کسب و کارهای کشاورزیمقالات کشاورزی

دسته بندی استارتاپ های کشاورزی؛ قبل از مزرعه

بخش دوم : قبل از مزرعه ; معرفی زمینه های کاری استارتاپ های خارجی در قبل از مزرعه و نمونه ایرانی آنها

لیمو HR

پیشتر در مقاله معرفی دسته بندی استارتاپ های کشاورزی اشاره کردیم که از نظر زنجیره تامین کالا و خدمات، استارتاپ های کشاورزی به سه دسته: قبل، حین و بعد از مزرعه تقسیم بندی می شوند. در این مقاله به بررسی زیر دسته های قسمت قبل از مزرعه می پردازیم. در این قسمت همچنین در هر زیردسته اشاره ای به استارتاپ های ایرانی شناسایی شده توسط تیم اکوموتیو می شود. اگر استارتاپی در یکی از این دسته ها دارید که در این بخش معرفی نشده است، لطفا از طریق تکمیل این فرم به هرچه بارورتر شدن لیست اکوموتیو کمک نمایید.

تامین نهاده ها، تجهیزات و ماشین آلات (Input/Equipment procurement and machinery):

تامین نهاده ها، تجهیزات و ماشین آلات

استارتاپ هایی که به تامین نهاده‌ها، تجهیزات و ماشین آلات دامداری و کشاورزی می‌پردازند. کسب و کار های این حوزه در قالب وبسایت‌های فروش یا بازارگاه‌های اینترنتی فعال هستند و خدمت ارائه می‌کنند. استارتاپ های ایرانی که در این زمینه فعالیت می کنند عبارت اند از: کشاورزی آنلاین، نهاده کالا، کشت کالا، تامین آنلاین، دیبای سبز، فارمک،باغبوم، مزرعه کارآفرینی و آلورفارم.

بذر و جوانه

بذر و جوانه (Seed and Seedling):

مجموعه استارتاپ هایی که به تولید بذر، جوانه و نهال می‌پردازند و یا فعالیتی مرتبط با آن‌ها نظیر توسعه و تولید رزین و رنگدانه‌ها برای کاربرد در بذر و کود انجام می‌دهند، در این دسته قرار می‌گیرند.

کنترل بیولوژیکی (Biological control):

کنترل بیولوژیکی

کنترل بیولوژیک به معنای به کارگیری پدیده‌های طبیعی برای تنظیم جمعیت موجودات است. کنترل بیولوژیک ممکن است به با یا بدون دخالت انسان اتفاق بیافتد. کنترل بیولوژیک کاربردی حول سه موضوع تعریف می‌شود: ۱- انواع آفت‌های هدف مثل : حشرات، کنه‌ها، حلزون‌ها، علف‌های هرز، بیماری های گیاهی و مهره داران ۲- انواع دشمنان طبیعی مانند: حشرات شکارگر، بندپایان، قارچ ها، تک‌سلولی ها ۳- روشهای بکارگیری دشمنان طبیعی. استارتاپ های ایرانی که در این زمینه فعالیت می کنند عبارت اند از: اگرینت.

خدمات مالی (Financial services):خدمات مالی

فعالیت استارتاپ‌های خدمات مالی در حوزه کشاورزی شامل ایجاد بسترها و نرم افزارهای مدیریت مالی، سرمایه گذاری یا تامین سرمایه برای پروژه‌های حوزه کشاورزی، شتابدهی سایر استارتاپ ها و شرکت‌های حوزه کشاورزی است. استارتاپ های ایرانی که در این زمینه فعالیت می کنند عبارت اند از: زمون، بانکت و طرح نویس.

برنامه های وفاداری (Loyalty program):

برنامه های وفاداری

برنامه‌ی وفاداری، استراتژی‌‌ای در بازاریابی است که توسط بازرگانان طراحی شده تا مشتریان را به خرید و یا استفاده از خدمات کسب و کار مربوط به حوزه کشاورزی تشویق کند.

 

 

اشتراک گذاری (Shared economy):اشتراک گذاری

ایجاد دسترسی به کالاها و خدماتی که امکان اشتراک‌گذاری آن‌ها وجود دارد یکی از حوزه‌های فعالیت کسب و کارهای نوپای کشاورزی است. استارتاپ‌های فعال در این حوزه به ایجاد پلتفرم‌هایی برای اشتراک‌گذاری ماشین آلات، زمین کشاورزی و سایر منابع در دسترس می پردازند.

باروری و تغذیه (Fertility & nutrition):

باروری و تغذیه

استارتاپ‌های این دسته بر روی موضوعات باروری و تغذیه متمرکز هستند. استارتاپ‌های حوزه تغذیه بیشتر بر روی تکنولوژی‌های مرتبط با تغذیه در کشاورزی و دامپروری کار می‌کنند، چنانکه در خصوص گیاهان به فعالیت‌هایی مانند افزایش بهره‌وری تولید از طریق تولید کودها، مواد آلی و شیمیایی می‌پردازند و در بخش دامپروری نیز تولید انواع ویتامین‌ها، مکمل‌های معدنی، مواد محرک رشد و… را پیگیری می‌کنند. در حوزه تولید مثل و باروری این استارتاپ‌ها فعالیت‌هایی مانند تولید انواع مواد موثره در رشد گلدهی و تکثیر گیاهان را پیگیری می‌کنند و تکنولوژی‌های مختلفی را در این زمینه توسعه می‌دهند. در بخش دامپروری نیز تکنولوژی‌هایی مانند تلقیح مصنوعی، انتقال جنین، تولید و ساخت هورمون‌ها و داروهای مختلف را توسعه می‌دهند. استارتاپ های ایرانی که در این زمینه فعالیت می کنند عبارت اند از: آراز فیدار آزما، رویای سبز آسپا، کپسول ارگانیک جنگل، نانو رسیس و تلید توس تبار.

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی (Laboratory analysis):تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی

فعالیت‌های استارتاپ‌های این حوزه شامل پیاده‌سازی روش‌های تجزیه و تحلیل ایمنی موادغذایی، اسکن و اندازه‌گیری آلاینده‌ها، اسکن آلودگی‌های ناشناخته، اندازه‌گیری مواد باقی‌مانده از داروهای دامپزشکی،آفت‌کش‌ها، متابولیت‌ها و همچنین توسعه روش های تجزیه و تحلیل که به تشریح سریع تقلب در مواد غذایی منجر می‌شود، است. استارتاپ های ایرانی که در این زمینه فعالیت می کنند عبارت اند از: پارسیان بیوتک (زیست فناور دانش پارسیان)

در این مقاله سعی شد زیردسته های استارتاپ های قبل از مزرعه معرفی و استارتاپ های ایرانی فعال در این زمینه ها را معرفی کنیم. در مقاله بعدی زیردسته های استارتاپ های حین مزرعه را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید… .

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۸ Average: ۴.۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *