار چگونه قرار است دولت به این اهداف خود برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تا سال ۱۴۰۴ برسد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *