اخبار استارتاپی

کارخانه نوآوری آزادی به صف مبارزه با کرونا پیوست

خدمات استارتاپ‌های عضو شتابدهنده «سلامت الکترونیک کارا» در راستای مقابله با کرونا

نزدیک به دو ماه است که از اعلام رسمی شیوع ویروس covid-19 در کشور می‌گذرد. در این زمان بخش بزرگی از کشور، اعم از مسئولان و مردم در تلاش برای مبارزه با این ویروس عالم‌گیر هستند. شتابدهنده «سلامت الکترونیک کارا» به عنوان تنها شتابدهنده حوزه سلامت و پزشکیِ کارخانه نوآوری آزادی نیز از همان ابتدا با اتکا بر تیم های استارتاپی خود شروع به فعالیت در این زمینه کرده است؛ به طوری که به گفته «حسام سردارلو» معاون مدیرعامل این شتابدهنده، در بازه زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین بیش از یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر از خدمات استارتاپ های این شتابدهنده استفاده کردند و ۳ میلیارد ریال خدمات رایگان به کاربران ارائه شده است.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، سردارلو در این مورد توضیح داد: از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین تعدادی از اپلیکیشن‌ها به صورت رایگان و تعدادی دیگر از آنها با تخفیف‌های ویژه به کاربران ارائه شد. اپلیکیشن «هلیکس»، در این بازه زمانی به صورت کاملا رایگان فعالیت کرد که به همین واسطه حدود ۱ میلیارد ریال خدمت رایگان توسط این استارتاپ ارائه شد. پلتفرم «دکتر چکاپ» در حوزه آزمایش در منزل فعالیت داشته و در این دوران با نمونه‌گیری از افراد در منزل و تحویل آن به آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت، به غربالگری آحاد جامعه کمک شایانی داشته و از تجمعات در آزمایشگاه‌ها برای انجام تست کرونا جلوگیری کرده است.

وی ادامه داد: تیم استارتاپ «آوید»، پلتفرمی آموزشی ست که محتوای تخصصی درحوزه علوم پزشکی و سلامت و برگزاری رویداد های تخصصیِ این حوزه و پلتفرم جامع آموزش پزشکی را ارائه می‌دهد. این تیم برخی از دوره‌های آموزشی خود را به صورت رایگان و برخی دیگر را هم با تخفیف ۶۰ درصد ارائه کرد. گروه «فیت شیپ» از دیگر استارتاپ های فعال در این بازه زمانی‌ست که در حوزه تناسب اندام و تندرستی فعالیت می‌کند. کاربران آن به وسیله اپلیکیشنِ مربوط به این استارتاپ، به نام «سبک»، در دوران قرنطینه با مربیان ورزشی خود ارتباط داشند. این خدمات هم با تخفیف ارائه شد.

معاون شتابدهنده سلامت الکترونیک کارا در مورد برنامه‌های آتی این مجموعه در مبارزه با کرونا بیان کرد: طی مذاکراتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده‌‌ایم، قرار بر همکاری در پویش «کرونا پلاس» شده است. به عبارت دیگر ایده هایی که در این پویش مطرح می‌شود، توسط تیم‌های ما بررسی و غربالگری خواهد شد. همچنین در نظر داریم خدماتی رایگان در راستای مقابله با ویروس کرونا به کاربران استارتاپ های عضو شتابدهنده سلامت الکترونیک کارا ارائه دهیم.

این روزها و بعد از پایان دوره ارائه خدمات رایگان توسط استارتاپ های ذکر شده، آنها فعالیت خود را همچنان در زمینه مبارزه با کرونا انجام می‌دهند. در ادامه همراه با مدیران استارتاپ‌هایی که در شتابدهنده «سلامت الکترونیک کارا» فعالیت می‌کنند، به معرفی خدمات هر کدام از این استارتاپ ها می‌پردازیم.

کارخانه نوآوری آزادی

«آوید»؛ در خانه بمانیم، کلاس درس به خانه می‌آید

«نسرین مهران‌مهر» هم‌بنیانگذار سایت «آوید» در مورد فعالیت تیم خود گفت: کار تیم استارتاپی آوید، آموزش به افرادی است که در حوزه سلامت فعالیت دارند یا در این زمینه تحصیل می‌کنند. هدف ما ایجاد تغییراتی در روش‌های مرسوم آموزش و بازآموزی در این حوزه و ارائه روش‌های نوین آموزشی است. با این رویکرد، مدتی است که فعالیت خود را در قالب سایت انجام می‌دهیم و در آینده اپلیکیشن خود را هم ارائه خواهیم کرد.

مهران‌مهر در مورد فعالیت‌های استارتاپ خود در مبارزه با کرونا توضیح داد: تیم ما برای مقابله با بحران کرونا، چندین دوره آمورشی رایگان و دو دوره تخصصی آموزشی در مورد کرونا برای متخصصان به صورت رایگان در سایت ارائه کرد. همچنین تمامی دوره‌های آموزش مجازیِ ما از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین با ۶۰ درصد تخفیف ارائه شدند که افراد در قرنطینه بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی افزود: همچنین پلتفرم آموزشی خود را هم به صورت رایگان در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گذاشتیم که در شرایط ممنوعیت برگزاری کلاس حضوری بتوانند از آن استفاده کنند. به زودی قابلیت پخش زنده این پلتفرم هم راه‌اندازی می‌شود. در بازه زمانی بین ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین بیش از ۱۲ هزار ساعت محتوای آموزشی مجازی در سایت ما مشاهده شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت استارتاپ آوید می‌توانید این به آدرس مراجعه کنید.

استارتاپ آوید

«فیت شیپ»؛ ورزش در خانه بدون هیچ وسیله ورزشی

«محمد قنبری» هم‌بنیانگذار استارتاپ «فیت شیپ» در مورد فعالیت تیم خود اظهار داشت: فیت شیپ تلاش می‌کند تا با استفاده از فناوری‌های نوظهور در حوزه سلامت و سبک زندگی، از ابتلای مردم به بیماری‌های غیر واگیردار به ویژه بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و چاقی، پیشگیری کند. ما دو خدمت به کاربران خود ارائه می‌کنیم. یکی مجله مجازی تناسب اندام فیت شیپ است که بازدید چند ده هزار نفری دارد و دیگری اپلیکیشن «سبک» است که نوعی باشگاه مجازی است.

وی توضیح داد: در این اپلیکیشن ابتدا از کاربر سوالاتی در مورد وضعیت بدنی، سابقه پزشکی و … پرسیده می‌شود و پس از مشاوره با متخصصان پزشکی، تغذیه و ورزش، برنامه غذایی و ورزشی به صورت اختصاصی برای او تهیه شده و در طول مدت استفاده از دوره نیز، مورد پیگیری و حمایت قرار می‌گیرد.

قنبری در مورد فعالیت فیت شیپ برای مبارزه با کرونا گفت: ما برای مقابله با تاثیرات سو قرنطینه به سبب مقابله با کرونا، شروع به تهیه ویدئوهای آموزشی «ورزش در خانه بدون هیچ وسیله ورزشی» به صورت رایگان کردیم. همچنین مطالبی در مورد عادات غذایی سالم برای زمان بحران کرونا تولید کردیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت استارتاپ فیت شیپ می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

کارخانه نوآوری آزادی

«هلیکس»؛ پزشک به خانه می‌آید

«مرتضی عبداللهی» هم‌بنیانگذار استارتاپ «هلیکس» در مورد فعالیت استارتاپ خود توضیح داد: هلیکس به نوعی یک دستیار هوشمند سلامت است که کار خود را از ۲ سال پیش شروع کرده و حدود شش ماه است که به بازار عرضه شده است. فعالیت ما بر یک بستر نرم‌افزاری شامل مطب، داروخانه و بیمار انجام می‌شود. تاکنون موفق به جمع‌آوری اطلاعات بسیاری از پزشکان، مراکز درمانی، داروخانه‌ها، داروها و بیماری‌ها و ارائه آن به کاربر خود شده‌ایم.

وی توضیح داد: مدیریت ارجاع بین بیمار و پزشک، کاری است که هلیکس انجام می‌دهد. هدف ما برقراری ارتباط بین بیمار و پزشک به صورت هدفمند است. به عبارت دیگر وقتی کاربر سایت، مشکلات خود را ثبت کرد، شرایطش با یکی از پزشکان عمومی عضو سایت ما در میان گذاشته شده و او تشخیص می‌دهد که فرد به کدام پزشک متخصص مراجعه کند.

عبداللهی در مورد فعالیت استارتاپ خود در جهت مقابله با کرونا گفت: از همان ابتدای شروع کرونا ما بخش ویژه کرونا را راه‌اندازی کردیم که به صورت رایگان به مخاطبان مشاوره می‌داد. همچنین کاربران، می‌توانستند از طریق اپلیکشن ما نزدیک‌ترین مرکز درمانی مخصوص کرونا به محل زندگی خود را پیدا کنند. ضمن اینکه ما با استفاده از منابع رسمی در جهت آگاهی مردمی، در مورد کرونا تولید محتوا کرده و به مخاطبان ارائه می‌دهیم. در اپلیکیشن ما بخشی وجود دارد که کاربران مشکوک به مبتلا به کرونا می‌توانند علائم خود را ثبت کنند. اطلاعات آنها توسط پزشکان بررسی شده و نتایج به اطلاع کاربران خواهد رسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت استارتاپ هلیکس می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

استارتاپ هلیکس

«دکتر چکاپ»؛ آزمایشگاه خانگی

«آرش هدایت‌پناه» مدیر استارتاپ «دکتر چکاپ» درباره پلتفرم خود گفت: پلتفرم دکتر چکاپ با هدف ورود غربالگری سلامت به ایران فعالیت خود را آغاز کرد. در غربالگری، فرد برای بررسی وضعیت سلامت خود درخواست غربالگری نمونه خود را می‌دهد تا در صورت داشتن بیماری یا مستعد مبتلا شدن به آن پیشگیری کند.

وی توضیح داد: فرآیند این کار به این صورت است که اگر کسی درخواست غربالگری و بررسی نمونه خود را ثبت کند، پرستاران همکار ما به خانه یا محل کار او مراجعه کرده و بزاق دهان(مخصوص کرونا) یا خون او را به عنوان نمونه می‌گیرند. سپس این نمونه در آزمایشگاه‌های تخصصی بررسی می‌شود. بعد از بررسی، نتیجه آزمایش به صورت مجازی به دست کاربر می‌رسد. در این گزارش مشخص است که فرد به چه بیماری مبتلاست یا بر اساس ویژگی‌های بدنی ممکن است به چه بیماری‌هایی مبتلا شود. در نهایت بر مبنای‌ نتیجه آزمایش تیم ما مشاوره های پزشکی و اصلاح سبک زندگی در راستای افزایش سطح سلامت فرد متقاضی، به او ارائه می‌کند. کاری که ما انجام می‌دهیم، کار درمانی نیست؛ کاری بهداشتی و در راستای سلامتی است.

هدایت‌پناه در مورد لزوم انجام آزمایش‌های غربالگری بیان کرد: ۱۱ درصد جمعیت مبتلا به دیابت هستند. بین ۳۰ تا ۷۰ درصد از افراد دچار کبد چرب یا در آستانه داشتن کبد چرب هستند. مردم در مورد بیمارهای‌مقاربتی آگاهی زیادی ندارند و مدتی پیش دچار سونامی زگیل تناسلی شدیم. همه این موارد و مواردی از این دست باعث می‌شود لزوم غربالگری مشخص شود. تشخیص هر کدام از این بیماری‌ها نیازمند رفت و آمدها و هزینه کردن پول بسیار است. در شهرهای بزرگ که افراد بخش زیادی از زمان روزانه خود را به کار و بخشی دیگر را به رفت و آمد می‌گذرانند، پیگیری بیماری کار بسیار زمان‌بری است که گاهی باعث می‌شود فرد به همین دلیل آن را رها کند. ما در دکتر چکاپ هزینه زمانی و مالی را بسیار کم کرده‌ایم. همین باعث می‌شود افراد راحت‌تر پیگیر پیشیگری از بیماری و ارتقا سلامت خود باشند.

مدیر استارتاپ دکتر چکاپ در مورد فعالیت‌های این تیم در مبارزه با کرونا گفت: بعد از شیوع کرونا یکی از دلایل مراجعه مردم به مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها برای تست تشخیص کرونا بود. این مسئله به معنی رفت و آمد بیشتر در سطح شهر و تجمع در محل‌هایی است که امکان انتقال ویروس در آنها بالاست. نتایج بررسی ما نشان می‌دهد کشورهایی که در مهار کرونا موفق بوده‌اند از روش غربالگری استفاده کرده‌اند. ما هم از توانایی غربالگری در محصول خودمان استفاده کردیم.

وی در مورد فرآیند استفاده از پلتفرم دکتر چکاپ در زمان شیوع کرونا توضیح داد: در بازه زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین افرادی که علائم کرونا داشتند، به دکتر چکاپ مراجعه می‌کردند. تیم ما به آنها مشاوره داده و اگر با توجه به علایم نیاز به تست وجود داشت، پرستاران به خانه آنها مراجعه کرده، بزاق دهان آنها را به عنوان دریافت می‌کردند و نتیجه بررسی آن پس از آزمایش در آزمایشگاه، به صورت مجازی به متقاضیان گزارش داده می‌شد. تمامی مراحل آنلاین انجام می‌شود. در این شرایط که در خانه ماندن نقش بسیار مهمی در زمینه مقابله با کرونا دارد، ما با این روش می‌توانیم مراجعه به آزمایشگاه‌ها را کاهش دهیم. تیم دکتر چکاپ در بازه زمانی ۱۵ اسفند تا ۱۵ فرودین به حدود ۱۵۰۰ نفر به صورت تلفنی مشاوره داده است که خود باعث کاهش حجم مراجعات به مراکز درمانی است. استفاده از تست تشخیص کرونا دکتر چکاپ همچنان از طریق سایت ما قابل دسترسی است.

هدایت‌پناه در مورد چالش‌های پیش‌رو استارتاپ‌های حوزه سلامت گفت: ما تقریبا دو سال است که کارمان را با دکتر چکاپ شروع کرده‌ایم. در این زمان چالش بزرگ ما تعلل وزارتخانه در ارائه مجوزها بوده است. به عبارت دیگر، نیاز و بازار وجود دارد، زیرساخت‌ها هم موجود است اما وزارتخانه می‌خواهد ما را به سمت این هدایت کند که ذیل آزمایشگاه‌ها یا شرکت‌های درمانی کار کنیم. اگراین مسئله رفع نشود، استارتاپ‌های حوزه سلامت نمی‌توانند مسیر رشد و توسعه را طی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت استارتاپ دکتر چکاپ می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

کارخانه نوآوری آزادی

«مانیار»؛ انتقال وجه بدون کارت و اسکناس

«مونا مریدی» هم‌بنیانگذار استارتاپ «مانیار» در مورد ماهیت خدمات پرداخت ارائه شده توسط تیم خود بیان کرد: مانیار ارائه دهنده خدمات پرداخت آنلاین است که امکان انتقال وجه را به صورت الکترونیکی میسر می‌کند. این امکان برای دو گروه افراد حقیقی و کسب و کارها در مانیار فراهم شده است.

وی توضیح داد: اپلیکشن پنل تحت وبِ مانیار بر زیرساخت پیام رسان و مبتنی بر کیف پول موبایلی پیاده‌سازی شده است. بنابراین افراد در این اپلیکیشن ضمن استفاده از آن برای گفتگو و پیام‌رسانی، می‌توانند کارهای مالی خود مانند پرداخت قبوض و عوارض، خرید شارژ، مدیریت پرداخت‌های گروهی و دُنگیو … انجام داده و نیازهای مالی روزمره خود را رفع کنند.

مریدی در مورد چگونگی استفاده کسب و کارها از اپلیکشن مانیار اظهار داشت: کسب و کارها می‌توانند از سرویس‌های درگاه پرداخت، کیف پول و پرداخت امن با QR CODE که توسط مانیار ارائه می‌شود، استفاده کنند. به طور مثال اگر فروشگاهی که به صورت آنلاین فعالیت می‌کند، اما سایت مخصوص به خود ندارد، می‌تواند از ما سرویس لینک درگاه پرداخت دریافت کند. خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد هم به جای دریافت وجوه اهدایی مردم از طریق ارائه شماره کارت، می‌توانند از زیرساخت پرداخت آنلاین ما استفاده کنند.

هم‌بنیارگذار سرویس تحت وبِ مانیار در مورد فعالیت‌های این استارتاپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: مانیار برای مقابله با کرونا در دو حوزه فعالیت می‌کند. یکی از فعالیت‌های ما ارائه سرویس پرداخت آنلاین به خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد است که در زمینه جمع‌آوری کمک‌های مردمی در جهت مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند. دیگر فعالیت ما، ارائه سرویس پرداخت توسط QR CODE به فروشگاه‌هاست. رد و بدل کردن کارت و وجه نقد بین فروشنده و خریدار یکی از راه‌هایی است که باعث انتقال ویروس کرونا می‌شود. استفاده از این روشِ پرداخت به قطع زنجیره انتقال ویروس کمک قابل توجهی خواهد کرد. در زمان مبارزه با بحران کرونا از متقاضیان این دو سرویس حق اشتراکی برای ارائه آن دریافت نمی‌شود و رایگان است.

مانیار چند ماهی است که از کارخانه نوآوری آزادی به کارخانه نوآوری های‌وی نقل مکان کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت استارتاپ مانیار می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

کارخانه نوآوری آزادی

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پارک فناوری پردیس
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *