اخبار استارتاپی

آغاز به کار شتابدهنده نیروان (nirovan) با همکاری هیربدان و همتک

گزارش رویداد تخصصی انرژی هوشمند

لیمو HR

رویداد تخصصی انرژی هوشمند روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد. این رویداد با هدف تبیین جایگاه مهم هوش مصنوعی و آینده درخشان این تکنولوژی و ظرفیت های آن در هوشمند سازی بخش های متنوع صنعت انرژی برگزار شد. از دیگر برنامه های این رویداد می توان به معرفی استارت آپ های موفق در حوزه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت انرژی و در نهایت اعلام آغاز به کار شتاب دهنده نیرُوان اشاره کرد.
رویداد تخصصی انرژی هوشمند با سخنرانی مهندس الاهی، نماینده گروه توسعه بن دا و معرفی شتاب دهنده نیرُوان آغاز شد. نماینده گروه توسعه بن دا، پس از معرفی هلدینگ بن دا و زیر مجموعه های آن با اشاره بر پشتوانه شرکتی شتاب دهنده تازه تاسیس نیروان گفت : مجموعه بن دا تجربه ۲۰ ساله در حوزه انرژی داشته و در این مسیر پیروزی و شکست را تجربه کرده است. در عین حال بسیاری از پروژه های انجام شده توسط این مجموعه در مقیاس مگا پروژه بوده است و از این لحاظ مجموعه قابل اتکا برای تاسیس یک شتاب دهنده در حوزه انرژی می باشد. ما در این شتاب دهنده قصد داریم تا خرد جمعی و دانش متخصصین هوش مصنوعی و انرژی را به کار گیریم و ایده های خلاق را به سمت کسب درآمد سوق دهیم.
الاهی با برشرمدن چالش های بازار ایران و ظرفیت های نهفته این بازار، هدف شتاب دهنده نیروان را مطالعه و بررسی این موارد و همچنین شکل دهی تیم ها و شبکه ای از همکاری معرفی نمود. او ادامه داد : ما در این شتاب دهنده علاوه بر توجه به مقولات علمی، جنبه درآمدی و سودآوری مجموعه ها را هم در نظر داریم. انتظاری که ما از شتاب دهنده نیروان داریم این است که استارتاپ های تحت شتاب دهی آن، پس از فرآیند شتاب دهی محصولی تولید کنند که قابلیت ارائه به سرمایه گذار را داشته باشد.

شرکت های بن دا، هیربدان، بن سا، خوشه و همتک به عنوان مجموعه های تشکیل دهنده شتاب دهنده نیروان
وی با معرفی شرکت های بن دا، هیربدان، بن سا، خوشه و همتک به عنوان مجموعه های تشکیل دهنده شتابدهنده نیروان، این شرکت ها را علاقه مند به رویارویی با چالش های صنعت انرژی و ارائه راه حلی برای مسائل آن دانست و تصریح کرد : « امسال اولین سالی بود که احتمال داشت در زمستان خاموشی را تجربه کنیم چرا که تقاضای گاز از عرضه آن پیشی گرفته است. کشور امروز در زمینه زنجیره انرژی با محدودیت های جدیدی مواجه شده است و ما فکر می کنیم می توان با هوشمند سازی این محدودیت ها را به فرصت تبدیل کنیم. در این مسیر یا باید مشترک هوشمند شود و یا برای شبکه این اتفاق بیفتد. در سال های گذشته تجربه مدیریت هوشمند تهویه خانگی را داشته ایم اما امروزه می توان کل سیستم تامین انرژی یک ساختمان را یکپارچه و هوشمند ساخت و مدیریت سلامت را برای ساکنان آن رقم زد.»
الاهی در پاسخ به پرسش یکی از مخاطبان درباره جزیات برنامه شتابدهی نیروان گفت : « ما می دانیم نرخ موفقیت استارتاپ ها بسیار پایین است و با علم بر این موضوع و محدودیت های بازار انرژی ایران وارد این حوزه شده ایم. وی ادامه داد، سهام دار اصلی این شتاب دهنده شرکت هیربدان و گروه توسعه بن دا است و این شرکت ها تقریبا ۲۰ سال است که در حوزه انرژی فعالیت می کنند و حدود سه سال است که در زمینه زیست فناوری و تولید آنزیم هم وارد شده است. شتاب دهنده نیروان یک شتاب دهنده مستقل نیست چرا که افق مالی شتاب دهنده مستقل مشخص نیست و احتمالا از دولت باید یارانه دریافت کند. خرد و تجربه هیربدان و همتک به همراه منابع مالی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به استارتاپ ها تزریق می شود و ما به ازای آن درصدی از سهام آن ها دریافت می شود.»

خلیق رضوی مدیر شتاب دهنده همتک و عضو هیئت مدیره مجموعه خوشه
در میانه رویداد، دکتر خلیق رضوی مدیر شتاب دهنده همتک و عضو هیئت مدیره مجموعه خوشه به ارائه تاریخچه هوش مصنوعی و استفاده آن در صنعت انرژی پرداخت. وی در خلال صحبت هایش به توسعه هوش مصنوعی توسط شرکت های IBM و گوگل و سیستم های توسعه داده شده توسط آن ها اشاره کرد که انسان ها را در رقابت های گوناگون شکست داده اند.
وی درادامه به فرآیند شتاب دهی در شتاب دهنده همتک پرداخت و ایده شتاب دهنده نیروان را حاصل از این سوال که هوش مصنوعی چه تاثیراتی می تواند در حوزه انرژی داشته باشد، برشمرد. وی ادامه داد، می توان این هدف را به دو قسمت خانگی و سازمانی تقسیم نمود. برآورد ها نشان داده است که هوش مصنوعی می تواند به طور مثال با قرار دادن سنسور ها در پالایشگاه تا ۳۰ درصد بهره وری آن را افزایش داد.
مهندس هیراد هرندیان، پنلیست بعدی این رویداد بود و داستان موفقیت استارتاپ Bonsai که در حال از زیر مجموعه های مایکروسافت به حساب می آید، را تعریف نمود.

سرمایه برای ایجاد پروژه های صنعت نفت و گاز
پس از آن نوبت به روح الله مقدسی، دانشجوی دکتری اقتصاد نفت و گاز و مدیر عامل شرکت آرتین توسعه تدبیر میثاق رسید. مقدسی موضوع ارائه خود را موضوعات کلی صنعت گاز کشور و بیان خلاء ها، چالش ها و محدودیت های این حوزه در کشور بیان کرد و گفت : « ما دومین دارنده بیشترین منابع گاز پس از روسیه هستیم که البته با توجه به شاخص مصرف به تولید وضعیت مناسبی نداریم. مقدسی ادامه داد تقاضا برای گاز ها در سال های آینده افزایش می یابد، چرا که هم ارزان تر است و هم مضرات محیط زیستی کمتری دارد.»
مقدسی با تصریح مسائل و در عین حال ظرفیت های صنعت گاز، از چهار مسئله اصلی در صنعت گاز نام برد و گفت : « یکی از مسائل موجود در بخش توزیع، حفظ میزان گاز به مشترکان در زمان های بحران است و چون اولویت با مشترکان خانگی است، در اوین قدم گاز صنایع و نیروگاه ها قطع می شود که اگر مدیریت هوشمند در بخش توزیع گاز وجود داشته باشد این اتفاق دیگر رخ نمی دهد.»
وی ادامه می دهد : مسئله دیگر گاز های محاسبه نشده است که در صورت محاسبه قیمت آن، می توان متوجه ضررهای میلیاردی آن به کشور شد. ما به سنسور ها و وسایل اندازه گیری دقیقی نیاز داریم تا حجم گاز های محاسبه نشده را کم کنیم. موضوع سوم، اپراتوری انرژی است. به مانند اپراتور های تلفن همراه، این اپراتور ها باید گاز را تجمیعی از شرگت گاز بخرند و به صورت عمومی توزیع کنند و این اتفاق منجر خواهد شد به تلاش برای توسعه ابزارهایی برای توزیع بهینه تر گاز. مسئله چهارم و آخر، بحث سرمایه برای ایجاد پروژه های صنعت نفت و گاز است. باید توجه داشت صنعت گاز صنعت سرمایه بری است و اگر پیمانکار ها بتوانند محصول خود را در بورس در قالب قرارداد سلف ارائه کنند می توانند سرمایه لازم را برای توسعه محصولات بهینه تر بدست آورند.»

شتاب دهنده نیروان با همکاری هیربدان و همتک آغاز به کار کرد
در پایان رویداد، مجری از اعلام فراخوان جذب استارتاپ ها در حوزه کاربرد هوش مصنوعی در ضنعت انرژی در آینده نزیدک خبر داد و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر را به سایت شتاب دهنده نیروان ارجاع داد. در نهایت رویداد با گرفتن عکس دسته جمعی به پایان رسید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *