کسب و کارهای کشاورزیمقالات کشاورزی

دسته بندی استارتاپ های کشاورزی؛ داخل مزرعه

بخش سوم : داخل مزرعه ; معرفی زمینه های کاری استارتاپ های خارجی داخل مزرعه و نمونه ایرانی آنها

در سلسه مقالاتی که در رابطه با استارتاپ های کشاورزی داریم، پیشتر دسته بندی استارتاپ های پیش از مزرعه را ارائه کردیم. در این مقاله در نظر داریم به معرفی زیر دسته بندی استارتاپ های داخل مزرعه و معرفی استارتاپ های ایرانی فعال در این زمینه بپردازیم. این دسته زیر دسته های بیشتری نسبت به قسمت قبل از مزرعه دارد و از نظر تعداد نیز شامل استارتاپ های فعال بیشتری می شود. چنانچه صاحب استارتاپی در این زمینه هستید که در دسته بندی های زیر به آن اشاره نشده است، لطفا از طریق پر کردن این فرم به ما اطلاع دهید.

مدیریت مزرعه (Farm management):

مدیریت مزرعه

مدیریت مزارع، مهمترین رکن شکست یا موفقیت هر مزرعه است. استارتاپ‌ های این دسته به توسعه نرم افزارهای مدیریت مزارع روی آورده‌اند تا کشاورز و دامپرور را در اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای مدیریت مزرعه یاری کنند. استفاده از این نرم‌افزارها به کشاورز کمک می‌مند تا متناسب با شرایط بازار و تولید خود، برنامه‌ریزی‌های بهتری انجام دهد. انتخاب بهترین محصول با توجه به آزمایش خاک و آب و قیمت محصول، انتخاب بهترین کود، برنامه ریزی برای آبیاری و… از کاربردهای این نرم‌افزارها در کشاورزی است. بررسی شرایط تولیدی و تغذیه‌ای هر دام، مدیریت دوره واکسیناسیون، انتخاب زمان مناسب برای تلقیح و یا زایمان دام‌ها نیز از جمله خدمات این استارتاپ‌ها در بخش دامپروری است. از جمله استارتاپ های ایرانی فعال در این زمینه می توان به استارت آپ های دامبان و کشت یار اشاره کرد.

مدیریت توزیع

مدیریت توزیع (Distribution management):

مدیریت توزیع یک اصطلاح کلیدی است که به فعالیت‌ها و فرآیندهای متعدد مانند بسته‌بندی، مدیریت موجودی، انبارداری، زنجیره تامین و تدارکات اشاره دارد. استارتاپ‎هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند با توسعه ابزارهایی به تسهیل مدیریت این فرآیندها کمک می‎کنند. برآورد قیمت فروش، پیش‌بینی تقاضا، پورتال ارتباطی برای تولید‌کننده و مشتریان، پیش‌بینی‌های مالی، حسابداری آنلاین و… از خدماتی است که استارتاپ‌های این بخش ارائه می‌دهند. از جمله استارتاپ های ایرانی فعال در این زمینه می توان به استارت آپ آرادو اشاره کرد.

محتوا و آموزش (Content & Education):

محتوا و آموزش

استارتاپ‌های این دسته با استفاده از بسترهای نرم‌افزاری و به کار گیری محتوای چندرسانه‌ای به ارائه‌ی آموزش‌های مرتبط با کشاورزی می‌پردازند. برخی از این استارتاپ‌ها، آموزش‌های پیشرفته و تخصصی در حوزه دامپروری و کشاورزی را ارائه می‌دهند و دوره‌های آموزشی دانشگاه‌های معتبر را به صورت آنلاین در دسترس علاقمندان این حوزه قرار می‌دهند. از جمله استارتاپ های ایرانی فعال در این زمینه می توان به استارت آپ های فارمکده، اگریتن، آکادمی کشاورزی و امدادکشاورز اشاره کرد.

کشاورزی دقیقکشاورزی دقیق (Precision Farming):

استارتاپ‌های این دسته، سیستم‌های یکپارچه‌ای را برای مدیریت جامع مزرعه در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. این سیستم‌ها شامل بخش‌های مختلفی مانند سنسورها و دوربین‌ها هستند که در قسمت‌های مختلف یک مزرعه نصب می‌شوند تا اطلاعات مربوط به مزرعه را گردآوری کنند. اطلاعات گردآوری شده توسط این سیستم‌ها برای مدیریت و تصمیم‌گیری در خصوص فرآیندهای مزرعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظارت و کشف (Scouting):

نظارت و کشف

این استارتاپ‌ها در سه امر نظارت، تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری کشاورزان را یاری کرده و فرآیندهای شناسایی و حل مشکلات مزرعه را تسهیل می‌کنند. جمع‌آوری اطلاعات در مورد آفات، بیماری‌ها، دسترسی به داده‌های جمع‌آوری شده و ارائه آن‌ها در قالب گزارش‌های دقیق و به صورت نموداری که امکان تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری را فراهم می‌کند، از خدمات این استارتاپ‌ها است. از جمله استارتاپ های ایرانی فعال در این زمینه می توان به استارت آپ اگدرون اشاره کرد.

پهبادها

پهبادها (UAV):

تصویر برداری هوایی مزارع توسط پهپادها به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا بهره‌وری را افزایش دهند. یکی از کارهایی که می‌توان به وسیله این سیستم‌ها انجام داد، برآورد بسیار دقیق زمان برداشت محصول براساس دامنه نوری ساطع شده از مزرعه است. همچنین می‌توان موقعیت آفت‌ها در مزرعه را شناسایی کرد تا عملیات سمپاشی به صورت هدفمند صورت بگیرد. استارتاپ‌های این حوزه در بخش‌های زیر هم فعال هستند:

  • تجاری‌سازی پهپادها برای کشاورزی و آموزش تخصصی
  • سفارشی‌سازی پهپادها با توجه به فعالیت‌ها و نیازهای مشتری
  • آموزش حرفه‌ای و پشتیبانی فنی برای استفاده از پهپادها
  • توسعه و تامین تجهیزات عکاسی با کیفیت بالا برای پهپادها
  • تشخیص و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به خرابی محصول

از جمله استارتاپ های ایرانی فعال در این زمینه می توان به استارت آپ های کاسپین اسکای و اگری کوپتر اشاره کرد.

سنجش از دور (Remote Sensing):

سنجش از دور

استارتاپ‌های این حوزه در زمینه استفاده از امکانات و تصاویر ماهواره‌ای برای ایجاد بهبود در کشاورزی فعالیت می‌کنند. خدمات این استارتاپ‌ها موارد زیر را شامل می‌شود:

  • ارائه‌ی هشدار در خصوص خرابی‌های محصول و همچنین آگاه‌سازی از زمان برداشت
  • نقشه برداری برای سنجش ظرفیت تولید زمین و اقتصادی بودن کشت محصولات
  • ارزیابی و نظارت بر املاک و مستغلات و زمین‌های کشاورزی
  • نظارت بر جنگل‌ها و آثار فعالیت‌های کشاورزی بر آن‌ها
  • تهیه‌ی نقشه کشت محصولات کشاورزی
  • گردآوری اطلاعات هواشناسی

از جمله استارتاپ های ایرانی فعال در این زمینه می توان به استارت آپ های ست پلات، ستلارم، سام (سمیتیو) و مجموعه فاطر اشاره کرد.

هواشناسی و آبیاری

هواشناسی و آبیاری (Meteorology & Irrigation):

استارتاپ‌های فعال در این حوزه از طریق ماهواره‌ها و اطلاعات تجمیع شده‌ی هواشناسی یک منطقه، پیش‌بینی‌های دقیقی از آب و هوای منطقه ارائه می‌دهند. این استارتاپ‌ها با دریافت اطلاعات مربوط به منابع آب، برنامه‌ای برای کاشت، داشت و برداشت محصولات ارائه می‌دهند که در آن زمان آبیاری و کود‌دهی به صورتی لحاظ شده است که حداکثر تولید محصول با حداقل هزینه ها اتفاق بیفتد. این استارتاپ‌ها در موارد زیر اثرگذار هستند:

  • برنامه‌ریزی زمانی کاشت و برداشت
  • تهیه نقشه توزیع زمانی و جغرافیایی بارندگی و رطوبت آب و خاک
  • سنجش و گردآوری اطلاعات جهت و شدت باد، پوشش ابر و تغییرات دمایی
  • برنامه‌ریزی زمانی برای استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات، فعالیت نیروی انسانی و برنامه‌های سم‌پاشی

از جمله استارتاپ های ایرانی فعال در این زمینه می توان به استارت آپ های اترک فیدار هوشمند البرز، اگری هیدرو، رایان آروین، ویستا صنعت زیست کیا، سنترپیوت و سما کنترل اشاره کرد.

اینترنت اشیاء (Internet of things):

اینترنت اشیا

استارتاپ‌های فعال در این زمینه فعالیت‌های متنوعی را انجام می‌دهند. به عنوان مثال از قابلیت‌های اینترنت اشیا برای مدیریت انواع مزرعه بهره‌ می‌برند. برای مثال مرغداری‌ها به کمک اینترنت اشیا به صورت کاملا خودکار درآمده‌اند. این امر با گردآوری اطلاعات توسط انواع حسگرها و انتقال آن‌ها به دستگاه‌ها و سیستم‌های فعال در مرغداری اتفاق می‌افتد. تمامی اطلاعات گردآوری شده توسط سنسورها از طریق یک نرم‌افزار در اختیار مزرعه‌دار قرار می‌گیرد و و او می‌تواند با استفاده از این اپلیکیشن تصمیمات خود را در وضعت مرغداری لحاظ کند. از جمله استارتاپ های ایرانی فعال در این زمینه می توان به استارت آپ های فناوری هوشمند زیگ، نفیس پردازشگر دانش، سبز پایش افرا، بیدار، یونیتی تک و فناوری های هزاره سوم اشاره کرد.

تشخیص تصویرتشخیص تصویر (Image diagnosis):

پردازش تصویر کاربردهای متنوعی در کشاورزی دارد. نظارت بر رشد و سلامت میوه‌ها و گیاهان از جمله‌ی این کاربردها است. نرم افزار پیشرفته‌ی هوش مصنوعی در کنار تصاویر ،داده‌های جغرافیایی، اقلیمی، نقشه های بهره‌وری تاریخی و وضعیت زراعت باغ‌های مشابه گردآوری و پردازش می‌کنند و در نهایت اطلاعات جامعی را برای تسهیل تصمیم‌گیری در اختیار ذی‌نفعان حوزه‌ی کشاورزی می‌گذارند.

ماشین آلات و تجهیزات (Machinery & Equipment):

ماشین آلات و تجهیزات

ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات مختلف هسته فعالیت استارتاپ‌های این دسته است. دستگاه‎های حذف علف‌های به کمک جریان الکتریکی، تراکتورهایی که با متان کار می‌کنند و ربات‌هایی که به کاشت منظم محصولات کمک می‌کنند از جمله دستاوردهای استارتاپ‌های این بخش هستند.

 

اندازه گیری از دور و اتوماسیوناندازه گیری از دور و اتوماسیون (Telemetry & Automation):

استارتاپ‌های این حوزه ابزارها و تجهیزات مختلف مزرعه را به یکدیگر متصل می‌کنند تا کارها به صورت اتوماتیک و هماهنگ با یکدیگر انجام شود. تجمیع اطلاعات مختلف در یک سیستم مرکزی در مزرعه که توسط این کسب و کار ها اتفاق میفتد، تصمیم‌گیری بهتر در مزرعه را به ارمغان می‌آورد از دوباره کاری‌ها جلوگیری می‌کند. از جمله استارتاپ های ایرانی فعال در این زمینه می توان به استارت آپ های اسمارت بین، ویستا صنعت زیست کیا و ناپادا اشاره کرد.

تاکنون دو بخش استارتاپ های قبل و داخل مزرعه معرفی شدند. در ادامه به معرفی دسته آخر یعنی استارتاپ های کشاورزی پس از مزرعه خواهیم پرداخت. خوشحال می شویم اگر نقطه نظرات گرانقدر خود را در قسمت نظرات همین مقاله و یا از طریق آیدی تلگرام MortazaGhodsi@ به ما منتقل بفرمایید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *