اخبار استارتاپی

شهرداری تهران مجوزهای لازم برای توسعه شبکه VDSL را صادر می کند

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری از شروع مذکرات با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی برای تشکیل کنسرسیومی متشکل از شهرادی و شرکت‌های دارنده پروانه FCP خبر می‌دهد تا براین اساس توسعه شبکه اینترنت ثابت بر مبنای VDSL در کشور رشد و در کنار آن پروژه شهر هوشمند نیز با سرعت بیشتری پیگیری شود.

‌ افزایش مصرف اینترنت در دوران کرونا به دلیل دورکاری و خانه نشینی بسیاری از شهروندان،‌ مشکلات زیرساخت ارتباطی کشور را بیشتر از گذشته به نمایش گذاشته است. در یک ماه گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اجرای طرح توسعه VDSL در دو شهر قم و تهران وعده داده که کاربران در این دو شهر به سرعتی ۴ برابر سرعت فعلی دسترسی خواهند داشت و این توسعه به مرور در شهرهای دیگر کشور نیز ایجاد خواهد شد.

آنطور که آخرین آمار اعلام شده از سمت وزارت ارتباطات تا نیمه فروردین حدود ۳۰ هزار مشترک شرکت‌های مخابرات ایران و شاتل در استان قم امکان استفاده از سرویس VDSL را پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی خود نیز اعلام کرده که تا ۲۷ اردیبهشت ماه نیز ۸۰۰ هزار پورت VDSL در تهران دایر شود. محمدجواد آذری جهرمی همچنین اخیرا در صفحه اینستاگرام خود نوشته است که توسعه شبکه اینترنت ثابت بر مبنای تکنولوژی VDSL نیازمند هماهنگی بیشتری با شهرداری دارد. در همین راستا او از جلسه‌ای با شهرداری تهران خبر داده تا با مساعدت این نهاد توسعه این تکنولوژی در پایتخت سرعت بیشتری بگیرد.

حالا محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری از شروع مذاکراتی جدید با وزارت ارتباطات و بخش خصوصی برای تشکیل کنسرسیومی متشکل از شهرداری و شرکت‌های اینترنتی خبر می‌دهد؛ اما تاکید می‌کند که در این زمینه هنوز مصوبه‌ای برای اجرای فرایندها به تصویب نرسیده است.

فرجود در مورد جزییات این طرح گفت: «مجموعه پیشنهادهای در جلسات اخیر بین وزارت ارتباطات با شهرداری مطرح شده تا از ظرفیت‌های فیبرنوری شهرداری در قالب جدی‌تری استفاده شود. در این زمینه هنوز طرح یا پیشنهادی مصوب نشده و دو طرف در حال بررسی شرایط هستیم.»

 او با تاکید اینکه در صورت تشکیل این کنسرسیوم شهرداری همانند گذشته نمی‌خواهد به عنوان رقیب بخش خصوصی وارد ارائه سرویس در حوزه اینترنت شود توضیح داد: «ما نه در جایگاهی هستیم که با بخش خصوصی رقابت کنیم و نه هیچ‌وقت به این موضوع فکر کرده‌ایم. موضوعی که در حال ‌حاضر اهمیت دارد این است که بتوانیم نیازهای بخش خصوصی آنهم در این شرایط که به خاطر شیوع ویروس کرونا نیاز به اینترنت پرسرعت داریم با سرعت بیشتری پیگیری و انجام شود.» او تاکید می‌کند که آنها بارها این موضوع را با وزیر ارتباطات پیش برده‌اند که علاقه‌مند به همکاری با شرکت‌های خصوصی برای استفاده از زیرساخت‌های فیبرنوری مازاد این نهاد در ایجاد ظرفیت شبکه ارتباطی کشور هستند.

او تاکید می‌کند که تاکنون نیز و براساس تفاهم‌نامه پیشین شهرداری با وزارت ارتباطات دارندگان پروانه فعالیت از سمت رگولاتوری امکان استفاده از ظرفیت‌های مازد زیرساخت شهرداری را داشته‌اند. آنطور که فرجود می‌گوید فراهم کردن استفاده از این زیرساخت‌ها نه تنها در تهران که با کمک پروتکل‌های مشخصل در سایر کلانشهرهای کشور نیز پیاده شده است.

در همین زمینه بهمن سال گذشته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نشست خبری از تشکیل یک کنسرسیوم مشترک با ترکیب اپراتورهای FCP (ارتباطات ثابت) و وزارت نیرو برای استفاده از شبکه فیبرنوری این وزارتخانه خبر داد تا علاوه بر گسترش دسترسی کاربران به سرویس فیبرنوری،‌ انحصار مخابرات در این بازار نیز شکسته شود.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری با اشاره به تفاهم نامه پیشین شهرداری و وزارت ارتباطات برای استفاده از زیرساخت‌های مازاد شهرداری در زمینه فیبرنوری گفت: «توسعه زیرساخت‌های کشور با کمک زیرساخت‌های شهرداری که خودش در آینده کاربر این موضوع در زمینه توسعه شهرهوشمند است برای ما هم از اهمیت بالایی برخوردار است. تفاهم‌نامه آقای حناچی با وزیر ارتباطات بندهای مختلفی داشت اما مهمترین محور این تفاهم‌نام این بود که ظرفیت مازادی که در زیرساخت فیبرنوری در اختیار داریم را با تعامل سازمان تنظیم مقررات در اختیار مجموعه‌های ارتباطی شامل شرکت‌های اینترنت ثابت و همراه بگذاریم که این طرح هم تا کنون به خوبی پیش رفته است.»

او با اشاره به اینکه حالا با توجه به شیوع کرونا و افزایش میزان مصرف اینترنت در کشور به دنبال دورکاری نیاز است کارها به شکل ضربتی و با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند توضیح داد:‌ «به خاطر کرونا و افزایش شدید تقاضا در شبکه ثابت و همراه نیاز است توسعه در بحث فیبرنوری به شکل ضربتی و ویژه پیش برود. در همین زمینه شهرداری تهران مجوزهای لازم برای راه‌اندازی کافو‌هایی که قرار است برای توسعه VDSL استفاده شود را صادر کرده است. در واقع شهرداری مجوزهای حفاری برای اتصال کافو‌های فیبرنوری به کافو‌های مخابراتی را تسهیل کرده است.»

فرجود با اشاره به موضوع نصب و استفاده از دکل‌های برای شبکه ارتباطات سیار نیز گفت:‌ «در مورد دکل‌ها با دو مورد مواجه هستیم یکی دکل‌هایی که به دلیل مشکلات فنی و ایمنی امکان فعالیت آنها نبود و حالا شهرداری تهران تا پایان شهریور ماه این اجازه را داده تا مشکلات آنها برطرف و شهرداری با آنها برخوردی نداشته باشد و موضوع دوم دکل‌هایی که مجوز قطعی برای نصب داشتند اما نصب آنها به اجازه شهرداری مربوط بود که با دستور ویژه شهرداری امکان نصب سریع دکل‌ها برای بالا رفتن ظرفیت شبکه تلفن همراه نیز فراهم شده است.»

فرجود تاکید می‌کند که با این همکاری‌های شهرداری و وزارت ارتباطات امیدوار هستند که مردم امکان دسترسی به اینترنت با کیفیت و سرعت بالاتری را داشته باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *