مقالات کارآفرینیمقالات فین تک

ویژه نامه فینتک اکوموتیو ؛ بخش ها ، مصاحبه ها ، چالش ها

از معرفی حوزه های مختلف فین تک تا مصاحبه با بازیگران اکوسیستم فینتک ایران

لیمو HR

امروزه با گسترش تکنولوژی و فناوری ، کسب و کارهای سنتی بیش از پیش نیاز به تغییر در راستای تسهیل امور برای مشریان را احساس میکنند. در دنیایی که افراد به سمت انجام دادن امور به صورت مجازی و یا کوتاه کردن فرایند انجام عملیات هستند و به دنبال مقایسه کردن شرکت ها جهت دریافت امکانات بیشتر هستند کسب و کارهای قدیمی توانایی رقابت و به تبع آن بقا را ندارند نمونه بارز این سبک از شرکت ها غول موبایل سازی یعنی نوکیا بود که با وجود توانایی های بسیار اما در جهت نیاز افراد جامعه گام برنداشت.

بسیاری از شرکت ها در راستای این امر که کسب و کارهای خود را با توجه به نیاز جامعه به روز کنند گام برداشتن و به طرق مختلف تکنولوژی را به ساختار کسب وکار خود اضافه کردند. سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده که فینتک به چه معناست؟ آیا صرفا فینتک ادغام تکنولوژی و فناوری با امور سنتی گفته میشود؟ جواب خیر است.

شرکت های فین تک به افراد و کسب و کارها، ابزارهای مقیاس پذیر بیشتری می‌دهند. این ابزارهای دیجیتال، مدل‌های تجاری سنتی را با ایده های نوآورانه و راه حل های نرم افزاری ترکیب کرده و خدمات را برای مشتریان تسهیل می نمایند.

فینتک در حوزه های بسیاری اعم از : بیمه (Insurance) ، انتقال پول (Money transfers) ، پرداخت (Payment)، سرمایه گذاری و معامله گری( Trading & Investing)، وام دهی (Lending)، مدیریت ثروت (Wealth Management) ، بلاکچین (Block chain)، بانک داری (Banking)، تامین مالی ( Financing)، تحقیق و داده ها (Research & data)، تکنولوژی رگولاتوری (Regularly Technology) ، امور مالی شخصی (Personal Finance) ورود کرده است و هنوز در بسیاری از حوزه ها جای کار دارد.

در وبسایت اکوموتیو به سراغ حوزه های مختلفی از فینتک رفتیم که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

رگ تک (قوانین) : مقررات دولتی عموما خیلی سریع وضع شده و تغییر می‌کنند، سریع‌تر از آنکه شرکت‌ها بتوانند خود را با آنها انطباق دهند و برای شکل‌دهی یک محصول یا فرآیند برطبق برخی قوانین، زمان کافی وجود ندارد. از طرفی سرپیچی از مقررات اغلب جرایم و تحریم‌های سنگینی را به دنبال دارد. از سوی دیگر RegTech واژه جدیدتری است و به فن‌آوری‌هایی اشاره دارد که به کسب و کارها کمک می‌کنند خود را با مقررات انطباق داده و آن‌ها را رعایت کنند.

 

رگ تک (RegTech) لندتک (وام دهی) : لندتک ها تنها به فرآیندهای خودکار و آنلاین متکی هستند، لندتک معمولاً از نظر هزینه‌های عملیاتی نسبت به بانک‌ها برتری دارند، زیرا فرآیندهای کاربردی آنلاین، پذیره‌نویسی خودکار، فقدان زیرساخت شعبه، نیاز به نیروی کار و همچنین هزینه‌های سربار را پایین نگه می‌دارند. مزایای لندتک ها این اجازه را می‌دهد تا به رشد خود ادامه دهند و شیوه‌ای که افراد و کسب و کارهای کوچک از طریق آن، اعتبار کسب می‌کنند را تغییر دهند. علاوه بر این، تغییرات فرصتی را برای بهبود نتایج مالی و اجتماعی فراهم خواهد کرد.

 

لندتک (lendtech)ولث تک (مدیریت ثروت): شرکت‌های ولث تک، حرفه مدیریت سرمایه و سرمایه گذاری را ارتقا داده و پلتفرم‌ها و راه‌حل‌های گوناگونی را از جایگزین‌های دلالی و مشاوران رباتیک خودکار و نیمه‌خودکار گرفته تا پلتفرم‌های سرمایه گذاری خودکار، کلاس‌های سرمایه برای بازارهای خاص، و ابزارهای سرمایه گذاری برای سرمایه‌گذاران شخصی و مشاوران ارائه می‌دهند.

ولث تک (wealthtech)اینشور تک (بیمه) : فناوری بیمه به استفاده از نوآوری‌هایی گفته می شود که برای افزایش صرفه‌جویی و بهره‌وری از مدل فعلی صنعت بیمه طراحی شده‌اند. فناوری بیمه یا اینشورتک ترکیبی از واژه‌های «بیمه» و «فناوری» و الهام گرفته شده از اصطلاح فناوری مالی است.

اینشورتک (insurtech)

مانی ترنسفر (انتقال وجه) : فین تک، به‌طور موفق توانسته است تا صنایع سنتی انتقال وجه بین‌المللی را با فراهم آوردن انتقال سریع و کارآمد، بیش‌از پیش مختل گرداند. علاوه بر این، در حال حاضر مردم می‌توانند وقتی در خارج از خانه خود به سر می‌برند، مثلاً وقتی که در محیط کارشان هستند و یا در سفر می‌باشند، انتقال پول به خارج از مرزهای کشور را انجام دهند. نکته مهم دیگر، مقایسه جایگزین‌های مختلفی که برای نیازهای فردی شما مناسب هستند، قبل از انتخاب عرضه‌کننده می‌باشد.

مانی ترنسفر (money transfer)

همچنن در حوزه فینتک مصاحبه هایی با استارتاپ های ایرانی از جمله استارتاپ میهر که در حوزه بلاکچین و ارز دیجیتال فعالیت دارد یا ایران رنتر که در حوزه لندتک مشغول هستند انجام شده است. از جمله مصاحبه های صورت گرفته در این بخش به موارد زیر می توان اشاره کرد که شما را به مطالعه آن ها دعوت میکنیم :

در ادامه مقالات مربوط به حوزه های جدید فینتک مانند بلاکچین، معامله گری و سرمایه گذاری و… با توجه به نیازهای جامعه ارائه می شود. در تلاش هستیم تا در حوزه های مربوطه با استارت آپ ها و کسب و کارهای فعال مصاحبه هایی ترتیب بدهیم تا مقدمات معرفی بازار کار و نحوه استفاده از فینتک در این بخش ها بیان شود و با ارائه نقشه مسیر مطالعه کنندگان گرامی می توانند از مطالب آتی و روند پیش گرفته مطلع شوند.

در پایان از تمامی استارتاپها و فعالان اکوسیستم فینتک ، دعوت می کنیم تا در صورت تمایل به همکاری با ویژه نامه فینتک اکوموتیو از طرق مختلف من جمله ، محتواهای کاربردی حوزه فینتک ، معرفی استارتاپ های نوآورشان به صورت رایگان و … با ایمیل info@ecomotive.ir یا با آی دی تلگرام @imandehghanii در تماس باشند. به امید هر چه پویا تر شدن صنعت فینتک ایران.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۶ Average: ۴.۸]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *