اخبار استارتاپی

انعقاد ۶ قرارداد در حوزه واکسن کرونا

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه ۶ قرارداد در حوزه واکسن کرونا با شرکتهای دانش بنیان منعقد شده، گفت: علاوه بر این ۷۶ پروژه بالینی نیز برای درمان کرونا در دست انجام است.

معاون علمی رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری در خصوص دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان در حوزه مبارزه با کرونا گفت: شرکتهای دانش بنیان توانسته اند در حوزه های مختلف تجهیزات بیمارستانی، تجهیزات مورد نیاز آی سی یو و … در این بحران کرونا تولیداتی داشته باشند به طوری که دیگر نیازی به واردات نداریم.

وی با بیان اینکه ما حتی توانایی صادرات محصولات تولیدی شرکتهای دانش بنیان را داریم، خاطر نشان کرد: یکی از پروژه‌های مهمی که همواره محققان در حال تحقیقات برای تولید آن هستند واکسن است. محققان کشور و شرکتهای دانش بنیانمان توانسته اند در حوزه واکسن وارد شوند به طوریکه ۴ قرارداد در زمینه واکسن کرونا منعقد شده است.

وی با بیان اینکه ما کشوری نبودیم که واکسن ساز باشیم، گفت: این هفته دو قرارداد دیگر اضافه می‌شود و تعداد به ۶ قرارداد می‌رسد. پیش بینی می‌کنیم که شرکتهای دانش بنیان امسال ۵ واکسن انسانی وارد بازار کنند.

معاون علمی و فناوری گفت: همچنین در حال حاضر بیش از ۷۶ پروژه بالینی در حوزه درمان کرونا توسط محققان انجام گرفته یا در حال انجام است؛ این پروژه‌ها شامل تست‌های دارویی، روش‌های درمانی و … هستند. ستاری ادامه داد: این تستهای بالینی باید در کمیته اخلاق وزارت بهداشت مورد تأیید قرار بگیرند تا در نهایت اجرایی شوند.

تولید روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در کشور

وی همچنین افزود: ما الان روزی ۴۰ دستگاه ونتیلاتور تولید می‌کنیم ۲ شرکت دانش بنیان داریم که قبل از بحران کرونا نیز این دستگاه‌ها را به اروپا صادر می‌کردند و تولیداتشان در تراز جهانی است پیش از این ظرفیت تولیدشان ۵ دستگاه در روز بود اما الان به ۴۰ دستگاه در روز رسیده است.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: ونتیلاتور در بازار خارجی حدود یک میلیارد قیمت دارد و در شرایط فعلی قیمت آن خیلی بالا رفته است. کلاً تجهیزات مربوط به کرونا خیلی افزایش قیمت داشته و برای ما که تحریم هستیم هم تهیه آن از خارج غیر قابل دسترس بود.

ستاری با اشاره به پیشرفتهای کشور در حوزه بیوتکنولوژی و به دنبال آن ساخت و تولید دارو گفت: ما در حوزه بیوتکنولوژی در منطقه بی نظیر هستیم. معاون علمی و فناوری با بیان اینکه ۱.۵ درصد اقتصاد کشور بر پایه بیوتکنولوژی است، تاکید کرد: ما برنامه ریزی کرده ایم که ۱۰ درصد اقتصاد کشور روی حوزه بیوتک بچرخد. این برنامه ریزی ۱۰ ساله است.

وی خاطر نشان کرد: شرکتهای دانش بنیان ایرانی توانسته اند تاکنون ۲۳ داروی بیوتکنولوژی را به تولید برسانند در صورتیکه کشورهای منطقه مانند ترکیه که همپای ما در زمینه علمی فعالیت می‌کنند یک دارو هم به تولید نرسانده اند.

ستاری با تاکید بر اینکه همواره رقابت و تولید محصولات بر پایه دانش وجود دارد، بیان کرد: ما از این بحران کرونا درس‌های بزرگی گرفتیم که قابل توسعه در آینده هستند.

ساخت اکثر تجهیزات پزشکی مورد نیاز در بحران کرونا توسط شرکتهای دانش بنیان

معاون علمی و فناوری با بیان اینکه اکثر محصولات پزشکی در کشور که مورد نیاز در این بحران است، توسط شرکتهای دانش بنیان به تولید رسیده اند، گفت: حتی برخی از این شرکتها امکان صادرات به کشورهای اروپایی هم دارند.

وی ادامه داد: تجهیزات ای سی یو، سیستم‌های قلبی، الکتروشوک، تنفس مصنوعی و… در داخل ساخته می‌شوند.

رفع نیاز به کیت در کشور توسط محققان داخلی

ستاری با تاکید بر اینکه ما سه نوع کیت در حوزه تشخیص کرونا داریم، گفت: یکی از این کیت‌ها تشخیصی هستند که از بزاق دهان بر پایه تکنولوژی «پی سی ار» کار می‌کند؛ این تست گرانی است و خیلی هم به تکنیک نمونه گیری بستگی دارد.

وی با بیان اینکه این کیت‌ها توسط سه شرکت دانش بنیان به تولید رسیده اند و تأییدیه دارند، گفت: این شرکتها ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار کیت تشخیص در هفته را دارند.

معاون علمی و فناوری با اشاره به نوع دوم کیت‌ها گفت: این نوع کیت که کیت‌های بر پایه سرولوژی هستند به تولید انبوه رسیده اند. این کیت بر اساس آزمایش خون است و نشان می‌دهد چه کسانی مبتلا شده اند و توانسته اند با این ویروس مقابله کنند.

تولید روزی یک میلیون کیت سرولوژی کرونا

وی با اشاره به برنامه ریزیها برای تولید این نوع کیت گفت: برنامه ریزی شده که تا سه هفته آینده روزی یک میلیون از این نوع کیت به تولید برسد. این موضوع هفته گذشته با رئیس جمهور نیز مطرح شد.

ستاری با بیان اینکه این کیت در خیلی از کشورها مانند آمریکا در حال توسعه است، خاطر نشان کرد: کمیته علمی مبارزه با کرونا باید پروتکل‌های تست این کیت را مشخص کند چون همه موارد آن جدید است.

تولید ۴میلیون ماسک در روز

ستاری افزود: شرکتهای دانش بنیان از همان ابتدای شیوع کرونا تولید ماسک‌ها را در پیش گرفتند در حدی که دستگاه‌های تبدیل فیلترهای معمولی به فیلترهای نانو به تولیدکننده ماسک تبدیل شدند.

وی افزود: در ابتدا تولید ماسک کم بود و کل ظرفیت کشور ۲۰۰ هزار ماسک بود؛ اما اکنون ۶ شرکت به حوزه تولید دستگاه‌های تولید ماسک وارد شدند به و یکی از شرکتها در کمتر از دو ماه ۱۷ دستگاه ساخت.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تولید ۴میلیون ماسک در روز توسط این شرکتهای دانش بنیان انجام می‌گیرد و می‌توانیم حتی ماسک صادر کنیم.

پالایشگاه آی وی آی جی راه اندازی می‌شود

وی با بیان اینکه ظرف یکی دو ماه آینده پالایشگاه‌ای وی ای جی در مدار قرار می‌گیرد، گفت: دیگر نیازی نیست که پلاسمای خون را به کشورهای خارجی بفرستیم بلکه می‌توانیم در پیک‌های بعدی کرونا از آنها برای درمان بهره ببریم.

تقاضای نخبگان برای بازگشت به کشور بیشتر شده است

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به بازگشت نخبگان به کشور گفت: من فکر می‌کردم که بازگشت به کشور متقاضی نداشته باشد و این تعداد کم باشد.

وی با بیان اینکه ما نیروی‌های انسانی خوبی داریم، گفت: مدتی است که تقاضاهای بازگشت نخبگان ایرانی از کشورهای دیگر به ایران بیشتر شده است؛ این افراد می‌توانند در شرکتهای دانش بنیان فعالیت کنند یا شرکتهای خود را توسعه دهند؛ دلیل این تقاضا هم این است که ابهت کشورهای خارجی ریخته و ما هم متوجه شدیم که در بسیاری از زمینه‌ها فاصله زیادی با این کشورها نداریم.

ستاری با بیان اینکه بسیاری از این نخبگان در حوزه فناوری اطلاعات و زیست فناوری فعال و قوی هستند، بیان کرد: بسیاری از این افراد در کشورهای خارجی شرکتهای بزرگی دارند که برخی از آنها تمایل دارند در کشور خودشان نیز فعالیت کنند این نشان می‌دهد علاوه بر فرهنگ سازی، جرأت و جسارتشان زیاد شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: هیچ کشوری به اندازه کشور ما در زمینه کرونا کار نکرده است. پروژه‌های بزرگی در زمینه درمان در حال اجرا است و این موضوع فرصتی را برای جامعه علمی ایران فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه ما در کشور دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، استارت آپ ها، شتابدهنده ها و شرکتهای دانش بنیان خوبی داریم، گفت: اگر ما زیست بوم خلاقی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم این زیست بوم در فاصله کوتاه می‌تواند اقدامات خود را انجام دهد؛ کاری که اکنون دستاورهای آنها را در این شرایط بحرانی می‌بینیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
مهر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *