ایده های کشاورزیمقالات کشاورزی

کارآفرینان جدید هند تکنسین نیستند؛ کشاورز هستند!

همه هند را به عنوان یک بازار در حال رشد در حوزه تکنولوژی در جهان می‌شناسند، اما اتفاقات اخیر در این کشور نشان می‌دهد که کارآفرینی در هند به سمت کشاورزی حرکت کرده است.

لیمو HR

تعدادی از استارتاپ‌ های حوزه کشاورزی در هند با تکنولوژی‌های خود خبرهایی را ایجاد کرده‌اند. اما پروژه Zero Budget Natural Farming) ZBNF) موج‌های جدیدی را در صنعتی که زمانی در نظر گرفته نمی‌شده است ایجاد کرده است.

ZBNF یک روش است که به کشاورز کمک می‌کند تا کشاورزی خود را در نزدیک‌ترین حالت به هارمونی طبیعت ایجاد کند. این روش با اضافه کردن نوعی باکتری به خاک و بدون استفاده از مواد شیمیایی، چرخه طبیعی ایجاد مواد معدنی در خاک را مجددا فعال می‌کند و خاک را برای کاشت گستره محصولات متنوعی آماده می‌کند. این کار باعث می‌شود میزان ریسک اقتصادی کشاورز بسیار پایین بیاید.

ZBNF

تهیه و خرید این باکتری‌ها برای کشاورز بسیار کم‌تر از خرید کودهای شیمیایی هزینه دارد و باعث می‌شود میزان رشد محصول بالاتر برود و همچنین درآمد بیشتر شود. ZBNF توانسته میزان برداشت و خروجی کاشت تقریباً همه محصولات را بسیار بالا ببرد. در بخشی از هند این روش به عنوان یک سیاست انتخاب شده است و برنامه‌ای وجود دارد که تا سال ۲۰۲۵، تقریبا ۶ میلیون کشاورز از این روش استفاده کنند. این پروژه در حال حاضر توسط دولت پشتیبانی می‌شود و در بخش‌هایی از هند که دولت محلی دارد، برنامه‌هایی برای گسترش آن وجود دارد و همچنین توسط نهادهای دیگری نیز پشتیبانی مالی می‌شود.

کشاورزی در جهان همچنان بخش بزرگی از نیروی کار را در اختیار دارد. موفقیت این پروژه می‌تواند به دیگر کشورها کمک کند تا بخش کشاورزی خود را تغییر دهند و به بهبود کار این نیروهای کار کمک کند.

اما پروژه ZBNF چطور یک نسل جدید از کارآفرینان را در هند به وجود آورده است؟ در این مقاله به دو کارآفرینی که هدف خود را بر اساس این پروژه انتخاب کرده‌اند اشاره می‌کنیم.

داستان دو کارآفرین کشاورزی

سه سال پیش پارثاسارادی نارا در پایتخت نرم‌افزار هند بنگالورو کار می‌کرد. با وجود این که با برندهای پیشرو همکاری داشت اما همواره ایده و میل به انجام کاری برای خانواده‌اش که کشاورز بودند را همراه خود داشت. خاطره فشارهایی که خانواده‌اش به دلایل اقتصادی تحمل کرده بودند همیشه با او همراه بود و باعث می‌شد که اشتیاقش روز به روز بیشتر شود. در همین زمان، زن خانه‌داری به نام شیواپارواثی نالوری در شهری در اطراف هند زندگی می‌کرد که به دلیل مشکلات اقتصادی که تقریبا تمام خانواده‌های طبقه متوسط جامعه هند به آن دچار هستند در فشار زندگی می‌کرد. این شخص نیز ایده‌هایی برای بهبود زندگی در سرش داشت که اشتیاق به پیاده کردن آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شد.

در همان محدوده زمانی، خبرهایی از پروژه ZBNF به گوش آن‌ها رسید. هر دو نفر مطمئن بودند که این پروژه می‌تواند بستری برای پیاده کردن ایده‌هایشان باشد و به همین دلیل به سمت آن حرکت کرند و با گذراندن دوره‌های کارآفرینی، وارد فضای کار در حوزه کارآفرینی در کشاورزی شدند.

پارثاسارادی کارش را با به کار گیری روش ZBNF در مزرعه خانواده‌اش شروع کرد و باعث شد که با بررسی نتایج عملکردش بتواند بیشتر و  بیشتر درباره این حوزه یاد بگیرد. این کار همچنین به باقی کشاورزان در اطراف زمین کشاورزی‌اش این فرصت را داد تا بتوانند نتایج استفاده از این روش را با روش سنتی مقایسه کنند.
در طول زمان، تقریباً نیمی از زمین‌ها شروع به استفاده از روش ZBNF کردند و امروزه دولت محلی از این روش به عنوان روش دانه به دانه یاد می‌کند؛ روشی که از دانه (بذر) سال گذشته برای کشت محصول سال جدید استفاده می‌کند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که پارثاسارادی در برنامه‌های خود اجرا کرد، کشت مخلوط بود.
این روش باعث شد که ریسک از دست دادن محصول که در روش کشت تک محصولی بسیار بالا است، پایین بیاید و کشت خروجی بهتری داشته باشد. نتایج عملکرد در کشت میوه به خوبی نشان می‌دهد که این روش کارآمد است و می‌تواند به افزایش محصول و افزایش درآمد کشاورز کمک کند.

کارآفرینی پارثاسارادی اما در این قسمت به پایان نرسید. او روابط و پیوندهایی در بازار ایجاد کرد و نیازهایی برای محصولاتش ایجاد کرد. زندگی در شهر بزرگ به او آموخته بود که تقاضا برای میوه‌های اورگانیک روز به روز افزایش پیدا می‌کند و با دانستن این موضوع، پارثاسارادی توانست محصولات خودش را در زنجیره تأمین وارد کند. او با سر زدن به شرکت‌ها و معرفی محصولاتش و کم کم با بازدید از مغازه‌ها و فروش محصولاتش توانست کار خود را گسترش دهد. آخرین مرحله از برنامه‌های او ایجاد حساب کاربری واتس‌اپ برای کشاورزان بود تا بتوانند عکسی از محصول خود را برای پارثاسارادی ارسال کنند. در دو روز بعد او تلاش می‌کرد تا محصول را به فروش برساند و بعد در آخر هفته محصول را به دست مشتری می‌رساند. پارثاسارادی موفق شد مجموعه‌ای از ۶۰ شخص که خرید عمده می‌کردند، ۳۰ خرده فروش، ۱۰ مجموعه، ۵ عمده فروش و بیش از ۱۰ هزار شخص از مشتریان ایجاد کند.

شیواپارواثی در طرف دیگر توانست سازمانی با هدف ارسال غذای اورگانیک از سمت ۸۰ کشاورز که از روش ZBNF استفاده می‌کردند به مشتریان شهری راه‌اندازی کند. او همچنین کسب و کار خود را به آموزش دانش شیوه‌های پخت غذا به نحوی که مواد مغذی آن از دست نرود گسترش داد. او معتقد بود که همه افراد خصوصا جوانانی که از این موضوع اطلاعی ندارند باید بدانند غذاها چه موادی دارند و روش پخش صحیح آن‌ها چیست. اقشار ضعیف جامعه نیز از این روش می‌توانند بهره زیادی ببرند.

داستان کارآفرینی کشاورزی

سیستم لجستیک این کار در ابتدا بسیار گران بود ولی شیواپارواثی در همان ابتدا درسی مهم آموخت: فقط عمل فرد است که صحبت می‌کند و وعده‌ها اهمیتی ندارند. به همین دلیل او از منطقه امن خود و شهری که در آن زندگی می‌کرد خارج شد و به سمت زمین‌ها کشاورزی رفت تا بتواند با کشاورزان شبکه‌سازی کند. پلتفرمی که برای کشاورزان تحت عنوان RySS ساخته شد آینده او را تضمین کرد. تمام این اتفاقات باعث شد که عملکرد او بهتر شود و کسب و کارش بر مبنای حجم کار کند. کسب و کار شیواپارواثی امروزه یک واحد پخت مجزا دارد که بر روی پخت انواع نان و بیسکوییت تمرکز دارد و همچنین در واحدی دیگر روغن و مشتقات روغنی نیز تولید می‌شوند. همچنین میوه، سبزیجات، برنج و شکر نیز در واحد‌هایی مجزا به تولید می‌رسند. شیواپارواثی برنامه دارد تا میان‌وعده‌های اورگانیک را وارد زنجیره تأمین کند تا تقاضای مشتریانی که به طعم و مزه اهمیت می‌دهند را نیز رفع کند.

پارثاسارادی امید دارد که بتواند با کمک لینک‌هایی که دارد و همچنین نیروی کار جوان و تکنولوژی روز به روز دامنه کشاورزان را گسترش دهد. کسب و کار شیواپارواثی نیز با شعار این که هیچ مرزی وجود ندارد هر روز رویدادها و برنامه‌هایی برگزار می‌کند که بتواند شبکه خود را گسترش دهد.

نتایج عملکردی ZBNF در حوزه‌های بسیاری باعث شده که کارآفرینان زیادی به سمت آن حرکت کنند. این روش نه تنها در موقعیت‌هایی که باران مناسب دارند عملکرد خوبی دارید بلکه در موقعیت‌هایی که هوا خشک است نیز می‌تواند به خوبی به کشاورز کمک کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۹ Average: ۴.۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *