اخبار استارتاپی

رونمایی از پیش نویس اساسنامه «نهاد خودتنظیم گر صوت و تصویر»

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در مراسمی از پیش‌نویس «اساسنامه نهاد خود تنظیم‌گر رسانه‌های صوت و تصویر» رونمایی کرد.

رئیس ساترا طی نشستی که با حضور مدیران عامل رسانه های دارای مجوز برگزار شده بود،در خصوص ریشه های شکل‌گیری ایده تشکیل نهاد خود تنظیم‌گر گفت: «ایده شکل گیری این نهاد در چند جلسه با رسانه های مختلف مطرح شده است. ماهیت فضای مجازی ابعاد مختلفی را شامل می شود و چند بخشی است. از این رو نه ساترا توان تنظیم گری همه حوزه های مربوط به صوت و تصویر در فضای مجازی به معنای سنتی را دارد و نه هیچ نگاه کارشناسی این موضوع را تایید می کند که همه مسئولیت ها در یک حوزه منحصرا برعهده یک نهاد دولتی باشد.»

محمد صادق امامیان با تاکید بر اینکه باید به بحث خودتنظیم‌گری به عنوان یک نیاز نگاه کرد نه یک حوزه تشریفاتی، بیان کرد: «ما به دنبال مجموعه‌ای هستیم تا برخی امور ساترا را به آن واگذار کنیم و تشکیل این نهاد نافی نهادهای دیگر یا منافع شخصی رسانه‌ها نیست و بیشتر کانال ارتباطی ساترا با رسانه‌هاست.»

رئیس ساترا با اشاره به دغدغه مشترک حاکمیت و رسانه ها برای ایجاد فضایی امن و مطمئن برای کاربران گفت: «بسیاری از موضوعات مربوط به رسانه های صوت و تصویر از یک سو دغدغه حاکمیتی است و از سوی دیگر دغدغه خود رسانه‌هاست. از این رو ما نیازمند همکاری و همیاری رسانه‌ها هستیم، زیرا هم دغدغه هایمان مشترک است و هم ما نیازمند کمک جدی هستیم.»

امامیان ادامه داد: «ایده ما این است تا نهاد یا تشکلی را ایجاد کنیم که به نوعی نماینده همه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر قانونمند در کشور باشد و از طریق این نهاد تعاملات ساترا و رسانه‌ها شکل نظام‌مندی پیدا کند. ارتباطاتی که امروز بین ساترا و رسانه‌ها وجود دارد ارتباطات سازنده‌ای نیست بلکه بیشتر برای حل مشکل است.»

اهداف و وظایف نهاد خود تنظیم‌گر

براساس گفته‌های وحید فرهمند، معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا در مراسم رونمایی از پیش‌نویس اساسنامه «نهاد خودتنظیم‌گر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» هدف از این اساس‌نامه واگذاری بخشی از وظایف ساترا به خود رسانه‌های دارای مجوز ساترا است.

فرهمند همچنین در مورد جزئیات این اساسنامه گفت: «طبق اساس‌نامه، نهاد خودتنظیم‌گر ۵ رکن دارد؛ مجمع عمومی، هیأت عامل، دبیرکل، هیأت تشخیص و ذی حساب. مجمع عمومی مهمترین رکنی است که نماینده همه رسانه‌های دارای مجوز در آن حضور دارند و کارکرد شبه تقنینی دارد.»

او با بیان اینکه ۷ هدف برای این نهاد در نظر گرفته شده است، بیان کرد: «استفاده از ظرفیت فعالان صنعت صوت و تصویر در فرایند تنظیم‌گری، تحقق منافع عمومی، کاهش سطح مداخلات حاکمیتی ساترا در فرآیندهای تنظیم‌گری، توانمندسازی رسانه‌های صوت و تصویر و فراهم کردن زمینه بهره‌برداری از نوآوری‌ها از جمله اهداف تشکیل نهاد خود تنظیم‌گر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر هستند.»

به گفته معاون تدوین مقررات و امور حقوقی ساترا این نهاد ۴ کمیته ایستا دارد که بنابر نظر اعضا، کمیسیون‌های موقت هم قابل تشکیل است. او همچنین تاکید کرد: «از جمله مهمترین وظایف این نهاد را می‌توان ارتقای بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع، ایجاد ساز و کارهای مناسب نهادی در جهت توسعه صنعت رسانه‌های صوت و تصویر، ارتقای فرهنگ عمومی استفاده از خدمات و محتوای صوت و تصویر فراگیر، ایجاد تسهیلات حمایتی برای رسانه‌های صوت و تصویر و غیره دانست.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *