اخبار استارتاپی

مستند کارساز؛ معرفی کسب و کارهای نو و استارتاپ ها

«کارساز» عنوان مستند-مسابقه‌ای است که پخش آن آغاز شده است. معرفی کسب و کارهای نو و استارتاپ‌هایی که با خلاقیت و نوآوری خود محصولی تولید کردند، موضوع این برنامه است.

«کارساز» با حمایت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی از ۲۴ اسفند روی آنتن شبکه مستند می رود و تلاش می شود تا فرهنگ سازی و ترویج کسب و کارهای نوآورانه در قالب یک برنامه تلویزیونی، به ثمر بنشیند.

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره این برنامه می‌گوید: این برنامه با ساختاری نوآورانه به دنبال تبدیل ایده ها به محصول است. ایده‌های بسیاری در ذهن جوانان خلاق و نوآور خصوصا دانشجویان وجود دارد که به مرحله اجرا نمی‌رسد. پس در «کارساز» این فضا مهیا است.

کرمی ادامه می‌دهد: این برنامه در ایده پردازی و رسیدن به محصول شرکت کنندگان را همراهی می‌کند و در این مسیر مشکلات و چالش های پیش رو را بررسی می کند.

توسعه کسب و کارهای نو

این برنامه دو بخش اصلی دارد و در فضای داخل استودیو و فضای بیرونی تصویربرداری شده است. دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی درباره این موضوع بیان می‌کند: سه منتور و مربی متخصص در حوزه کسب و کار به نام های فرزین فردیس، محسن باستانی و علی اصغر سعدآبادی در فضای استودیو حضور دارند، با حضور این افراد دارای تجربه شرکت کنندگان در قالب گفت و شنود، سوال و پاسخ موضوعات فناورانه و کارآفرینی، کسب و کار نوپا را به تصویر می‌کشند.

همچنین ایده پردازان در مرحله اول که در استودیو ضبط می‌شود باید بتوانند از ایده خود دفاع کنند و به چالش های مد نظر داوران پاسخ دهند تا بتوانند امتیاز لازم را برای صعود به مراحل بعدی و تولید محصول کسب کنند.

او با بیان اینکه این برنامه همچون یک شتابدهنده در حوزه توسعه کسب و کارهای نو ایفای نقش می‌کند، می‌افزاید: حضور افراد با تجربه و مجرب این برنامه را تبدیل به یک شتابدهنده کرده است. زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور دارای بازیگران مختلفی مانند شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد، شتابدهنده ها، استارتاپ ها، دانشگاه ها، کارخانه های نوآوری و پارک های علم و فناوری است. هریک از آنها با ایفای نقش خود از مرحله تولید علم تا تبدیل به محصول را حمایت می‌کنند. این برنامه نیز در کنار این بازیگران و ساخت برنامه‌ای مستند به ترویج و فرهنگسازی در این حوزه کمک می‌کند.

معرفی ایده‌ها

کرمی با اشاره به پخش برنامه‌هایی چون «میدون» در حوزه کارآفرینی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی، می‌گوید: «کارساز» را می‌توان به نوعی تایتل برنامه هایی مانند میدون که خوب درخشیده، دانست؛ چراکه علاوه بر طرح موضوع کسب و کارهای نوپا، چگونگی تبدیل ایده تا محصول را در ذهن و توان دانشجویان و کارآفرینان به چالش می‌کشد. امیدواریم این برنامه ضمن معرفی ایده ها و ایده پردازان به جامعه، فضای روبه رشد زیست گون را با ارائه کارهای خوب و قابل قبول در پی داشته باشد و با یک جهش به سمت جلو پیش برود.

مشاور معاون علمی فناوری رییس جمهوری در ادامه درباره نحوه حضور شرکت‌کنندگان و انتخاب ایده ها در «کارساز» بیان می‌کند: فراخوان حضور در این برنامه در سایت آن منتشر شد و به اطلاع کارآفرینان، دانشگاهیان و فعالان حوزه علم و فناوری رسید. پس از آن کار داوری و ارزیابی ایده های ارسال شده آغاز شد و در این میان ۲۰ ایده انتخاب شد تا در رقابتی همگن محصول خود را تولید و عرضه کنند. پس می‌توان گفت در این مسیر بینندگان با مراحل شکل گیری ایده و سپس تجاری‌سازی و تولید آن در بستر اصلی خود آشنا می‌شود.

به گفته او، «کارساز» نقش حمایتی از برگزیدگان مسابقه دارد. در حال حاضر کشور با اتکا به نیروی انسانی خلاق و نوآور خود در حال حرکت به سوی تقتصاد دانش بنیان و گذار از اقتصاد نفتی و سنتی است. خوشبختانه نبروی انسانی جوان و خلاق لازمه تحقق این هدف است که در کشور ملزومات این موضوع مانند وجود ۴ و نیم میلیون دانشجو وجود دارد.

واقعیت این است که تمامی این فارغ التحصیلان امکان جذب در کارهای دولتی و دفتری ندارند، همچنین زیر ساخت‌های خوبی که در حوزه‌های مختلف علمی، فنی و تحقیقاتی وجود دارد یا ساختارهایی همچون پارک های علم و فناوری، مراکز رشد شتاب دهنده‌ها، کارخانه‌های نوآوری، قانون مترقی و پیشرو حمایت و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، همگی موجب شده‌اند تا جوانان ما ایده های خود را در حوزه‌های مختلف در شکل شرکت دانش بنیان اجرایی کنند.

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی همچنین می‌گوید: «کارساز» برای فرهنگسازی درست گام برداشته است تا جوانان به صورت تمرینی ایده خود را به ایده پردازان ارائه کنند و در برنامه مورد تاکید قرار دهد. هر چند که در این راه مشکلات و زمین خوردن‌هایی نیز وجود دارد که هر کارآفرینی با آن‌ها مواجه می شود والبته در نهایت بالبخند رضایت از آن سختی‌ها یاد می‌کند.

مستندمسابقه «کارساز» تولید جدید استودیو نوبین و محصول سازمان هنری رسانه ای اوج از شنبه بیست و چهارم اسفند هر شب ساعت ۲۱ در ۱۰ قسمت از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و روز بعد ساعت ۹ صبح بازپخش می‌شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
بنیاد ملی نخبگان
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *