مقالات کارآفرینی

سرمایه گذاری بیل گیتس روی انرژی پاک

معرفی استارتاپ‌های فعال در حوزه انرژی پاک که بیل گیتس روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

بیل گیتس، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق مایکروسافت دومین شخص ثروتمند جهان است. ارزش دارایی‌های او به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

او مبلغ قابل توجهی را بر روی شرکت‌های حوزه انرژی پاک سرمایه‌گذاری کرده است که بیشتر آن در قالب یک برنامه‌ی سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری با عنوان Breakthrough Energy Ventures انجام شده است.

بیشتر استارتاپ‌ هایی که گیتس رو آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، به سه راهکاری می‌پردازند که گیتس آن‌ها را برای دستیابی به انرژی پاک ضروری می‌داند: ذخیره‌سازی طولانی مدت، انرژی هسته‌ای و راهکارهای جلوگیری از انتشار کربن و انتقال برق.

در مقاله‌ای که بیزینس اینسایدر منتشر کرده است به ۲۴ شرکت حوزه انرژی پاک که بیل گیتس رو آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، پرداخته شده است. داده‌های مربوط به این شرکت‌ها از پیچ بوک استخراج شده است.

بخشی از اقدامات بیل گیتس که کمتر به آن توجه می‌شود، سرمایه‌گذاری او بر روی استارتاپ‌ها است. بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به حوزه انرژی‌ پاک است.

“ما به راهکارهایی نیاز داریم تا انرژی پاک را به نزدیک یک میلیارد نفر که لایق دسترسی بیشتر به برق هستند، ارائه دهیم.” این بخشی از سخنان گیتس در ویدئویی است که در وبلاگ شخصی خودش به اشتراک گذاشته است. او همچنین اشاره می‌کند: “به همین خاطر است که من در بر روی راهکارهای پاک، مقرون به صرفه و قایل اطمینان تولید برق سرمایه‌گذاری می‌کنم و دیگران را به انجام همین کار تشویق می‌کنم.”

عمومی‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری بیل گیتس که یک صندوق یک میلیارد دلاری است در همکاری با دیگر افراد ثروتمند شکل گرفته است و Breakthrough Energy Ventures یا به اختصار BEV نام دارد. ریچارد برنسون، مایکل بلومبرگ، ری دالیو و وینود خوسلا از دیگر سرمایه‌گذارانی هستند که در BEV که یکی از فعال‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری حوزه‌ی انرژی پاک است، مشارکت دارند.

هدف این صندوق در وبسایتش اینگونه بیان شده است: “هدف این هدف ما ایجاد نفع مالی از طریق سرمایه‌گذاری‌هایمان است که هر یک از آن‌ها ظرفیت کاهش چشمگیر تولید گازهای گلخانه‌ای را خواهند داشت.”

سرمایه گذاری های بیل گیتس

بیل گیتس از طریق دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری شامل Gates Ventures، Cascade Investment و Village Global هم بر روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. بیشتر استارتاپ‌هایی که او از آن‌ها حمایت کرده است، بر روی سه راهکاری کار می‌کنند که گیتس معتقد است برای انتقال به عصر برق پاک مورد نیاز هستند.

اولین راهکار مربوط به ذخیره‌سازی طولانی مدت انرژی است، در واقع باتری‌های بزرگی که انرژی را برای چندین روز یا ماه ذخیره می‌کنند. گیتس در این خصوص می‌نویسد: “یافتن راه‌هایی برای ذخیره انرژی به منظور استفاده از آن پس از غروب خورشید یا زمانی که دیگر باد نمی‌وزد، چالش بزرگی است که باید حلش کنیم.”

مورد دوم ترکیبی از انرژی هسته‌ای و راهکارهای جلوگیری از انتشار کربن است که به نظر ترکیبی غیرمعمول می‌آید. گیتس با استناد به یک مطالعه از MIT، می‌گوید اگر تحول در انرژی شامل استفاده از انرژی هسته‌ای، به کارگیری راهکارهای کاهش انتشار کربن و توسعه تکنولوژی‌های ذخیره‌سازی باشد، برق بدون کربن حاصل از به کارگیری این ترکیب حتی ۶۲ درصد نسبت به برق حاصل از منابع تجدیدپذیر مانند خورشید یا باد ارزان‌تر خواهد بود.

در نهایت گیتس می‌گوید که به شبکه‌های توزیع با ولتاژ بالا و گسترده نیازمند هستیم تا انرژی را از منابع تجدیدپذیر انرژی به محل مصرف آن برسانیم. او چنین توضیح می‌دهد: “اتصال منابع تجدیدپذیر به تقاضا نیازمند ساخت خطوط انتقالی است که توان انتقال مقدار زیادی انرژی در مسافت‌های طولانی را دارا هستند.”

در ادامه استارتاپ‌هایی که بیل گیتس در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است را معرفی می‌کنیم. این استارتاپ‌ها براساس میزان جذب سرمایه و به صورت افزایشی مرتب شده‌اند.

سرمایه‌گذاری ۲ میلیون دلاری – Bluefield Technologies | سال تاسیس: ۲۰۱۷

استارتاپ Bluefield Technologies
کارکرد: این استارتاپ انتشار گاز اتان را با استفاده از تصاویر ماهواره‌هایی که هر یک به اندازه یک کوله‌پشتی هستند، اندازه‌گیری می‌کند. در وبسایت این استارتاپ آمده است: “سنسور ما اثر طیفی متان زیر تابش خوردشید را که از زمین بازتاب داده می‌شود، شناسایی می‌کند. سپس از الگوریتم‌های دید ماشینی برای دستیابی به تصویری بهتر از آنچه سنسورها دریافت می‌کنند، استفاده می‌کنیم.”

کل سرمایه جذب شده: بیش از ۲ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: سکویا کپیتال و چارلی سانگرست که از مدیران اجرایی سابق مایکروسافت است.

سرمایه‌گذاری ۶ میلیون دلاری – Seaborg | سال تاسیس: ۲۰۱۴

استارتاپ Seaborg
کارکرد: سیبرگ که یک استارتاپ دانمارکی است، در حال توسعه‌ی راکتورهای فشرده‌ی نمک مذاب است که برای کاهش هدر رفت انرژی طراحی شده‌اند. این استارتاپ برای ارائه‌ی راکتورهای تجاری تا سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی کرده است.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۶ میلیون دلار سرمایه علاوه بر گرنت ۲ میلیون دلاری

دیگر سرمایه‌گذاران: پیتر تیل هم‌بنیان‌گذار PayPal

سرمایه‌گذاری ۸ میلیون دلاری – Quidnet Energy | سال تاسیس: ۲۰۱۵

استارتاپ Quidnet Energy
کارکرد: این استارتاپ یک تکنولوژی ذخیره‌سازی انرژی با پمپاژ آب را توسعه می‌دهد. در این تکنولوژی آب به یک غار زیرزمینی تزریق می‌شود و در آنجا فشرده می‌شود. سپس با رها شدن آن توربین‌های تولید انرژی به حرکت درمی‌آیند.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۸ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: گروه سرمایه‌گذاری انرژی پاک و بنیاد خانواده ویل و جادا اسمیت

سرمایه‌گذاری ۹ میلیون دلاری – Heliogen | سال تاسیس: ۲۰۱۳

استارتاپ Heliogen
کارکرد: سیستم توسعه داده شده توسط این استارتاپ از مجموعه‌ای از آینه‌ها برای تمرکز نور خورشید استفاده می‌کند که در نهایت حرارت شدیدی ایجاد می‌کند. این حرارت در فرآیندهای صنعتی مثل تولید سیمان و فولاد کاربرد دارد. این تکنولوژی می‌تواند در فرآیندهای مشابه جایگزین سوخت‌های فوسیلی شود.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۹ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: شرکت NRG Energy که یکی از غول‌های انرژی به شمار می‌رود و برد فلد که از کارآفرینان مطرح آمریکایی است.

سرمایه‌گذاری ۹ میلیون دلاری – Arnergy | سال تاسیس: ۲۰۱۳

استارتاپ Arnergy
کارکرد: این استارتاپ که در نیجریه بنیان‌گذاری شده است، فروشنده‌ی راهکارهای انرژی توزیع شده مانند سیستم‌های تولید انرژی خورشیدی قابل نصب روی سقف خانه‌ها و تجهیزات مرتبط با آن است. بازار هدف این شرکت، کشورهایی هستند که در رده بازارهای نوظهور طبقه‌بندی می‌شوند.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۹ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: یک صندوق سرمایه‌گذاری تاسیس شده توسط دولت نروژ به نام Norfund

سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون دلاری – Fervo Energy | سال تاسیس: ۲۰۱۷

استارتاپ Fervo Energy
کارکرد: این استارتاپ مستقر در کالیفرنیا مستقر است در حوزه انرژی زمین گرمایی فعالیت دارد. انرژی زمین گرمایی عموما به استفاده از گرمای ذخیره شده در پوسته‌ی زمین برای به حرکت درآوردن توربین‌ها یا گرمایش خانه‌ها اشاره دارد.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۱۱ میلیون دلار

سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیون دلاری – CarbonCure | سال تاسیس: ۲۰۰۷

استارتاپ CarbonCure
کارکرد: تکنولوژی این شرکت بتن را به کمک دی‌اکسیدکربن بازیافت شده تقویت می‌کند. این تکنولوژی دی‌اکسید کربن را به داخل بتنی که در حال ترکیب شدن است، پمپ می‌کند. در این شرایط کربن با آب و یون‌های کلسیم موجود در سیمان واکنش می‌دهد و نوعی ترکیب آهکی ایجاد می‌کند که کربن در ساختار آن گرفتار می‌شود. علاوه بر این، افزودن شدن این ساختارهای آهکی، سبب تقویت سیمان می‌شود و از برخی راهکارهای جایگزین هم عملکرد بهتری دارد.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۱۱ میلیون دلار که شامل موارد سرمایه‌گذاری جدیدی که هنوز مبلغ آن توسط شرکت اعلام نشده، نمی‌شود.

سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیون دلاری – SparkMeter | سال تاسیس: ۲۰۱۳

استارتاپ SparkMeter
کارکرد: اسپارک سیستم‌های اندازه‌گیری هوشمند و دیگر تجهیزات مورد نیاز برای واحدهای تولید انرژی را طراحی می‌کند و می‌فروشد. تکنولوژی این استارتاپ به تولیدکننده‌های انرژی امکاناتی نظیر پیاده‌سازی سیستم‌های پیش‌فروش انرژی، ارتباط با مشتریان، مانیتورینگ و کنترل از راه دور را ارائه می‌دهد. این امکانات سبب بهبود عملکرد واحدهای تولیدی می‌شود و به ایشان کمک می‌کند که به پایداری مالی دست پیدا کنند.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۱۴ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاری انرژی پاک ، سرمایه‌گذاری پاورهوس ، بازوی سرمایه‌گذاری توتال، سرمایه‌‌گذاری بدون کربن توتال

سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیون دلاری – Lilac Solutions | سال تاسیس: ۲۰۱۶

استارتاپ SparkMeter
کارکرد: لیلاک تکنیکی را برای استخراج عنصر لیتیوم توسعه داده است که با بهره‌وری بیشتر و هزینه کمتری این کار را انجام می‌دهد. لیتیوم در ساخت باتری‌های لیتیوم-یون مورد استفاده در خودروهای الکتریکی کاربرد دارد و تقاضای آن شاهد افزایش روزانه است.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۲۴ میلیون دلار

سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری – ۷۵F | سال تاسیس: ۲۰۱۲

استارتاپ 75F
کارکرد: ۷۵F یک استارتاپ در حوزه ساختمان هوشمند است که ابزارهای مختلفی را برای بهره‌وری بیشتر انرژی در ساختمان‌های تجاری به فروش می‌رساند. این شرکت مدعی است که می‌تواند هزینه‌های انرژی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

کل سرمایه جذب شده: ۲۵ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: یک ائتلاف سرمایه‌گذاری از مدیران اجرایی صنعت نفت و گاز که به عنوان برنامه‌ی آب‌وهوای نفت‌وگاز شناخته می‌شود و همچنین مرکز نوآوری ولز فارگو

سرمایه‌گذاری ۲۶ میلیون دلاری – Malta | سال تاسیس: ۲۰۱۸

استارتاپ Malta
کارکرد: مالتا شرکتی است که در پلتفرم نوآوری X مربوط به شرکت الفابت شتابدهی شده است و قبلا با نام Google X شناخته می‌شد. مالتا تکنولوژی دخیره‌سازی طولانی مدت انرژی را توسعه می‌دهد. این استارتاپ برق اضافی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند، به صورت گرما و سرما که به صورت جداگانه ذخیره می‌شوند، که بعدا می‌تواند آن را مجددا به برق تبدیل کند.

کل سرمایه جذب شده: ۲۶ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: یک ائتلاف سرمایه‌گذاری از مدیران اجرایی صنعت نفت و گاز که به عنوان برنامه‌ی آب‌وهوای نفت‌وگاز شناخته می‌شود و همچنین مرکز نوآوری ولز فارگو

سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلاری – Boston Metal | سال تاسیس: ۲۰۱۲

استارتاپ Boston Metal
کارکرد: بوستون متال که بنیان آن در MIT گذاشته شده است، از فرآیندی به نام الکترولیز اکسید مذاب برای تبدیل فلزات خام به فلزات مذاب استفاده می‌کند که در صنایع مختلفی مانند تولید فولاد کاربرد دارد. این استارتاپ مدعی است که فرآیند توسعه داده شده توسط آن، میزان بسیار کمتری کربن نسبت به فرآیندهای معمول تولید می‌کند.

کل سرمایه جذب شده: ۳۰ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: برنامه آب‌وهوای نفت‌وگاز

سرمایه‌گذاری ۳۷ میلیون دلاری – Varentec | سال تاسیس: ۲۰۰۹

استارتاپ Varentec
کارکرد: این استارتاپ که در سیلیکون ولی رشد کرده است، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای بهینه‌سازی شبکه‌ی توزیع برق را توسعه داده است. این تکنولوژی می‌تواند نوسانات ولتاژ را تا ۷۲ درصد کاهش دهد و از قطعی‌های ناشی از آن جلوگیری کند.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۳۰ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاری خوسلا و سرمایه گذاری ۳M

سرمایه‌گذاری ۴۸ میلیون دلاری – Natel Energy | سال تاسیس: ۲۰۰۹

استارتاپ Natel Energy
کارکرد: ناتل که در کالیفرنیا مستقر است یک استارتاپ در زمینه برق آبی است. این استارتاپ توربین‌هایی را توسعه می‌دهد که عبور بی‌خطر ماهی‌ها را ممکن می‌سازد و با قیمت مناسب‌تری هم به بازار عرضه می‌شوند. ناتل همچنین با دیگر توسعه دهندگان در طراحی پروژه‌های برق آبی پایدار همکاری می‌کند.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۴۸ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاری اشنایدر الکتریک

سرمایه‌گذاری ۴۷ میلیون دلاری – ESS Inc | سال تاسیس: ۲۰۱۱

استارتاپ ESS Inc
کارکرد: ESS باتری‌های جریان را تولید می‌کند. این باتری‌ها شارژ الکتریکی را در دو تانک مایع الکترولیت ذخیره می‌کنند. این الکترولیت‌ها شامل مخلوطی از آهن، نمک و آب هستند. وقتی باتری وصل می‌شود، اتم‌های شارژ شده که به آن‌ها یون گفته می‌شود بین دو تانک جریان می‌یابند و جریان الکتریک ایجاد می‌کنند.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۴۷ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: مرکز نوآوری ولز فارگو

سرمایه‌گذاری ۵۱ میلیون دلاری – Form Energy | سال تاسیس: ۲۰۱۷

استارتاپ Form Energy
کارکرد: فرم انرژی یک استارتاپ در حوزه ذخیره‌سازی انرژی است که در حال توسعه‌ی چندین باتری الکتروشیمیایی مختلف برای ذخیره‌سازی انرژی در سطح شبکه‌ی توزیع است. بر اساس ادعای این شرکت، این باتری‌ها تا صدها ساعت پایدار خواهند بود و در مدت مشابه نگهداری انرژی، قیمت بسیار پایین‌تری از باتری‌های لیتیوم-یون خواهند داشت.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۵۱ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاری شرکت سعودی انرژی آرامکو

سرمایه‌گذاری ۶۳ میلیون دلاری – Sierra Energy | سال تاسیس: ۲۰۰۴

استارتاپ Sierra Energy
کارکرد: سیرا انرژی در حال تجاری‌سازی یک تکنولوژی است که امکان تبدیل زباله‌های شهری به مواد باارزش مانند سوخت دیزل و گاز هیدروژن را فراهم می‌کند.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۶۳ میلیون دلار شامل ۳۰ میلیون دلار که این استارتاپ از شرکت مادر خود یعنی شرکت راه آهن سیرا دریافت کرده است.

سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیون دلاری – Ambri | سال تاسیس: ۲۰۱۰

استارتاپ Ambri
کارکرد: امبری که در MIT بنیان نهاده شده، در حال توسعه‌ی یک باتری مایع فلزی است که برای ذخیره‌سازی طولانی مدت انرژی کاربرد دارد.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۸۰ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاری خوسلا، سرمایه‌گذاری بدون کربن توتال

سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیون دلاری – Carbon Engineering | سال تاسیس: ۲۰۰۹

استارتاپ Carbon Engineering
کارکرد: تکنولوژی طراحی شده توسط این شرکت دی‌اکسید کربن را مستقیما از هوا استخراج می‌کند. یک فن بزرگ یا آرایه‌ای از فن‌ها، حجم زیادی از هوا را به داخل می‌کشد. هوا از ساختاری شیمیایی که با دی‌اکسید کربن واکنش می‌دهد عبور می‌کند. در حین این عبور دی‌اکسید کربن هوا جداسازی می‌شود. ماده شیمیایی اولیه که اکنون دی‌اکسید کربن هم در آن وجو دارد با یک ترکیب شیمیایی دیگر به نام کلسیم اکسید مخلوط می‌شود تا گندله‌ای از جنس آهک تولید شود. نهایتا این گندله‌ها حرارت داده می‌شوند تا از آن آهک خالص حاصل شود. اگر این گندله‌ها در دمای بالاتری حرارت ببینند، جریانی از دی‌اکسید کربن خالص تولید می‌کنند که در کنار کاربردهای دیگر، در تولید سوخت ترکیبی کاربرد دارد.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۸۴ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: غول نفتی شورون

سرمایه‌گذاری ۱۱۵ میلیون دلاری – Commonwealth Fusion Systems | سال تاسیس: ۲۰۱۷

استارتاپ Commonwealth Fusion Systems
کارکرد: این شرکت که بنیان آن در MIT نهاده شده است، در حال توسعه‌ی یک راکتور برای ایجاد فیوژن هسته‌ای است که از منابع پاک انرژی به شما می‌رود.

کل سرمایه جذب شده: ۱۱۵ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاری خوسلا

سرمایه‌گذاری ۱۳۳ میلیون دلاری – Mainspring Energy | سال تاسیس: ۲۰۱۰

استارتاپ Mainspring Energy
کارکرد: این شرکت تکنولوژی‌ای را توسعه می‌دهد که با عنوان جنراتور خطی شناخته می‌شود و از یک واکنش بین هوا و سوخت برای به حرکت درآوردن آهنربای میان کویل‌های مسی استفاده می‌کند تا برق تولید کند. این شرکت بر بهره‌روی بالای تکنولوژی خود و انتشار نزدیک به صفر نیتروژن اکسید توسط این تکنولوژی تاکید دارد.

کل سرمایه جذب شده: ۱۳۳ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: شرکت بزرگ نروژی در حوزه نفت به نام اکوئینور و سرمایه‌گذاری خوسلا

سرمایه‌گذاری ۱۷۸ میلیون دلاری – TerraPower | سال تاسیس: ۲۰۰۶

استارتاپ TerraPower
کارکرد: این شرکت که توسط خود بیل گیتس بنیان‌گذاری شده، در حال توسعه چندین تکنولوژی مختلف در زمینه سوخت هسته‌ای است. یکی از این تکنولوژی‌ها، یک راکتور است که از کلرید مذاب به جای آب برای خنک کردن استفاده می‌کند. تراپاور همچنین مدعی است که طراحی آن‌ها از راکتورهای امروزی امن‌تر خواهد بود و بهره‌وری بیشتری خواهد داشت.

کل سرمایه جذب شده: ۱۷۸ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاری خوسلا

سرمایه‌گذاری ۱۰۷ میلیون دلاری – ۱۳۶۶ Technologies | سال تاسیس: ۲۰۰۶

استارتاپ 1366 Technologies
کارکرد: این شرکت مستقر در بوستون ویفرهای مورد استفاده در صفحات خورشیدی را مستقیما از سیلیکون مذاب تولید می‌کند.

کل سرمایه جذب شده: حدود ۱۰۷ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: شرکت بزرگ فعال در حوزه انرژی خورشید به اسم First Solar و جنرال الکتریک

سرمایه‌گذاری ۲۹۶ میلیون دلاری –QuantomScape | سال تاسیس: ۲۰۱۰

استارتاپ QuantumScape
کارکرد: این شرکت که در دانشگاه استنفورد بنیان نهاده شده است، در حال تلاش برای توسعه‌ی باتری‌های حالت جامد است و توسعه این باتری‌ها را در همکاری با فولکس واگن پیش می‌برد. فولکس واگن می‌گوید که این باتری‌های حالت جامد برد خودروهای الکتریکی این شرکت را دو برابر خواهد کرد.

کل سرمایه جذب شده: ۲۹۶ میلیون دلار

دیگر سرمایه‌گذاران: فولکس واگن، خوسلا، کلینر پرکینز

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *